تجربه سالهای اخیر زیارت اربعین به زائران ایرانی ثابت کرده علیرغم تمامی افزایش ظرفیت شبکههای ارتباطی در آستانه این ایام، اگر همین اینترنت پردردسر رایگان هم نباشد، شبکه موبایل هرگز جوابگوی زائران میلیونی نیست.
به گزارش گرداب؛ با افزایش استقبال مردم از حضور در پیادهروی اربعین، بحث ارتباطات زائران میلیونی این ایام نیز اهمیت یافت؛ تا جایی که دیگر هر ساله تدابیر ویژهای برای ارتباطات این ایام در نظر گرفته میشود.
گزارش زیر روایت جامعی از وضعیت ارتباطات زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی در عراق است. روایتی عینی از امکاناتی که اعلام و در نظر گرفته شد و آنچه که واقعی و برای مردم قابل استفاده شد.
*اینترنت عمومی رایگان، غنیمت پردردسر
مهمترین اتفاق ارتباطات اربعین امسال اینترنت رایگان همراه اول بود. این اپراتور کیوسکهایی را در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا نصب کرده بود که اینترنت رایگان و امکان شارژ بیسیم باتری گوشی را داشت.
این اپراتور دو نوع اینترنت به نامهای Masarat-WiFiAval-Geust و Masarat-WiFiAval را داشت که اغلب زائران همراه اولی و غیر همراه اولی به آن متصل میشدند.
طبق اعلام قبلی همراه اول،کانکشن Masarat-WiFiAval-Geust برای تمامی زائران و کانکشن Masarat-WiFiAval سرویس پرسرعتتر مختص همراه اولیها بود.
سرویس ویژه همراه اولیها برای شناسایی مشترکان این اپراتور برای اتصال یوزرنیم و پسورد طلب میکرد که بنا بر اطلاع رسانی اپراتور از قبل برای استفاده از این سرویس مشترکان همراه اول باید متناسب با نوع سیستمعامل گوشی تنظیماتی را روی گوشی انجام میدادند که اما اغلب از آن بیاطلاع بودند و بنابراین اغلب زائران از اینترنت عمومی همراه اول استفاده میکردند.
شیوه اتصال به اینترنت عمومی همراه اول به صورت موردی و شانسی بود و قرارگرفتن در محدوده کیوسک به هیچ وجه به معنی برقراری ارتباط نبود.
گاهی پس از تلاش بسیار اینترنت متصل نمیشد و گاهی هنگام عبور از محل کیوسک اینترنت وصل میشد.
در مسیر پیادهروی وقتی اطراف کیوسکهای وای فای خلوت بود معنی قطع اینترنت را داشت و نیاز به تست نبود.
اگرچه اپراتور دوم تلفنهمراه روزانه 5 مگابایت اینترنت رایگان برای مشترکان خود در نظر گرفته بود اما مشترکان این اپراتور یا اطلاع درستی از آن نداشتند یا میزان اینترنت تخصیص داده شده جوابگوی نیازشان نبود و باز هم از اینترنت عمومی رایگان در مسیر استفاده میکردند.
خبرنگار فارس امسال ردپای چندانی از سیمکارتهای رایتل در ایام اربعین حسینی در عراق ندید. این موضوع شاید به دلیل اعلام بسیار دیر هنگام تعرفه و طرحهای رایتل برای این ایام بوده است. برای دلیل دیگر شاید بتوان گفت که سیم کارت رایتل سال پیش توفیقی نسبت به دو اپراتور دیگر نداشته اند. زیرا 3 سال پیش که وضعیت همراه اول و ایرانسل در ایام اربعین بسیار بد و در حد مختل بود سیمکارتهای رایتل به دلیل تعداد مشترک کمتر در عراق تنها سیمکارت قابل استفاده بودند که دو اپراتور اول و دوم سال گذشته تا حدی این اشکال را رفع کردند و با تجربه سال پیش امسال مزیت رایتل تقریبا از بین رفت.
اما در نهایت برای قضاوت درباره آمار زائران استفاده کننده از سیمکارت این اپراتور در این ایام، باید منتظر اعلام آمار رسمی بود زیرا مشاهدات فارس در این زمینه کفایت نمیکند.
*پیش بینی صحیح محلهای شارژ باتری گوشی
از نکات مثبت در ایام اربعین امسال پیش بینی کیوسکهایی برای شارژ گوشی در موکبهای بزرگ ایرانی بود. این کیوسکها تقریبا کافی بود و مورد استقبال قرار میگرفت.
*دستگاه بیکاربردی به نام مالتی مدیا فرهنگی مذهبی
امسال در راستای اقدامات فرهنگی به تعداد کافی دستگاههای مالتی مدیا برای پخش محتوای فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده بود که حتی در حد کنجکاوی نیز نتوانستند مخاطبی را جذب کنند و در شلوغی و سرمای ایام اربعین به جز دو پورت خروجی برای شارژ گوشی، هیچ استفاده دیگری از آنها نمیشد.
