دوستان آمریکا، نگران از برچیده شدن چتر امنیتی

دوستان آمریکا، نگران از برچیده شدن چتر امنیتی
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵

شرکای آمریکا، از این موضوع نگران هستند که آمریکا با به راه انداختن رقابت تسلیحات سایبری، ضمن قطع حمایت از متحدین خود، جهان را به هرج‌ومرج بکشاند.

به گزارش گرداب، نشریه دیپلمات، به‌تازگی با انتشار مطلبی، به بررسی شخصیت دونالد ترامپ، در فضای سایبری پرداخته است. وجه مشترک مطلب منتشر شده در این نشریه با سایر مطالبی که این روزها در مورد رییس‌جمهور جدید آمریکا منتشر می‌شود، راهبردهای گنگ و مبهم آمریکا در عرصه‌های مختلف است. دیپلمات، سیاست‌های گنگ ترامپ در مورد فضای سایبری را، عامل نگران‌کننده‌ای برای متحدین این کشور قلمداد می‌کند و معتقد است آمریکا، با به راه انداختن یک رقابت تسلیحاتی در عرصه سایبری، علاوه بر قطع حمایت سایبری از متحدین خود، جهان را به هرج‌ومرج و بی‌نظمی خواهد کشاند. در مطلب منتشر شده از جانب این نشریه آمده است:
 
