Gerdab.IR | گرداب

پایش اینترنت در دستور کار "دولت روسیه"

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵

سازمان امنیت فدرال، وزارت ارتباطات جمعی و صنایع و تجارت روسیه امکان اجرای طرح کنترل ارتباطات در شبکه اینترنتی این کشور را بررسی می کنند.

به گزارش گرداب روسیه یکی از پیشگام ترین کشورها در عرصه سازماندهی و اجرای طرح های ساختاری برای استفاده از اینترنت در بسترهای داخلی است و در این زمینه موتور ملی جست وجوی یاندکس از رقیبان آمریکایی در این کشور و حوزه روس زبان پیش گرفته است.

افزون بر شبکه فیس بوک روسی موسوم به Contact که در حال فعالیت است، ممنوعیت استفاده از شبکه های پیام رسان اجتماعی مانند تلگرام، وایبر و واتس آپ برای مقام ها و راه اندازی یک شبکه ملی جایگزین از دیگر طرح های روسیه برای افزایش توانمندی های داخلی در این حوزه است.

یاندکس مدیریت بزرگترین موتور جست وجوگر روسیه را با تخصیص 60 درصد سهم بازار این کشور بر عهده دارد و همچنین برخی خدمات و فرآورده های اینترنت محور را نیز عرضه می کند.

براساس اطلاعات دریافتی از Comscore.com شرکت یاندکس از لحاظ حجم مراجعه با بیش از 150 میلیون بار در روز، در جمع پنج موتور برتر اینترنتی جهان قرار دارد.

همچنین شبکه مجازی روسی که سال 2006 در شهر سن پترزبورگ بنیانگذاری شده است، با 80 زبان از جمله فارسی برای مخاطبان قابل استفاده است و در روسیه و کشورهای حوزه شوروی سابق کاربران زیادی دارد.

اکنون براساس برنامه اعلام شده، مسئولیت پیگیری طرح جدید با هدف پیشگیری از عملی شدن تهدیدهای تروریستی بالقوه و نیز بررسی رویکردها و گرایش های مردم روسیه در عرصه فضای مجازی بر عهده سازمان امنیت فدرال، وزارت ارتباطات جمعی و صنایع و تجارت این کشور قرار گرفته است.

براساس اطلاعاتی که از این طرح در پایگاه روزنامه روسی کامرسانت منتشر شده است، سازمان امنیت فدرال روسیه در صدد است جریان ترافیک اینترنتی را پایش و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها را برای تصمیم گیری ها استفاده کند.

کارگذاری تجهیزات ویژه پایش اینترنت و ارتباط های گوناگون شکل گرفته بر بستر آن همراه استفاده از نرم افزارهای تخصصی در سامانه های اپراتوری از جمله تدابیر پیش بینی شده در این طرح اعلام شده است.

از سوی دیگر براساس قوانین جدید ضد تروریستی روسیه، شرکت های خدمات رسان اینترنتی موظف به نگهداری تمامی اطلاعات مربوط به ارتباطات برای مدت شش ماه هستند تا در صورت لزوم سازمان های امنیتی برای انجام تحقیقات از آن استفاده کنند.