* تلفنعمومی رایگان، امکان خوب بسیار محدود
یکی از اقدامات خوب در ارتباطات اربعین امسال، پیش بینی باجههای تلفن برای تماس رایگان بینالمللی بود. با این باجه ها زائرین میتوانستند بدون نیاز به کارت تلفن و بدون هزینه و اگر شلوغی خط اجازه میداد بدون محدودیت زمانی با مقصد مورد نظر در ایران یا عراق مکالمه کنند.
اگرچه هنگام تست این باجه ها توسط خبرنگار فارس برقراری تماس ممکن نبود و پیغام اشغالی خط شنیده میشد، اما نتیجه پرسو جوی خبرنگار فارس از زائرانی که ساعات بیشتری در آنجا حضور داشتند و به دفعات بیشتر به این باجهها برخورد کرده بودند، این بود که در بازه های زمانی خلوت امکان برقراری تماس وجود داشته است.
این شرایط در حالی است که پیش از اعزام زائران ایرانی به اربعین، وزیر ارتباطات از افزایش ظرفیت ارتباط ایران و عراق از مسیر مهران از 64 لینک E1 (هر E1 معادل 64 کانال تلفنی) به 128 لینک E1 خبر داد و گفت: 2 سال پیش ارتباطات بین ایران و عراق در اروپا مبادله میشد که سال پیش با ایجاد ارتباط مستقیم این مسیر کوتاه شد.
چندین نفر به خبرنگار فارس گفتند که تاکنون توانستهاند از این تلفنها استفاده کنند.
همچنین در برخی از موکبهای بزرگ ایرانی نیز دستگاههای تلفنعمومی نصب شده بود که راهاندازی نشده بود. این تلفنها توسط مخابرات منطقه تهران و البرز پیش بینی شده بود.
*تلفن مجانی عراقی
اگرچه امکان مخابرات منطقه تهران و البرز جالب به نظر میرسید اما جالبتر زمانی بود که در مسیر پیادهروی نجف به کربلا شعبههایی برای همین امکان با متولیگری عراقیها نیز وجود داشت.
در این شعبهها نیز تماس با هر مقصدی رایگان بود. البته هنگام تست این امکان به خبرنگار فارس گفته شد که تلفنها نیم ساعت دیگر وصل میشد و بنابراین امکان تست کارکرد تلفنها فراهم نشد.
*اینترنت پرسرعت ثابت
در برخی موکبهای بزرگ ایرانی غرفهای برای اینترنت پرسرعت ثابت در نظر گرفته شده بود که سرویس با ثباتتری را به مشترکان ارائه میداد. در زمانی که دسترسی به اینترنت عمومی رایگان امکانپذیر نبود افراد به صورت نوبتی از این سرویس استفاده میکردند و برای مثال وضعیت بلیت هواپیما را بررسی میکردند.
*فکر بکر غرفه تعمیرات موبایل
یکی دیگر از پیشبینیهای ایرانی برای ارتباطات زائران کربلای معلی در ایام اربعین غرفه تعمیرات موبایل در برخی موکبهای بزرگ بود. با توجه به ضروری بودن گوشی تلفنهمراه در این ایام در این غرفه در مواجه با ایرادات نرمافزاری و سختافزاری و سوالات موبایلی به زائران کمک میشد.
اگرچه خدمتدهندگان در این غرفه میانبرهایی را برای پاسخگویی به مراجعان به کار گرفته بودند اما سرشان حسابی شلوغ بود.
در مجموع بخش زیادی از ارتباطات صوتی زائران ایرانی در عراق در شبکه اپراتورهای عراقی است. تقریبا بسیاری از زائرانی که به صورت گروهی یا خانوادگی در این مراسم حضور پیدا میکنند برای ارتباطات داخل عراق سیمکارت عراقی تهیه میکردند که البته هم به صرفهتر از رومینگ سیمکارتهای ایرانی است.
زائرانی هم بودند با سنهای مختلف از برخی شهرستانها که هیچ امکانی نداشتند و برای اطلاعرسانی به هم از روشهای اولیه ارتباطات استفاده میکردند.
در بخش رومینگ سیمکارتهای ایرانی تمایز قابل توجهی
بین سیمکارتهای اپراتورهای ایرانی نیست و در مواقع شلوغی نه تنها
سیمکارتهای روم شده ایرانی بلکه سیمکارتهای عراقی نیز به ندرت قابل
استفاده هستند. اما وضعیت سیمکارتهای عراقی بهتر است. زائران در طول این
سالها مدیریت ارتباطات یاد گرفتهاند که میدانند که باید تماس ها و
قرارهایشان را در ساعتهای خلوتتر از روز و خارج از محدوده عمودهای رند و
موکبهای معروف پرازدحام برقرار کنند.