Gerdab.IR | گرداب

کارشناسان فضای مجازی مطرح کردند؛

کاپیتولاسیون مجازی اجازه رشد شبکه‌های داخلی را نمی‌دهد/ نقض 500 ماده قانونی از سوی تلگرام

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

کارشناسان معتقدند وجود کاپیتولاسیون مجازی و مسیر پر پیچ و خم برای دریافت مجوز و دیگر قوانین دست و پا گیر اجازه رشد شبکه های اجتماعی داخلی را نمی دهد.

به گزارش گرداب؛ آیا در عمل جاسوسی در تلگرام اتفاق می افتد؟ قوانین کشور در حوزه سایبر چگونه است؟ چرا شبکه های اجتماعی بومی رونق نمی گیرند؟ پروژه های سایبری دشمن علیه ایران چگونه است؟ و .... از جمله مباحثی هستند که در برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع جاسوسی در فضای مجازی توسط کارشناسان مطرح و به آنها پاسخ داده شد.

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در برنامه گفتگوی اجتماعی رادیو گفتگو در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا در تلگرام جاسوسی رخ می دهد یا خیر، گفت: اگر بحث جاسوسی در این شبکه اجتماعی مطرح نباشد برای گردانندگان آن منافعی ندارد که بخواهند آن را به رایگان در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه کسانی که از این شبکه حمایت می کنند باید به مناظره با کارشناسان بنشینند و به سوالات متعددی پاسخ دهند، اعلام کرد: سوال اینجاست آیا می توان ثابت کرد که تلگرام را بر روی گوشی های هوشمند نصب کرد و اطلاعات از کشور خارج نشود؟، آیا می توان با فعالیت در این شبکه ضد اجتماعی به منافع دشمن کمک نکرد؟، آیا می توان تلگرام را نصب کرد و به تمام اطلاعات گوشی دسترسی نداشت؟، بعد از پاسخ به این سوالات می تواند عنوان کرد که می شود استفاده مناسب از این شبکه داشت یا خیر.

مومن نسب تاکید کرد: قبل از طرح بحث استفاده از این شبکه باید گفت نمی توان جلو بسیاری از مشکلات این نرم افزار را گرفت و همه مسئولان کشور می دانند مضرات تلگرام بیش از منافع است و بر طبق توصیه قرآن کریم استفاده از وسیله و چیزی که مضرات آن بیش از منافع آن باشد استفاده از آن عاقلانه نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر با موضوع اینکه چرا شبکه های اجتماعی داخلی کشور آنطور که باید رشد نکرده اند و به اندازه یک مهمان ناخوانده همچون تلگرام در کشور معرفی نشده اند؟ اظهار داشت: به اعتقاد بنده قبل از اینکه شبکه فیسبوک در کشور ورود کند ایران دارای شبکه پارسی یار و کلوب بوده است و پیش از آنکه شبکه های اجتماعی دیگر نظیر لاین، تلگرام، واتس آپ و ... در کشورمان رشد کنند ما دارای شبکه ای به نام مهاوره بودیم که بر روی گوشی های موبایل نصب می شد و در سال 86 تا 87 در شورای انفورماتیک به ثبت رسید.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: این امر نشان می دهد که ایران در حوزه تکنولوژی از کشورهای غربی عقب نیست و جوانان کشور تکنولوژی و خلاقیت را همسو با هم دارد و قوانینی هم برای حمایت از محصول داخلی وجود دارد.

مومن نسب وجود کاپیتولاسیون مجازی در کشور را عامل اصلی عدم رشد شبکه های اجتماعی داخلی عنوان کرد و گفت: نرم افزارهای ایرانی برای فعالیت خود باید از 5 نهاد مجوز بگیرند، مالیات، عوارض و حق السهم پرداخت کنند، به ازای هر کاربری که به شبکه های داخلی افزوده می شود سازندگان آن باید به وزارت ارتباطات پول پرداخت کنند و اگر قوانین کشور را نقض کنند باید در دادگاه های مربوطه پاسخگو باشند و این امر در حالی رخ می دهد که شبکه های اجتماعی خارجی به  راحتی در کشور جولان می دهند و نه تنها مجوزی برای فعالیت ندارند، حدود 500 ماده قانونی را در کشور نقض می کنند و دولت باید به ازای هر عضوی که به این شبکه های اضافه می شود به سرور اصلی پول پرداخت کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: اینگونه است که شبکه های اجتماعی داخلی آنطور که باید رشد نمی کنند و به دلیل همین کاپیتولاسیون، شرکت های ایرانی باید ورشکست شده و تولید کنندگان خارجی باید به ثروتمندترین شرکت های جهان بدل شوند.

مخابره رمز در کشور جرم است

در ادامه این برنامه عاطفه بیات کارشناس فضای مجازی نیز در خصوص قوانین کشور در حوزه سایبر نیز اعلام کرد: بر طبق قوانین رایانه ای ایران مخابره رمز در کشور به شکلی که دستگاه های حاکمیتی به آن دسترسی نداشته باشند جرم به شمار می رود.

وی افزود: سازندگان و گردانندگان شبکه تلگرام مدعی هستند که برای مخابره اطلاعات از روش end to end استفاده می شود یعنی از مبدا تا مقصد اطلاعات کد گذاری شده و به سرور اصلی مخابره می شود و این امر در کشور ما به دلیل اینکه دستگاه های امنیتی و حاکمیتی به اطلاعات دسترسی ندارند جرم محسوب می شود.

