Gerdab.IR | گرداب

شناسایی معترضان آمریکایی از طریق شبکه های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۵
به گزارش گرداب بنابه گزارش اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا ACLU ، مقامات پلیس آمریکا برای شناسایی و تعقیب تظاهرکنندگان معترض در مناطق آشوبزده از اطلاعات و داده های کاربران در شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند.

در واکنش به این افشاگری اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا، مسئولان فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر دسترسی جئوفیدیا Geofeedia را به اطلاعات کاربران در این شبکه ها ممنوع کردند. مرکز تجزیه و تحلیل اطلاعات جئوفیدیا مستقر در شیکاگو اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی را در اختیار پلیس قرار داده است.
 

گزارش افشاگرانه اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در شرایطی منتشر می شود که نگرانی شهروندان آمریکایی و گروههای حامی حقوق شهروندان درباره سوء استفاده از اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی تشدید شده است.

همکاری نزدیک شبکه های اجتماعی بزرگ در آمریکا و دولت این کشور در زمینه های امنیتی و نظارتی نگرانیها را در خصوص محدود شدن آزادیهای مدنی در آمریکا افزایش داده است.
 

نیکول اوزر مسئول امور سیاسی و آزادیهای مدنی در اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا می گوید:" پلیس آمریکا با استفاده از اطلاعاتی که از کاربران در شبکه های اجتماعی جمع کرده توانسته است معترضان و تظاهرکنندگان را تحت پیگرد قرار دهد.
 

رفتار خشونت بار پلیس آمریکا با مظنونان به ویژه در جامعه سیاه پوستان این کشور نارضایتی های گسترده ای در چند منطقه به وجود آورده است. این اعتراضات زمانی به اوج رسید که ماموران سفید پوست پلیس آمریکا چند سیاه پوست آفریقایی تبار غیرمسلح را به ضرب گلوله کشتند. کشته شدن مایکل براون سیاه پوست هجده ساله آمریکایی به ضرب گلوله پلیس آمریکا در تابستان سال2014 در منطقه فرگوسن ایالت میسوری تظاهرات و شورشهای گسترده ای را برانگیخت.
 

برنامه بحث برانگیز نظارت بر مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی که توسط ادوارد اسنودن، کارشناس پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، افشا شد و هیاهوی زیادی را در داخل و خارج آمریکا ایجاد کرد به مسئولان این نهاد امنیتی آمریکا اجازه می دهد به طور مستمر ارتباطات شهروندان را جمع آوری نمایند. طبق افشاگریهای اسنودن در سال 2013، بسیاری از شرکت های اینترنتی از قبیل فیسبوک، گوگل ، مایکروسافت، اپل، ای او ال AOL، اسکایپ یا یاهو مجبور بوده اند در چارچوب برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به پریسم Prism، اطلاعات مربوط به کاربران خود را در اختیار مسئولان اطلاعاتی آمریکا قرار دهند.

افشای طرحهای  جاسوسی گسترده کاخ سفید در داخل آمریکا یا دیگر کشورها موجی از خشم و اعتراض در جهان ایجاد کرد.


منبع: شبکه خبر