Gerdab.IR | گرداب

سامانه نظارت و اندازه‌گیری شاخص‌های شبکه اینترنت دوباره فعال شد

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵

همسو با بروز اختلال در شبکه ارتباطی کشور و اعتراض جمعی از فعالان فضای مجازی نسبت به این موضوع، سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه زیرساخت که برای نظارت مردم بر شبکه راه‌اندازی شده بود از دسترس خارج شد اما اکنون دوباره فعال شده است.

به گزارش گرداب؛ بروز اختلالات اینترنتی در کشور طی هفته اخیر و تأیید این موضوع از سوی فعالان فضای مجازی، باعث شد تا طرح زیرساختی وزارت ارتباطات با محدودیت مواجه شود و به نوعی مردم را دور بزند.

وزارت ارتباطات برای بهبود و شفاف‌سازی سرویس‌های ارتباطی کشور، سامانه اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت را راه‌اندازی کرد تا در هر زمان مشخص شود شبکه در چه وضعیتی قرار دارد.

در واقع با راه‌اندازی این سامانه امکان نظارت آنلاین برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز فراهم شد تا به عنوان رگولاتور حوزه ارتباطات در جریان برقراری ارتباطات باشد؛ با توجه به اینکه در گذشته سیستم پایشی وجود نداشت و هم‌زمان با بروز اختلال یا قطعی اینترنت مردم دچار سردرگمی می‌شدند و شرکت‌های اینترنتی توپ اختلال را در زمین شرکت ارتباطات زیرساخت و بالعکس می‌انداختند، راه‌اندازی این سامانه می‌توانست بسیار کمک حال باشد.

با این حال بروز اختلالات در اینترنت کشور باعث شد تا سامانه مذکور نیز از دسترس خارج شود و مردم بار دیگر در حلقه سردرگمی قرار گیرند. سامانه‌ای که قرار بود به بررسی وضعیت شبکه ارتباطی به صورت بر لحظه بپردازد، با بروز اختلالات گسترده محدود شد و امکان نظارت را از مردم گرفت.

از دسترس خارج شدن (محدود شدن) این سامانه به شکلی یکباره و هم‌زمان با بروز اختلالاتی که دو روز گذشته مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز مُهر تأییدی بر آن زد، به شکلی غیر مستقیم اعلام کرد که چالش به وجود آمده از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها متولی واردات پهنای باند به کشور است.

سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه که قرار بود به صورت بر لحظه مشخص کند کجای شبکه ارتباطات زیرساخت مشکل دارد و کجای آن بدون اشکال است، یکباره از دسترس مردم عادی خارج شد و نشان داد که نمی‌بایست به آن اعتماد داشت زیرا در مواقع بحران کارا نیست.

با این حال وزارت ارتباطات معتقد است راه‌اندازی این سامانه نخستین گام برای شفاف‌سازی خدمات به حساب می‌آید.

اکنون با رفع اختلالات شبکه ارتباطی کشور، این سامانه بار دیگر از محدودیت خارج شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه زیرساخت اکنون در دسترس است و وضعیت ارتباطی را براساس سه شاخص Latency، Packet Loss و Jitter برای تمامی نقاط کشور به صورت نرمال نشان می‌دهد.