Gerdab.IR | گرداب

سنتاتور آمریکایی: روسیه باید مهار شود!

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵

لیندسی گراهام (Lindsey Graham)، سناتور جمهوری‌خواه از کنگره درخواست کرده که حمله سایبری روسیه به کمیته ملی دموکرات را بررسی کند.

به گزارش گرداب؛ گرچه دونالد ترامپ ممکن است در پی بهبود روابط با روسیه باشد اما سناتور لیندسی گراهام، یکی از جمهوری‌خواهان ارشد، می‌گوید اگر دولت روسیه در هک سایبری که باهدف اختلال در انتخابات امریکا صورت گرفت دست داشته باشد، ولادیمیر پوتین را باید مسئول دانست و باید با آن برخورد کرد. گراهام که پیش‌ازاین به‌طور علنی با ترامپ، رقیب سابقش در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری به مباحثه پرداخته، پیشنهاد داده کنگره درباره مصائب روسیه در سراسر جهان، یک سری جلسات دادرسی برگزار کند. از جمله به اعتقاد وی، دولت باید به بررسی این مسئله بپردازد که آیا روسیه در عملیات هک کمیته ملی دموکرات دخالت داشته یا خیر. گراهام در ادامه می‌پرسد: «آیا روسیه در حملات سایبری که با هدف سیاسی تأثیرگذاری بر انتخابات امریکا انجام شد، دخالت داشته یا خیر؟ اگر دخالت داشته، پوتین باید تنبیه شود.»
مقامات امریکا روسیه را متهم می‌کنند که در عملیات هک کمیته ملی دموکرات دست داشته است. این عملیات موجب انتشار ایمیل‌های حساس قبل از انتخابات شد. گراهام یکی از کارشناسان هدایت سیاست خارجی سناست و این که انگشت اتهام را به طرف پوتین اشاره می‌رود، از تمایل ترامپ به روابط نزدیک‌تر با روسیه سرچشمه می‌گیرد؛ تمایلی که موجب نگرانی عمیق بخش امنیت ملی شده است.
وی می‌گوید: «خطاب من به جمهوری‌خواهان است: نمی‌توانیم به عنوان یک حزب، کنار گود بنشینیم و اجازه دهیم اتهام دخالت یک دولت خارجی در فرآیند انتخابات کشورمان بدون پاسخ بماند؛ آن هم تنها به این دلیل که ممکن است این مسئله به سود خودمان باشد».
سناتور کارولینای جنوبی ضمن اذعان به اختلاف نظر با ترامپ گفت: «صریح بگویم، من و ترامپ در مورد برخی مسائل با هم اختلاف نظر داریم اما برای کمک به او هر کاری می‌کنیم؛ زیرا در مواقع بحرانی اوست که فرمانده کل قواست. ترامپ می‌خواهد از نو به تنظیم روابط با روسیه بپردازد. شاید در این کار موفق شود؛ اما نظر من درباره روسیه این است: روسیه یک بازیگر بد در عرصه جهانی است و باید مهار شود. درست است که ترامپ رئیس‌جمهور امریکاست و هدایت دیپلماسی کشور بر عهده اوست اما کنگره هم در این میان وظیفه‌ای دارد».