ارتش فرانسه در صدد تقویت دفاع سایبری

ارتش فرانسه در صدد تقویت دفاع سایبری
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵

وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده فرانسه نیز به اندازه امریکا در معرض حملات سایبری است و ارتش باید منابع دفاعی و توان تهاجمی خود را تقویت کند.

به گزارش گرداب ، وزیر دفاع فرانسه، ژان-ایو لو دریان، در مصاحبه با هفته نامه ژورنال دو دیمانش اعلام کرده که زیرساختهای شهری فرانسه از قبیل شبکه آب، برق، مخابرات و حمل و نقل با خطر جدی حمله سایبری روبرو هستند. وی دموکراسی فرانسه و رسانه های این کشور ار نیز از این حملات مستثنی ندانسته است.
 
پیش از این، سازمان های اطلاعاتی امریکا گزارش داده بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک کارزار سایبری با هدف کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا راه انداخته است. لو دریان در پاسخ به این پرسش که آیا فرانسه در برابر این گونه حملات ایمن است یا خیر، گفت: «خیر، معلوم است که آماده نیستیم، نباید ساده لوح بود».
 
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماههای آوریل- مه 2017 برگزار می شود و رقیب محافظه کار، فرانسیس فیلون (Francois Fillon) گفته که می خواهد روابط فرانسه با روسیه را بهبود بخشد؛ امری که تمجید پوتین را در پی داشته است. در پی الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 و به دلیل حضور روسیه در جنگ سوریه، روابط فرانسه و روسیه تیره شده است. فرانسوا اولاند، رییس جمهور سوسیالیست فرانسه، فروش ناوهای جنگی به روسیه را لغو کرده و در جریان الحاق کریمه، نقشی کلیدی در اعمال تحریم بر ضد روسیه ایفا کرده است.
 
لو دریان تاکید کرده که مداخله در انتخابات امریکا، چنانچه واقعیت داشته باشد، قابل تحمل نیست، زیرا هدف قرار دادن روند انتخابات یک کشور به معنای حمله به بنیادهای مردم سالار و حاکمیت آن کشور است. وی با اشاره به حمله سایبری به ایستگاه تلویزیونی TV5Monde فرانسه که در سال 2015 اتفاق افتاد، گفت: «سرویس های امنیتی ما این مسائل را به بحث گذاشته اند و امیدوارم برای آینده درس گرفته باشند.» در آوریل 2015، هکرها ایستگاه تلویزیونی TV5Monde را قطع کردند. بعدها منابع قضایی فرانسه به رویترز اینطور گفتند که احتمال دارد هکرهای روسی مرتبط با کرملین، پشت این حمله بوده باشند.
 
لو دریان با اشاره به دو برابر شدن هر ساله حملات سایبری به وزارت دفاع، اعلام کرد که بخش امنیتی وزارت دفاع، در سال 2016 حدود 24.000 حمله خارجی، از جمله تلاش برای اختلال در سامانه های پهپاد فرانسه را دفع کرده است. وی اظهار داشت: «فرانسه نه تنها باید قادر به دفاع از خود در برابر حملات سایبری باشد بلکه باید در مواقع لزوم بتواند دست به حمله بزند.» او خبر داد که تعداد سربازان دیجیتالی ارتش فرانسه تا سال 2019 دو برابر شده و به 2.600 نفر خواهد رسید و 600 کارشناس سایبری نیز به این تعداد اضافه خواهد شد. به گفته لو دریان، در صورت وقوع حمله سایبری، فرانسه علاوه بر استفاده از سلاحهای متعارف، پاسخ متناسب به این حملات خواهد داد.

منبع: ایرنا