Gerdab.IR | گرداب

تشکیل فرماندهی سایبری جمهوری چک

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵

مقامات جمهوری چک اعلام کردند در نظر دارند تعداد نفرات مرکز امنیت سایبری این کشور را ده برابر گسترش دهند.

به گزارش گرداب؛ مرکز ملی امنیت جمهوری چک 1(NSA)، در حال ساخت ساختمان فرماندهی جدیدی برای مرکز ملی امنیت سایبری این کشور 2(NCSC)  است و در نظر دارد نفرات این مرکز را نیز تا به‌طور چشمگیری افزایش دهد. طرح فوق در آخرین روزهای سال گذشته میلادی توسط مارتین آیرر (Martin Ayrer)، سخنگوی نخست‌وزیری منتشر شد. آیرر دراین‌باره در توییتر خود نوشت:«دولت، پیشنهاد توسعه مرکز ملی امنیت سایبری تا سال 2025 را تائید کرده است. این موجب تقویت توان ما برای محافظت در برابر حملات سایبری خواهد شد.» مرکز NCSC در حال حاضر 42 کارمند دارد و قرار است تا سال 2018 و 2025، تعداد نفرات این مرکز به ترتیب تا 58 و 400 نفر افزایش یابد.
رادک هالی (Radek Holý)، سخنگوی مرکز ملی امنیت، ضمن تائید برنامه‌های این موسسه برای افزایش ده برابری کارکنان، گفت که مطابق با همین برنامه، ساختمان فرماندهی جدید در یک مرکز نظامی ساخته خواهد شد. پیش‌ازاین گفته‌شده بود محل جدید مرکز ملی امنیت سایبری در حاشیه چرناپول (Černá Pole)، شهری در حاشیه برنو (Brno) خواهد بود.
توسعه مذکور، بین سال‌های 2018 تا 2023 به پایان خواهد رسید و به دولت جمهوری چک امکان خواهد داد تا زیرساخت‌های بسیار متنوعی برای سازمان ملی امنیت سایبری فراهم کند. از برنامه‌های دولت، ساخت آزمایشگاه‌های جدید، مراکز آموزشی و مراکز محافظت از داده‌های بااهمیت است. هالی در مصاحبه‌ای در این رابطه گفته است:« امنیت سایبری بسیار مهم است، دولت این مسئله را فهمیده و آن را به‌عنوان اولویت راهبردی خود شناخته است. از دیگر ظرفیت‌های مراکز مستقر در چرناپول، در کنار آزمایشگاه‌های پیش‌بینی‌شده، یک چندضلعی ویژه است. مناطق محافظت‌شده برای دستیابی به فناوری‌های حساس و محافظت و کار با داده‌های طبقه‌بندی‌شده نیز، پیش‌بینی‌شده است.»
در اکتبر 2011، دولت چک تصویب کرد که مرکز ملی امنیت، تنها موسسه‌ای است که مسئولیت محافظت از امنیت مجازی را بر عهده خواهد داشت. این مرکز کنترل‌کننده گروه واکنش سریع رایانه‌ای این کشور خواهد بود و در محافظت از زیرساخت‌های حساس اطلاعاتی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. از اکتبر 2015، مرکز ملی امنیت سایبری رزمایش‌های سالانه‌ای برای آماده‌سازی شرکت‌کنندگان برای مقابله با حملات سایبری و حل مسائل متعاقب آن را برگزار کرده است که وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای دولتی در آن شرکت می‌کنند. از حملات موردبررسی در این رزمایش‌ها حمله DDoS با درجات مختلف پیچیدگی در مقابل مراکز تولید برق و سایر زیرساخت‌های اطلاعات بوده است.
تلاش پراگ برای تأمین امنیت سایبری، قسمتی از جریانی عمومی در منطقه اروپای شرقی برای توسعه امنیت سایبری است و همچون اسلواکی، امنیت سایبری تنها به‌تازگی جزو اولویت‌های امنیتی کشورها قرارگرفته است.
ماروش کیرناک (Maroš Kirňák)، مدیر برنامه امنیت سایبری موسسه راهبرد امنیت اسلواکی 3(SSPI)، می‌گوید، مداخلات روسیه در اوکراین نقشی اساسی در بیداری نهادهای این کشور برای تأمین امنیت سایبری داشته است.
حضور گسترده روسیه در منطقه اروپای شرقی و توان سایبری و الکترونیک این کشور، موجب واهمه دولت‌های منطقه شده است که عموماً جزو پیمان ناتو و دوست و شریک رقیب بزرگ روسیه، آمریکا، هستند. بامطالعه همسایگان غربی روسیه درمی‌یابیم، حملات پی‌درپی روسیه به زیرساخت‌های اینترنتی استونی در سال 2007 در پی همکاری این کشور با ناتو، موجب گسترش بی‌سابقه زیرساخت‌های سایبری این کشور و تبدیل آن به یکی از پایدارترین کشورهای جهان ازنظر امنیت سایبری شده است؛ لتونی و لیتوانی در سال‌های اخیر برنامه‌های راهبردی امنیت سایبری تصویب کرده‌اند؛ بلاروس، بجای مقابله با روسیه، در آغوش روسیه فرورفته و با یکپارچه کردن اکثر زیرساخت‌های خود با روسیه، خیال خود را از این بابت راحت نموده است؛ اوکراین از حوادث فی‌مابین روسیه و گرجستان در سال 2008 درس عبرت نگرفت، لذا خود تبدیل به درس عبرتی برای سایر همسایگان این کشور شد.اوکراین، در سال 2014 موردحمله روسیه واقع شد، اما مسکو هنگامی توانست به قسمت بزرگی از خاک این کشور دست یابد که حملات سایبری خود را علیه کیف ترتیب داد. 

 

نیاز به تذکر نیست که روسیه یکی از قدرتمندترین کشورهای حال حاضر جهان است و برخلاف آمریکا، که تنها دو همسایه دارد و با دو همسایه خود، سال‌هاست پیمان‌های متعدد همکاری بسته است؛ روسیه دارای بیشترین تعداد کشورهای همسایه در جهان است و بسیاری از این کشورها نیز، بازمانده شوروی سابق هستند و دل خوشی از روسیه ندارند. بیشتر تمرکز جمعیتی روسیه در غرب این کشور و نزدیک به اروپا واقع شده است. درنتیجه هم روسیه از کشورهای غربی خود هراس دارد که مبادا با همکاری یکدیگر و با کمک گرفتن از هم‌پیمانان قدرتمندترشان در ناتو، مسکو را مورد تهدید واقع سازند و هم این کشورها، هم‌مرزهای روسیه و حتی کشورهای کمی دورتر از مرز روسیه همچون جمهوری اسلواکی و جمهوری چک، از مداخلات روسیه هراس دارند.

 

___________________________________________

1- National Security Authority

2- National Cybersecurity Center

3- Slovak Security Policy Institute