«همان‌طور که در بسیاری از اخبار مختلف ذکر شد، یکی از مبهم‌ترین سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا در آینده کارش، چگونگی راهبرد او در عرصه سایبری و سیاستش در بهره‌برداری از سلاح‌های تهاجمی سایبری است. چنانچه گفته‌های قبلی دونالد ترامپ و تیم او مورد بررسی قرار گیرد، چند دیدگاه مختلف به دست خواهد آمد. لازم به ذکر است که احتمال به‌کارگیری یک سیاست خصمانه و تهاجمی در فضای سایبری، از طرف ترامپ قابل تصور است و همچنین این احتمال وجود دارد که در زمان ترامپ، یک رقابت تسلیحات سایبری در دنیا، به وجود بیاید.
به ادعای برخی کارشناسان، این احتمال وجود دارد که آمریکا، از دوستان سایبری‌اش در دنیا بکاهد و درخواست‌ها برای وضع قوانین بین‌المللی در زمینه سایبری را محدود و لغو کند. هر دوی این شرایط، فضای سایبری را برای آمریکا، بسیار خطرناک‌تر از قبل خواهد کرد. اولین راهبرد آمریکا ممکن است افزایش فشارها برای ارتقاء توان تهاجمی سایبری، حتی بیشتر از زمان باراک اوباما باشد، راهبردی که از هم‌اکنون، نشانه‌هایی مبنی بر به‌کارگیری آن‌ها در آینده آمریکا به چشم می‌خورد.
در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ، بارها و بارها وعده گسترش توانایی‌های تهاجمی سایبری آمریکا را داده بود. در بخشی از صحبت‌های ترامپ در این زمینه آمده: "من این اطمینان را می‌دهم که بخش نظامی ما، در بهترین وضعیت سایبری در جهان قرار دارد و این وضعیت، شامل هر دو بخش دفاعی و تهاجمی می‌شود." یا در جای دیگری می‌گوید: "به جهت افزایش توان بازدارندگی در مقابل مهاجمین به زیرساخت‌های حیاتی‌مان، ایالات‌متحده باید از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بلامنازع خود برای سازمان‌دهی ضد حملات سایبری استفاده کند. چیرگی و تسلط آمریکا در عرصه سایبری، باید بی‌رقیب باقی بماند."
تا به امروز، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، هیچ اطلاعات خاصی در دولتش و سیاستش در زمینه تسلیحات سایبری، در رسانه‌ها منتشر نکرده و همین موضوع، بر ابهامات در مورد آینده سایبری آمریکا، افزوده است.
به اعتقاد برخی کارشناسان، نکته نگران‌کننده ماجرا این است که اتخاذ راهبرد خصمانه آمریکا در فضای سایبری، ممکن است در برابر برخی از مهاجمان، حالت بازدارنده داشته باشد، اما قطعاً یک آتش برگشتی هم به‌سوی آمریکا خواهد داشت و مسابقه ساخت تسلیحات سایبری را در دنیا، سرعت می‌بخشد. باید به این حقیقت نیز توجه کرد که برنامه تسلیحات سایبری، از دنیای اطلاعات منشأ می‌گیرد و در هاله‌ای از ابهام و مخفی‌کاری قرار دارد. از طرفی قابلیت‌های ناشناخته در فضای سایبری، کار را برای سیاست سازان در این عرصه مشکل‌تر می‌کند.
از طرف دیگر ممکن است در آینده، ترامپ تلاش‌های دولت فعلی برای ایجاد استانداردهایی خصمانه بین‌المللی در زمینه سایبری را نادیده گرفته و به جای ادامه رویکرد تخاصمی با کشورهایی نظیر چین، یا روسیه، اقدامات اعتماد ساز را در این عرصه، در دستور کار و اولویت خود قرار دهد. به‌عنوان‌مثال، آمریکا باید برای حفظ موقعیت و نقش راهبردی خود در شورای کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد (GGE)، به جهت ارتقاء امنیت بین‌المللی تلاش کند. عدم تشکیل و ارتقاء سطحی از همکاری و پرورش هنجارهای قابل‌قبول بین‌المللی، ممکن است سبب ترغیب ملت‌ها، برای ساخت زرادخانه تسلیحات سایبری شود.
در ثانی، عدم فصاحت ترامپ در فعالیت‌های تبلیغاتی دوران انتخابات ریاست جمهوری، سبب شده است تا بسیاری از متحدین آمریکا، نگران تعهدات دفاعی ایالات‌متحده شوند و در ابهام و سردرگمی در این زمینه به سر ببرند. در حال حاضر، هیچ‌کدام از متحدین ایالات‌متحده، نمی‌توانند روی این موضوع حساب کند که زیر چتر سایبری آمریکا قرار دارند؛ چرا که حمایت آمریکا از آن‌ها برای دفاع در برابر حملات سایبری، ممکن است به حملات تلافی‌جویانه آمریکا در زمینه‌های مختلف منجر شود.
شاید این نکته را بتوان از صحبت‌های دونالد ترامپ راحت‌تر فهمید، چرا که ترامپ بارها و بارها بر این موضوع تأکید کرده است که اعتمادی به شرکای کنونی آمریکا ندارد و متحدین آمریکا، باید سهم بیشتری از هزینه‌های امنیتی که آمریکا برای آن‌ها انجام می‌دهد را پرداخت کنند، موضوعی که انزوای رییس‌جمهور آمریکا را در پی داشته است.
کشورهایی نظیر ژاپن، پیشرفته‌ترین کشور بعد از آمریکا در زمینه فناوری اطلاعات و تجهیزات مرتبط و کشوری که تاکنون تصمیم نگرفته تا توانایی‌های دفاع سایبری خودش را ارتقاء دهد، باید در زمینه دیدگاه‌های خودش تجدیدنظر کند.
علاوه بر این، ابهام در سیاست‌های دفاعی آمریکا در آینده، احتمالاً سبب خواهد شد تا همکاری‌ها در زمینه گسترش تسلیحات سایبری کمرنگ‌تر شود. کارشناسان امنیتی معتقدند احتمالاً این موضوع در بین کشورهای عضو اتحاد پنج چشم، شدیدتر از سایر متحدین آمریکا خواهد بود.
سطح ارتباطات این روزها و اتصال کشورها به یکدیگر، مسلماً نیازمند سطح قابل قبولی از همکاری‌ها در زمینه اشتراک اطلاعات و دانش است. هرگونه تصمیم رییس‌جمهور منتخب آمریکا برای کاهش سطح همکاری‌ها با شرکا و متحدین فعلی آمریکا، نه‌تنها در زمینه بازدارندگی‌های سایبری آمریکا کاهش ایجاد خواهد کرد، بلکه در شرکای نزدیک اطلاعاتی آمریکا نیز تأثیرات مستقیمی خواهد گذاشت.
درمجموع، چنانچه مدیریت جدید کاخ سفید، تصمیم بگیرد تا محدودیت‌هایی در ایفای نقش مدیریتی در زمینه ایجاد هنجارهای قابل‌قبول سایبری در سطح جهان ایجاد کند و به‌صورت همزمان تصمیم بگیرد تا قابلیت‌های سایبری و تهاجمی خودش را ارتقاء بدهد، نتیجه آن چیزی جز نظامی‌تر شدن فضای سایبری نخواهد بود.
زمانی که دنیا، به‌دقت در حال بررسی و رصد راهبردهایی است که مدیریت جدید آمریکا آن‌ها را اتخاذ و اعمال خواهد کرد، توانایی‌های تهاجمی سایبری در حال گسترش یافتن است و آمریکا، در حال بحران سازی در این زمینه است؛ چرا که بدون ایجاد قوانینی بین‌المللی برای استفاده و به‌کارگیری از این تسلیحات، صرفاً به گسترش بی حدوحصر آن‌ها می‌اندیشد.»