Gerdab.IR | گرداب

چرا شبکه ملی اطلاعات اجرایی نمی شد؟!

تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵

یک فعال حوزه فضای مجازی تاکید کرد: کشورهایی مثل کره جنوبی که بیشترین سرعت اینترنت را داراست، چین که کمترین هزینه اینترنت را دارد و آلمان تنها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات توانستند به این مرحله برسند.

به گزارش گرداب،‌ سلسله نشست‌های حرف نو با حضور مهدی صرامی مدیرعامل مجمع فعالان رسانه‌ای فضای مجازی انقلاب اسلامی، سیدیاسر جبرئیلی معاون پژوهش خبرگزاری فارس، ارسلان ظاهری مدیر باشگاه توانا، اعضای اقتصادی باشگاه خبری توانا و جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

در این جلسه مهدی صرامی با بیان اینکه در موازات زندگی حقیقی انسان، فضای مجازی واقع است، گفت: فضای مجازی یک فضای چند بعدی و یک پدیده نوظهور است و مانند ابعاد مختلف زندگی انسان دارای بعدهای سیاسی،‌اجتماعی و اقتصادی است.

*از دست رفتن ظرفیت‌های اقتصادی فضای مجازی با نادیده گرفتن شبکه ملی اطلاعات

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه فضای مجازی انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند بازتعریف اخلاق، روابط مطلوب اقتصادی، ارزش افزوده جدید مانند ارزش کلیک و گمرک مجازی هستیم، گفت: بی‌توجهی به شبکه ملی اطلاعات باعث می‌شود ظرفیت‌های اقتصادی را از دست بدهیم کما اینکه الان داریم از دست می‌دهیم.

وی افزود:‌ اهمیت فناوری اطلاعات در بین همه فناوری‌های دیگر مانند هسته‌ای، نانو و زیستی این است که این فن‌آوری ظرف انتقال تمامی فناوری‌های جدید است و اگر در همه فناوری‌های جدید پیشرفت داشته باشیم اما در بخش فناوری اطلاعات عقب بمانیم باعث می‌شود که عرصه‌های دیگر را از هم دست بدهیم و هیچ مزیتی نداشته باشیم.

صرامی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توانیم بپذیریم فضای جدید تابع اصول و ضوابط دیگران باشد، گفت: مخصوصا ما که ادعای تفکر اسلامی را داریم نمی‌توانیم بپذیریم که حقوق و مسئولیت‌ها از دیگران منشا بگیرد؛ باید این حقوق و مسئولیت‌ها از اسلام ناب منشا بگیرد و در حال حاضر کشوری که پیشرو بوده حقوق و مسئولیت‌ها را مشخص کرده و طبعا بر اساس منافع خودش این کار را انجام داده است.

*تجسم استقلال در فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات است

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه فضای مجازی انقلاب اسلامی در ادامه افزود: ما سه راه برای تعامل با این فضای جدید داریم؛ یکی اینکه این فضای مجازی را کنار بگذاریم که امکان ندارد؛ دوم اینکه فضای موجود را بدون تغییر بپذیریم و سوم اینکه نظام موجود در فضای مجازی را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه لوازم اجرایی تغییر نظام موجود در سه لایه حاکمیت، مدیریت و کاربردی قرار دارد،‌ گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد 5 مرحله‌ای بودن مسیر انقلاب و تمدن، شروع انقلاب با مفهوم استقلال است و تجسم استقلال در فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات است.

صرامی در ادامه افزود: اگر لایه حاکمیت را داشته باشیم و بتوانیم حقوق و مسئولیت‌ها را تعیین و به تنظیم‌گری و قانون‌گذاری بپردازیم عرصه برای ما فرصت‌محور خواهد بود وگرنه متضرر خواهیم شد.

*شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه اینترنت خواهد شد

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه فضای مجازی انقلاب اسلامی در ادامه افزود: شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش سرعت اینترنت با توجه به گردش اطلاعات در داخل کشور و کاهش هزینه استفاده از اینترنت به یک هشتم قیمت فعلی می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضی‌ها در داخل به دلیل منافع این طرح را محدود و قطع کردن اینترنت معنا می‌کنند و مخالف ایجاد طرح شبکه ملی اطلاعات هستند؛ در حالی که کشورهایی مثل کره جنوبی که بیشترین سرعت اینترنت را داراست، چین که کمترین هزینه اینترنت را دارد و آلمان تنها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات توانستند به این مرحله برسند.

وی در پاسخ به این پرسش که شبکه ملی اطلاعات در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی جامع این طرح تنها 5 درصد از پروژه شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است. به موجب حکم شورای عالی فضای مجازی ابتدا باید طرح توسط وزارت ارتباطات تهیه شده و بعد در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد در حالی که در این زمینه تعلل‌های بسیاری شد.

*از بین رفتن منافع بعضی نهادها دلیل مخالفت با شبکه ملی اطلاعات

صرامی در پاسخ به سؤالی تعلل وزارت ارتباطات در ارائه طرح به شورای عالی فضای مجازی گفت: این عدم اجرا به علت‌های گوناگون است؛ یک علت آن شرکت‌ ملی زیرساخت است که ادعای کم شدن درآمد خود در صورت اجرای طرح را دارد؛ علت دیگر شرکت‌های وارد کننده پهنای باند هستند  که برخی از این شرکت‌ها شبه دولتی‌اند و این شرکت‌ها مانع تصمیم‌گیری برای اجرای طرح توسط وزارت ارتباطات هستند.

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه فضای مجازی انقلاب اسلامی افزود: علت مهم دیگر تعلل در اجرای شدن شبکه ملی اطلاعات نگاه وابسته به خارج در مدیران است که در راستای جهانی‌سازی آمریکایی پیشرفت را در افزایش واردات می‌بیند.

وی در ادامه افزود: البته شورای عالی فضای مجازی کلیات طرح را به تصویب رسانده است و برخی مدیران ادعای شروع طرح را دارند و 3 هفته پیش معاون وزیر ارتباطات در امور زیرساخت خبر از اجرای طرح را در هفته دولت داد.

*تفاوت ایران و کشورهای توسعه‌یافته درباره هزینه‌های پهنای باند و تولید محتوا

صرامی در پاسخ به سؤال آیا با واگذاری طرح به بخش خصوصی امنیت سیستم اطلاعات پایین می‌آید، یا خیر، گفت: چون حاکمیت ابزارهایی برای کنترل و نظارت دارد این اتفاق نخواهد افتاد و بخش خصوصی انگیزه زیادی در اجرای این طرح داراست و دولت نیز به خاطر وجود حق‌السهم از اجرای این طرح سود خواهد برد.

مدیرعامل مجمع فعالان رسانه فضای مجازی انقلاب اسلامی در ادامه افزود: بخشی از دولت احساس کاهش درآمد را در صورت اجرای طرح دارند؛ در حالی که می‌توان با تنظیم تعرفه ترجیحی در عرض یک تا سه ماه این کاهش درآمد جبران گردد.

وی توضیح داد: در ایران تولیدکنندگان محتوا هزینه‌های تولید و هزینه ارسال محتوا را به شبکه مجازی پرداخت می‌کنند اما در کشورهای توسعه یافته 50 درصد هزینه پهنای باند به تولیدکننده محتوا پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به نیروی جوان تحصیلکرده کشور گفت: ما از نظر فنی توان بالایی داریم ولی در عمل بازار داخلی و مزیت‌ها را به کشور خارجی تقدیم کرده‌ایم.

صرامی در ادامه گفت: کشور عراق پهنای باند را از ترکیه به قیمت یک دلار خریداری می‌کند که اگر شبکه ملی اطلاعات در ایران شکل بگیرد پهنای باند داخلی از سرعت بالاتر و قیمت پایین‌تری برخوردار خواهد بود و ارزش صادراتی پیدا می‌کند.