ما هم ارتش سایبری می‌خواهیم!

ما هم ارتش سایبری می‌خواهیم!
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

شبکه العربیه در تلاش است تا با پررنگ کردن تهدیدات سایبری علیه کشورهای عربی خصوصاً عربستان، طرح تشکیل ارتش سایبری خلیج (خلیج‌فارس) را توجیه نماید.

به گزارش گرداب، این شبکه در یکی از خبرهای خود، به انتشار صحبت‌های دکتر عبدالرزاق المورجان، یکی از کارشناسان امنیت سایبر سعودی پرداخته و خطرات موجود سایبری برای کشورهایی نظیر عربستان را اصلی‌ترین دلیل این مدعی قلمداد می‌کند. در اغلب اخبار منتشر شده در مورد حملات سایبری به عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اتهام این حملات متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌شود. در خبر شبکه العربیه در این رابطه آمده است:
 
«در فاصله سال‌های 2013 تا 2015، داعش موفق شد تا حضور خود را در حداقل 19 کشور دنیا به ثبت برساند و قادر بود تا در آن زمان، حداقل 25 هزار نیرو را، به غیر از نیروهای خود در عراق و سوریه، برای تحقق اهدافش منسجم نماید. به اعتقاد کارشناسان، داعش این کار را تنها با استفاده از قدرت و توان شبکه‌های اجتماعی انجام داد.

در عربستان سعودی، بر اساس تحقیقی که توسط یکی از مؤسسات خصوصی (موسسه السکینه) صورت پذیرفته، مشخص شده که در هر ده دقیقه، 90 توئیت (129600 عدد در روز) در رابطه با گسترش خشونت، پیوستن به گروه‌های افراطی، حمله به دیگران و گسترش خشونت و بر هم زدن قانون منتشر می‌شود. همین موضوع و موضوعات مشابه، سبب شده است تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (خلیج فارس)، اعلام کنند که قصد ایجاد و راه‌اندازی یک ارتش الکترونیک را دارند.

دکتر عبدالرزاق المورجان (Dr Abdulrazaq Al-Morjan)، یکی از کارشناسان سعودی در اظهارنظری دراین‌باره گفت: «مبارزه با افراط‌گرایی، نظیر داعش نیازمند حرکت از سمت جنگ زمینی به سمت دنیای مجازی است؛ محلی بدون محافظ که در دنیای امروز، به مکانی برای استخدام و به‌کارگیری جنگجویان جوان و بهره‌برداری از آن‌ها در نبردهای دلخواه تبدیل شده است. ما نیاز داریم یک ارتش الکترونیک داشته باشیم تا با تروریست و افراط‌گرایی ایدئولوژیک مبارزه کنیم. با وجود اینکه دولت متوجه جرائم سایبری است که در این زمینه در حال وقوع است، اما با توجه به اینکه منبع و مرجع بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی، در داخل کشور نیست، بنابراین ما قادر به کنترل آن نیستیم.»
راهبرد پیچیده داعش در استفاده از اینترنت برای سازمان‌دهی نیروها و جذب و استخدام نیروهای جدید، اهمیت داشتن یک ارتش مجازی را بیش از پیش به ما نشان می‌دهد و بر ضرورت آن تأکید می‌کند. البته این کارشناس عرب، بر این نکته تأکید می‌کند که داشتن یک ارتش مجازی، تنها یک ابزار برای تسریع رسیدن به هدف است و هدف غایی و نهایی محسوب نمی‌شود. وی پیشنهاد داد که یک زیرساخت غیرنظامی در این زمینه تشکیل شود و در آینده، به ارتش سایبری تبدیل شود.

این کارشناس سعودی ادامه داد: «امنیت، مسئولیتی است که بر عهده همه قرار دارد. چیزی که من پیشنهاد می‌دهم، چارچوبی برای ایجاد یک سامانه است؛ جایی که در آن جوامع مختلف، خصوصاً در خلیج (خلیج فارس) به صورت فعالی در حال مبارزه با خشونت آنلاین هستند.» 

وی تأکید کرد: «این اقدامات امنیتی، باید شامل اعمال پیشگیرانه و رصد هشتگ هایی باشد که ترور و خشونت را ترویج می‌دهند اما در اصل، ما باید سطح هشدارها برای اهداف این هجوم رسانه‌ای را بالا ببریم و به این جامعه هدف، قبل از دستیابی داعش، دسترسی پیدا کنیم.»

از این رو، جامعه سعودی، تلاش‌هایی را در این عرصه، تحت عنوان پویش السکینه، بنیادی غیردولتی که در رابطه نزدیک با وزارت امور اسلامی است، به راه انداخته و در آن، محققان اسلامی به بحث با کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد اسلام و خطر ایده‌های افراط‌گرایانه می‌پردازند.

البته وی هشدار داده است که این پویش مردمی، مشابه کمپین هاسبارا (Hasbara) متعلق به اسرائیل نیست که در زمینه تبلیغات مثبت برای اسرائیل فعالیت می‌کند و هدف این کمپین سعودی، مبارزه با ایده‌های افراط‌گرایانه است. همچنین او بر این موضوع نیز تأکید کرده است که ارتش الکترونیک خلیج، نباید مشابه با ارتش سایبری ایران باشد که به اعتقاد العربیه، هکرها را برای سازمان‌دهی حملات سایبری علیه سایر کشورها به‌کارگیری می‌کند.

در بخش دیگری از صحبت مورجان آمده است: «هدف من، ایجاد یک ارتش سایبری فعال و نه منفعل است تا با تروریسم سایبری که کل کشورهای حوزه خلیج را هدف قرار گرفته، مقابله نماید. کمپین سعودی سکینه، در تحقیقات خود، به این نتیجه رسیده است که در حدود 30 درصد از افرادی که از عربستان سعودی به داعش می‌پیوندند، از طریق شبکه‌های اجتماعی با این گروه تروریستی آشنا شده‌اند. برای شکل دادن چنین موضوعی، پیشنهاد من، بر نیاز همکاری هر چه بیشتر بین دولت و شبکه‌های اجتماعی متمرکز شده است؛ چرا که ما هم‌اکنون نیز در حال افزایش همکاری خود با توییتر و فیس بوک، برای مقابله با خشونت آنلاین و گسترش افراط‌گرایی هستیم.»

گسترش استفاده از اینترنت در جوامع عرب‌زبان، نیاز به افزایش چنین نظارت‌هایی را بیش‌ازپیش یادآوری می‌کند. بنا بر آخرین آمار، بیش از 52 درصد جوانان عرب، از طریق فیس بوک با دوستان خود در ارتباط هستند و زندگی روزمره خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همچنین 17 درصد جوانان عرب که در سنین 18 الی 24 سال هستند، روزنامه‌های اینترنتی را به‌عنوان مرجع اخباری خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

مورجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بر این موضوع تأکید کرد که هدف ما از این کار، صرفاً اطلاع‌رسانی به مردم عادی نیست، بلکه لزوم افزایش درک این مطلب، بین تصمیم سازان این حوزه است که تروریسم سایبری، یک موضوع خیالی نیست و وجود دارد.»