بیات اظهار داشت: سوالی مطرح است که اگر بیش از 80 درصد کابران شبکه تلگرام ایرانی هستند چرا باید سرور آن در خارج از کشور باشد و مسئولان قضایی و امنیتی کشور به اطلاعات کاربران ایرانی دسترسی نداشته باشند؟ این در حالی است که بارها پلیس فتا اعلام کرده است که کاربران از این شبکه به دلیل سوء استفاده از اطلاعات استفاده نکنند.

این کارشناس فضای مجازی گفت: با وجود اینکه بارها از سرویس دهندگان تلگرام خواسته شده تا سرور این شبکه را به داخل ایران منتقل کنند تا علاوه بر تامین امنیت کاربران در صورت بروز هرگونه جرم دستگاه های قضایی و امنیتی به سرعت پیگیر موضوع باشند تا کنون عکس العملی در دیده نشده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد پهنای باند کشور صرف تلگرام می شود، گفت: در داخل کشور ظرفیت تولید نرم افزارها و شبکه های پیام رسان بومی را داریم که با قوت و همطراز با پیام رسان های خارجی به کاربران ارائه خدمت می دهند اما باید از سوی مسئولان حمایت شوند، در حال حاضر ما از پهنای باند بین المللی استفاده می کنیم در حالی که استفاده از پهنای باند داخلی می تواند سرعت و امنیت و ارزانی را به دنبال داشته باشد، سه مولفه ای که شاکله شبکه ملی اطلاعات است و 11 سال برای تحقق آن در انتظار هستیم.

بیات اظهار داشت: از سویی دیگر آنطور که باید برای معرفی شبکه های داخلی تبلیغات انجام نشده است و مردم از وجود این پیام رسان ها مطلع نیستند و متاسفانه رسانه ها به خصوص صدا و سیما در این حوزه نیز کوتاهی کرده است.

وی در بخشی دیگر به آسیب های تلگرام اشاره کرد و افزود: تنها کشور ما از فضای مجازی آسیب نمی بیند و بسیاری از کشورها در معرض این آسیب های قرار دارند اما آنها پس از آسیب در این حوزه قوانین سخت و سنگینی برای استفاده از فضای مجازی وضع کردند و در کشور ما علی اینکه قوانین وجود دارد اجرایی نمی شود و گاه قوانین با پیشرفت این تکنولوژی پیش نمی رود.

اینترنت یک فضای کاملا امنیتی است

سید علیرضا آل داوود نیز در ادامه این برنامه به شبکه ملی اطلاعات اشاره و اعلام کرد: از اواخر سال 79 که طرح راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مطرح شد و در سال 84 سند آن به تصویب رسید تا کنون به نقطه خاصی از اجرا نرسیده است و ما بارها از مسئولان درخواست داشته ایم که اجازه دهند پژوهشگران، دانشجویان، فعالان، اساتید و محققان از روند اجرای این پژوه بازدید کنند اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی اعلام کرد: شبکه ملی اطاعات باید آنگونه باشند که پژوه های سایبری دشمن بر ما اثر نکند.

این کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی به یکی از پژوه های سایبری دشمن علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نیتروزئوس عملیات سایبری توسط دشمن است به طوری که در صدد بودند به واسطه ارتباط از راه دور بتوانند زیرساخت های کشور را دچار مشکل کنند.

آل داوود همچنین تاکید کرد: در ادامه بحث جاسوسی باید گفت که مردم آگاه باشند اینترنت یک فضای کاملا امنیتی است و نباید تنها به چشم یک تکنولوژی به آن نگریست، طراحان شبکه های اجتماعی برای ذائقه سازی و ذائقه سنجی مردم در این شبکه ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید سواد مجازی مردم ارتقا پیدا کند، اظهار داشت: دولت باید استراتژی امنیت ملی سایبری را راه اندازی کند تا بر اساس این استراتژی نقش دستگاه ها و وزارت خانه ها برای ارتقا سواد مجازی مردم تعیین گردد.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: در حین انجام توافقات هسته ای دشمنان کشور ما پروژه برداشت پسته ایرانی را زقم زدند، این پژوه، طرح جاسوسی آنلاین برای جمع آوری اطلاعات مهم کشور بود و این پروژه برای دشمنان به اندازه ای شیرین است که عنوان برداشت پسته را برای آن برگزیدند.

وی در پایان سخنان خود گفت: یکی از ضعف های کشور در حوزه فضای مجای تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهم است و دشمنان نیز دقیقا از همین نقطه ضعف بر علیه ایران استفاده می کنند.

استفاده از تلگرام با اقتصاد مقاومتی در تضاد است

محمدجواد مطهری شریف نیز از دیگر کارشناسان برنامه گفتگوی اجتماعی رادیو گفتگو بود که در خصوص چرایی عدم استفاده تگرام از بعد اقتصادی گفت: از نگاه اقتصادی استفاده از شبکه های خارجی با اقتصاد مقاومتی که پایه اصلی آن اقتصاد دانش بنیان است همخوانی ندارد.

وی اظهار داشت: حتی اگر به لحاظ امنیتی سرورهای تلگرام نیز به داخل کشور منتقل شود استفاده از آن با مولفه های اقتصاد مقاومتی در تضاد است.