Gerdab.IR | گرداب

مخاطرات امنیتی اینترنت اشیاء

تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵

کمتر از یک‌سوم از سازمان‌ها برای خطرات امنیتی ناشی از اینترنت اشیا آمادگی دارند.

به گزارش گرداب؛ براساس نظرسنجی جدید Tripwire در سمینار Black Hat 2016 در امریکا که در آن بیش از ۲۲۰ کارشناس حرفه‌ای ‌امنیت حضور داشتند، کمتر از یک‌سوم از سازمان‌ها برای خطرات امنیتی ناشی از اینترنت اشیا آمادگی دارند.

در این نظرسنجی پرسیده شده که آیا سازمان شما در برابر حملات سایبری و آلودگی‌های ‌ناشی از اینترنت اشیاء آمادگی دارد؟ و کمتر از ۳۰ درصد حاضرین پاسخ آری داده‌اند. علاوه بر این فقط ۳۴ درصد حاضرین اذعان داشته‌اند که دستگاه‌های ‌متصل به اینترنت را در شبکه خود به‌دقت رصد می‌کنند.

بنابر گزارش شرکت Cisco Systems تعداد دستگاه‌های ‌متصل به اینترنت در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ میلیارد خواهد رسید. با توجه به خطرات منحصربه‌فردی که اینترنت اشیاء برای کسب‌وکارها و مصرف‌کننده‌ها به همراه دارد این امر باید مدنظر قرار گیرد. همچنین در گزارش دیگری شرکت Arbor Networks اعلام نموده: حملات DDoS به خاطر افزایش تعداد دستگاه‌های ‌متصل به اینترنت، هم ازلحاظ اندازه و هم ازلحاظ تعداد افزایش داشته است.

اینترنت اشیاء به نقطه‌ضعف واضحی در امنیت اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌ها بدل شده است.Tim Erlin مدیر امنیت اطلاعات مؤسسه Tripwire.  همچنین افزود: برای محدود کردن حملات سایبری ما باید با در نظر گرفتن اصول امنیتی، تعداد فزاینده دستگاه‌های ‌متصل به اینترنت را پیکره‌بندی کنیم. به‌روزرسانی آن‌ها به‌منظور رفع آسیب‌پذیری‌‌های امنیتی و نظارت مستمر بر آن‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرارداد.

این نظرسنجی نتایج دیگری نیز داشته است:

• ۷۸% از حاضرین در خصوص سوءاستفاده از اینترنت اشیاء به‌عنوان سلاحی در راستای حملات DDoS ابراز نگرانی کرده‌اند.

• تقریباً نیمی (۴۷%) از حاضرین انتظار دارند تعداد دستگاه‌های ‌متصل به اینترنت در شبکه‌شان تا سال ۲۰۱۷ حداقل ۳۰% رشد کند.

• فقط ۱۱% از پاسخ‌دهندگان حملات DDoS را به‌عنوان یکی از دو تهدید امنیتی شبکه خود دانسته‌اند.

از زمانی که رایانه‌‌های خانگی تبدیل به لشکر زامبی شدند و مانند سلاحی برای حملات سایبری مورد سوءاستفاده قرار گرفتند دیرزمانی نمی‌گذرد. دواین ملانکون، مدیر فناوری و تحقیق و توسعه Tripwire. وی همچنین افزود: تجهیزات و لوازم‌خانگی که به اینترنت متصل می‌شوند در حال حاضر پیکره‌بندی امنیتی ضعیفی دارند و یک هدف سهل‌الوصول برای مجرمان سایبری قلمداد می‌شوند. از نگاهی این‌ها یک ارتش زامبی هستند که به‌راحتی برای اهداف خرابکارانه به کار گرفته می‌شوند. پس رویکرد جدید برای کنترل اینترنت اشیاء باید شکل بگیرد تا با هزینه‌ای ‌معقول بتوانیم امنیتی مستمر و پایداری را در محیط کسب‌وکار وزندگی به وجود بیاوریم.
منبع: ایتنا