Gerdab.IR | گرداب

گزارش؛

محورهای امسال کنگره جهانی آی‌تی چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵

بیستمین کنگره جهانی آی‌تی، با عنوان «عصر دیجیتال؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» روزهای سوم تا پنجم اکتبر سال 2016 (13 تا 15 آبان ماه 1395) در شهر برزیلیا، پایتخت کشور برزیل برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل گرداب؛ بیستمین کنگره جهانی آی‌تی، با عنوان «عصر دیجیتال؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» روزهای سوم تا پنجم اکتبر سال 2016 (13 تا 15 آبان ماه 1395) در شهر برزیلیا، پایتخت کشور برزیل برگزار خواهد شد. میزبان این کنگره، فدراسیون شرکت‌های تکنولوژی اطلاعات (ASSESPRO) است که این کنفرانس را برای نخستین بار در آمریکای شمالی برگزار می‌کند. بر اساس اعلام یونسکو در سال 1987، پایتخت برزیل به عنوان نماد معماری مدرن برگزیده شده و توانسته است 47 درصد از بازار آی‌تی جهان را از آن خود کند. اهمیت این میزبانی از آن جهت است که سرمایه‌گذاری در مجموع صنایع و فعالیت‌های مرتبط با آی‌سی‌تی در این کشور در سال 2013 تا 130 میلیارد دلار رسیده و مجموع درآمدهای خدمات این حوزه در سال 2015، نزدیک به 104 میلیارد دلار بوده است. برزیل بیش از 120 میلیون کاربر اینترنتی دارد و چهارمین بازار بزرگ آی‌سی‌تی جهان را تشکیل می‌دهد. بر اساس اعلام رسانه‌ای برگزارکنندگان کنگره، محتوای جلسات سخنرانی، نشست‌های کارگاهی و بخش‌های نمایشگاهی به 2500 نفر از 82 کشور ارائه خواهد شد.

به گزارش گرداب «کنگره جهانی IT» یکی از مهم‌ترین و معتبرترین کنفرانس‌های جهانی در مورد عصر دیجیتال است که از سال 1978، هر دو سال یک بار به میزبانی یک کشور توسعه‌یافته یا در حال توسعه و با مدیریت و برنامه‌ریزی «ویتسا» (WorldInformation Technology and Services Alliance) برگزار می‌شود. «ویتسا» یک کنسرسیوم جهانی است که با حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیش از 82 کشور جهان کنگره برگزار می‌کند. هدف از ایجاد این کنسرسیوم، تسهیل ارتباطات و معاملات میان اعضای مختلف کنسرسیوم است. کنگره سال 2016 در برزیل، کنگره سال 2017 در تایوان و کنگره سال 2018 در هند برگزار خواهد شد. «ویتسا» ادعا می‌کند بر 90 درصد از صنعت آی‌تی تسلط دارد و منعکس‌کننده دغدغه‌ها و مسائل این حوزه در سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، گروه جی-8 (G8) است.

کنگره جهانی آی‌تی به دلیل تجمع مدیران صنعت آی‌تی و ایده‌پردازان و کارآفرینان این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. کنگره سال 2016 به دلیل طرح موضوعاتی همچون امنیت سایبری، نقش صنایع آی‌سی‌تی در توسعه خدمات بهداشتی، چگونگی همگانی‌سازی خدمات اینترنتی و همچنین شیوه‌های راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی به شکل پایدار و سودمند، از اهمیت مضاعفی برخوردار است. لذا باید در نظر داشت با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی در زندگی افراد بشر، نیاز است مواجهه با چنین موضوعاتی مورد توجه و نظر تمامی نخبگان و سیاستمداران جامعه باشد. نگاهی به سخنرانان و موضوعات این کنگره نشان می‌دهد عمده مسائل مد نظر در این کنگره از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مورد بحث در کشورهای در حال توسعه مانند هند و برزیل است. این موضوع، ضرورت توجه به این کنگره و اجلاس مشابه را به دلیل ضروت استفاده از تجربیات و تلاش‌های کشورهای پیشرو در حوزه آی‌سی‌تی گوشزد می‌کند.


برنامه کامل این کنگره در سه روز برگزاری و همچنین سخنرانان آن، در ادامه می آید:


روز اول

1. وضعیت جهان و مسائل پیش روی عصر دیجیتال: این نشست، پیش‌زمینه طرح مسائل و موضوعات تخصصی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است. در این نشست، علاوه بر پرداختن به موضوعاتی همچون شرایط اقتصادی، وضعیت بهداشت و سلامت در کشورهای مختلف، شرایط آموزش، چالش‌ها و فرصت‌های این اوضاع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. پرسش‌های اساسی این نشست از این قرارند: مسائل اساسی امروز جهان اعم از فقر، گرسنگی، جنگ و آوارگی، نابرابری جنسیتی، جهانی‌سازی و ... کدامند و کنگره برای حل این موضوعات از طریق امکانات حوزه آی‌سی‌تی چه راهکارهایی ارائه می‌کند؟ تأثیر این امکانات بر شرایط اقتصادی کشورها چیست؟ توسعه آی‌سی‌تی مبتنی بر نرم‌افزارهای موبایلی تا چه اندازه می‌تواند چالش‌های مشترک کشورهای جهان را برطرف کند؟

2. آمادگی جهان برای تحقق چشم‌انداز کنگره: در این نشست کشورها و شرکت‌های پیشرو که توانسته‌اند گام‌های مؤثری در توسعه امکانات و خدمات حوزه آی‌سی‌تی بردارند، معرفی شده و تجربه‌ آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نشست تمرکز فزاینده‌ای بر صنایعی دارد که بر محور تجاری‌سازی استوار شده‌اند.

