Gerdab.IR | گرداب

رئیس خانه فعالان فضای مجازی:

نسخه آیفون "شمسه" به زودی روانه بازار می شود

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

رئیس خانه فعالان مجازی می گوید بزرگترین هدف ما جریان سازی کمبودهای فضای مجازی در جامعه و به نوعی راه اندازی نهضت مطالبه گری است زیرا مسئولان آنطور که باید در حوزه فضای مجازی درست گام برنداشته اند.

گروه فرهنگ و جامعه؛ خانه فعالان مجازی محلی برای جمع شدن تعدادی از فعالان فضای مجازی است. این خانه که از سال 88 فعالیت جدی خود را آغاز کرده است، تلاش می کند با روش های خاص خود، به اهدافش در زمینه بهبود وضعیت فضای مجازی در کشور دست یابد.

متن پیش رو گفتگویی با مرادعلی امین وند رئیس خانه فضای مجازی است که در ادامه می خوانید.


خانه فعالان مجازی با چه هدفی تشکیل و راه اندازی شد؟

هدف اول از تشکیل خانه فعالان مجازی، تمرکز و اتحاد فعالان حوزه فضای مجازی در یک مرکز برای برقراری ارتباطی دوسویه در جهت اهداف انقلاب بوده است و شکل دهی جریان های فرهنگی در حوزه مجازی با رده بندی هدف دومی است که برای تشکیل خانه مد نظر داشتیم.

خانه فعالان مجازی مجموعه ای است که قائل به قوانین خاص برای عضویت نیست و هر شخصی که استفاده کننده و یا فعال در حوزه مجازی باشد می تواند به عضویت این خانه درآید.

مجموعه ما سه نوع عضو شامل اعضای داوطلب، اعضای افتخاری و اعضای رسمی و کارمندان را در خود جای داده است که دو دسته اول به ایده پردازی و اجرا کمک شایانی می کنند و اعضای ثابت در حوزه ستادی مشغول به فعالیت هستند.

در حال حاضر اطلاعات 20 هزار نفر در دسته های نام برده شده از سراسر کشور در بانک اطلاعاتی خانه فعالان مجازی ثبت شده است و با ارتباط دو سویه خدمات در حوزه های تخصصی رد و بدل می شود و لازم به ذکر است که این مجموعه به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست.


مشکلات پیش روی خانه با توجه به مستقل بودن آن چیست؟

به هر حال هر مجموعه مردم نهاد همیشه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند از جمله مشکلات زیرساختی و مالی، اما خوشبختانه به دلیل دغدغه ای که معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دارد و به اهمیت فضای مجازی نیز با توجه به بیانات مقام معظم رهبری واقف است، از مجموعه ما حمایت می کنند.

معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بر اساس بیانات حضرت آقا در خصوص اینکه " اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است"، با توجه به پتانسیل های موجود در خانه فعالان و نقش آفرینی خانه در گسترش فرهنگ فضای مجازی، از این مجموعه حمایت می کند اما باید گفت به دلیل گستردگی فعالیت و اهمیت آن این حمایت ها کافی نیست.


چه برنامه هایی را در خانه فعالان دنبال می کنید؟

ما تلاش می کنیم گروه های هدفی را دنبال کنیم که دغدغه و احساس تکلیف در این حوزه دارند و بر این اساس گروه های آموزشی نیز در حوزه های فرهنگی، مذهبی، پژوهشی و ... تشکیل داده ایم، مهمترین هدف ما در آموزش و یا تبادل اطلاعات ایجاد مطالبه گری در بین جوانان و مردم است زیرا دغدغه هایی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی وجود دارد که برخی مسئولان آنطور که باید برای رفع آنها قدم برنداشته اند.

خانه فعالان به دلیل تعامل با افراد دغدغه مند در حوزه فضای مجازی تلاش دارد تا فرمایشات مقام معظم رهبری را با روحیه مطالبه گری در کشور ایجاد کند تا نهادهای دولتی مرتبط با این حوزه پاسخگو باشند، در حقیقت ما با برنامه ریزی، جریان سازی در جامعه را دنبال می کنیم.

از جمله برنامه هایی که به حوزه اجرایی رسیده و البته بیشتر با حمایت های مردمی انجام شده است می توان به طراحی و تولید شبکه ایرانی و بومی "شمسه"، طراحی استیکرها با محتوای ایرانی بومی که البته همچنان ادامه دارد، برگزاری دوره های کارآفرینی در فضای مجازی، برگزاری دوره ها و مسابقات متعدد برای توانمند سازی اعضا از جمله مسابقه مناسبتی "من انقلابی ام" را نام برد.

همچنین باید گفت ایجاد شغل برای درآمدزایی نیز از اولویت های دهگانه خانه فعالان مجازی به شمار می رود که دوره های کارآفرینی نیز به همین منظور برگزار می شود.