3. وضعیت‌سنجی مدیران کنگره: در این نشست، نیازمندی‌های حال و آینده سازمان‌ها و دولت‌های شرکت‌کننده در نشست مورد شناسایی و بازبینی قرار می‌گیرد تا ضعف‌ها و قوت‌ها، توانمندی‌ها و کاستی‌های کنگره به صورت روشن‌تر و شفاف‌تری نمایان گردد. در این نشست، توجه به عنصر تصمیم‌گیری مدیران در کسب و کارهای حوزه آی‌سی‌تی برجستگی بیشتری پیدا می‌کند. همچنین تأکید بر مؤلفه‌های حیاتی یک همکاری بلندمدت حوزه فناوری اطلاعات از دیگر ویژگی‌های این نشست است.


روز دوم

1. جایگاه امنیت سایبری در جهان 2016: در این نشست که با سخنرانی مسئولان و مدیران امنیتی ارشد جهان همراه است، وضعیت کلی این حوزه  بررسی شده و چالش‌ها و راهکارهای آن مطالعه و ارزیابی می‌شود. توجه ویژه به چالش‌هایی که از دو سال گذشته یعنی کنگره پیشین در مکزیک تاکنون ادامه یافته، این نشست را از سایر نشست‌های مشابه متمایز می‌کند.

2. ایجاد و حفظ یک بخش آی‌سی‌تی پررونق: این نشست برای بحث درباره چگونگی ارتباط دولت و صنعت برای ساخت یک بخش آی‌سی‌تی طراحی شده و در آن، از سازوکارها و سیاست‌های موفقی که رشد اقتصادی یک جامعه را افزایش داده و کارایی صنعتی آن را ارتقاء می‌دهد، بحث می‌کند.

3. برنامه‌ریزی بلندمدت استراتژیک در حوزه آی‌سی‌تی: جهت‌دهی اولویت‌ها، آموزش قوانین و مقررات لازم، توجه به اهداف و زمان‌بندی‌های مرتبط با هر کدام و ارزیابی پیشرفت‌ها در نشست جداگانه‌ای بحث می‌شود تا از یک هم‌افزایی شرکت‌کنندگان، کنگره به یک معدل بالاتری دست پیدا کند.


روز سوم

1. نقش ارتباط و همکاری بخش خصوصی و عمومی در توسعه آی‌سی‌تی: این نشست به نقش‌هایی که دولت و بخش خصوصی باید در توسعه صنایع آی‌سی‌تی بر عهده گیرند، اشاره کرده و نگاهی به الگوهای همکاری این دو در پروژه‌هایی که توانسته موفقیت‌آمیز باشد، دارد.

2. اسرار نوآوری تکنولوژیک: این نشست، علاوه بر ارائه یک چشم‌انداز از نوآوری، عناصر کلیدی موفقیت صنایع حاضر در دره سیلیکون مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین گرایشات کلان در سطح جهان را نیز ترسیم خواهد کرد. ارزیابی توانایی شرکت‌های کوچک و دولت‌های بزرگ در رقم زدن نوآوری‌های سودمند صنعتی و همچنین ارائه ایده‌هایی برای پر کردن خلأ دانشگاه و صنعت، از دیگر محورهای این نشست است.

3. تأثیر آی‌سی‌تی بر آموزش و یادگیری: در توضیح کنگره برای این بخش آمده است: «آموزش از برترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری آی‌سی‌تی به شمار می‌رود که ملاحظات سیاسی و هنجاری متعددی در پی دارد. از نظر برخی، آموزش همچون اسلحه‌ای برای تغییر باورها و دیدگاه‌ها عمل می‌کند. با این نگاه می‌توان گفت آموزش، ابزاری برای کسب فرصت‌های اقتصادی، مبارزه با نادانی و حل مشکلات محیطی به شمار می‌آید. این هدفگذاری در شکل‌های متفاوت آموزش از راه دور، نرم‌افزارهای موبایلی، شبکه‌های اجتماعی، مدارس هوشمند، آموزش برخط محقق می‌شود.»

4. نقش آی‌سی‌تی در بهبود خدمات بهداشتی: این نشست به دنبال آن است تا میان آی‌تی و پزشکی ارتباطی ایجاد کند تا نیازهای دو گروه بهتر فهم شود و محصولات و خدمات درمانی هوشمندِ متناسب با ویژگی‌های عصر دیجیتال به تولید برساند.


سخنرانان کنگره جهانی آی‌تی 2016

کنگره آی تی