سوال بعدی ما در خصوص شبکه ایرانی شمسه است، ایده طراحی این شبکه از کجا شکل گرفت؟

بر اساس فرمایشات حضرت آقا و سیاست های برنامه ریزی شده برای خانه فعالان مجازی به دنبال طراحی و برنامه نویسی یک برنامه ایرانی و بومی بودیم، با توجه به اینکه درصد بالایی از کابران شبکه های اجتماعی از شبکه های خارجی به خصوص شبکه های طراحی شده توسط دشمن استفاده می کنند و این امر مشکلات مهم و استراتژیک از جمله ذخیره اطلاعات کاربران در خارج از کشور را به دنبال دارد که از نظر امنیتی امری مهم به شمار می رود، این ایده قوت گرفت.

متاسفانه برخی از شبکه های داخلی منابع و سِرورهای خارجی دارند، از این رو با توجه به ارتباطی که با معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و اهمیت مسائل اجتماعی فضای مجازی به خصوص خانواده محوری وجود دارد با تحقیق و پژوهش اقدام به تولید نرم افزاری با کمترین هزینه شد و سال گذشته در هفدهم اسفند ماه از نرم افزار ایرانی بومی "شمسه" رونمایی شد.

خوشبختانه این نرم افزار از ابتدای رونمایی شروع به جذب کاربر کرده است و تقریبا همه اعضای خانه فعالان مجازی عضو این نرم افزار هستند اما باید اذعان داشت که هیچ نرم افزاری در ابتدای تولید کامل نبوده و دارای مشکلاتی است و ما نیز همیشه تلاش کرده ایم با ابداع به پیشرفت این نرم افزار کمک کنیم.


چه برنامه هایی برای پیشرفت "شمسه" دارید؟

این شبکه در حال حاضر با طراحی و برنامه نویسی با شبکه اجتماعی عکس محور تلفیق و پیاده سازی شده است و در ایام پیش رو نسخه شماره دو آن منتشر خواهد شد، همچنین به زودی نسخه آیفون شمسه نیز روانه بازار می شود.

همچنین شهروندان عزیز می توانند با مراجعه به سایت شمسه به نشانی www.sham3.ir این نرم افزار را بارگیری و استفاده کنند.


مزیت های شمسه نسبت به شبکه های اجتماعی خارجی چیست؟

مسلما نرم افزارهای داخلی به دلیل مشکلات متعدد، نقایصی نسبت به نرم افزارهای خارجی که با میلیاردها دلار حمایت می شوند، دارند؛ در حالی که ما بدون حمایتی خاص دست به طراحی و تولید شبکه های داخلی می زنیم و حتی از پهنای باند دولتی نیز استفاده نمی کنیم و پهنای باند خصوصی خریداری می کنیم.

داخلی بودن سِرور شمسه و امنیت اطلاعات مهمترین مزیت این نرم افزار نسبت به نرم افزارهای خارجی است و این امر به افزایش سرعت در هنگام استفاده کمک می کند از سویی دیگر کاربران همچون دیگر شبکه ها در این نرم افزار قادر به اشتراک گذاری فایل، متن و تصویر نیز هستند.

یکی دیگر از امکانات خوب شمسه افزونه کتاب است که در آن کتاب هایی که حقوق مادی و معنوی آن متعلق به شمسه باشد در اختیار کاربران قرار گرفته و امکان دانلود و نشر آن نیز وجود دارد.

از سویی دیگر به دلیل اینکه برای شمسه جشنواره ای مردمی برگزار می شود تولید محتوای مردمی نیز در شبکه برای دسترسی همه کاربران به اشتراک گذاشته می شود، تمایز ما نسبت به سایرین تولید محتوای خانواده محور و فرهنگی است و چون بخشی از محتواها مردمی تولید می شود می تواند تا حدودی پاسخگوی همه سلایق باشد.


و در پایان....

مهمترین مشکلی که ما با آن مواجه هستیم مشکلات مالی است، مردم می توانند این نرم افزار را نصب کنند و به ما ایده بدهند و حتی ایده هایشان با نام خودشان طراحی و ثبت شود و با توجه به اینکه شمسه تنها به صورت چهره به چهره تبلیغ شده است از تعداد کاربران آن رضایت داریم اما از ابتدای سال آینده در سطح گسترده ای تبلیغات محیطی خواهیم داشت.

مردم و به خصوص جوانان علاقمند به فضای مجازی بدانند خانه فعالان محلی برای دور هم جمع شدن و بحث و تبادل نظر در خصوص انجام برنامه های اثرگذار در حوزه فضای مجازی است و شهروندان می توانند با مراجعه به سایت خانه به نشانی www.faalanmajazi.ir برای عضویت ثبت نام و یا از طریق شماره 10009699 با ما در ارتباط باشند.