راهکار اتحادیه اروپا برای مقابله با خطرات سایبری

راهکار اتحادیه اروپا برای مقابله با خطرات سایبری
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

همچنان که نگرانی ها درباره اسیب پذیری صنعت بانکی درمقابل حمله های امنیتی بیشتر میشود مقامات رسمی اتحادیه اروپا اعلام کردند به فکر محافظت بانکها مقابل حملات سایبری هستند.

به گزارش گرداب، درسالهای اخیر حملات سایبری به بانکها هم از حیث تعداد وهم از حیث پیچیدگی افزایش داشته. مجرمین به جای اینکه تنها اطلاعات حساب آنلاین مشتریان را به صورت غیر قانونی استخراج کنند، از راههای جدید تری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. در ماه فوریه، 81 میلیون از بانک مرکزی بنگلادش با نفوذ هکرها به سیستم و دسترسیشان به شبکه تراکنش بین المللی سوییفت برداشته شده.

بعد از این دستبرد عظیم بانکی، سیستم های تنظیم کننده جهانی ملزمات امنیتی را سفت وسخت تر کرده اند ودر بعضی کشورها حتی امنیت وام‌دهندگان را مورد بررسی قرار دادند.

با این حال حملات سایبری پیچیده همچنان ادامه دارند، برای مثال اولین هک عمده از حسابهای بانکی در تاریخ وام‌دهی که در ماه نوامبر توسط سوییفت اعلام شد، دزدی 2.5 میلیون پوند (حدود ۳ میلیون دلار) از بانک تسکو پی ال سی بود.

به گزارش ای بی ای، بانکها در تقلا هستند که توانایی خود را در کنار آمدن با افزایش خطر مهاجمینی که بدون ردی به سیستم ها و اطلاعات مهمشان دسترسی پیدا میکنند را نشان دهند .

قدم بعدی برای تنظیم کنندگان اروپایی در جهت افزایش امنیت، تست قدرت در سطح اتحادیه اروپاخواهد بود.

کمیسیون اجرایی اروپا  اقدامات جدیدی برای مقابله با حمله سایبری اتخاذ کرده. یک مقام رسمی از کمیسیون به رویترز اعلام کرد: این اقدامات شامل حملاتی مثل اشتراک گذاری اطلاعات و یا نفوذ به سیستم و تست اعتماد به سیستم ها را مد نظر قرار داده.

بانک مرکزی اروپا سال گذشته اعلام کرد که یک پایگاه داده جامع برای ذخیره جزییات جرمهای سایبری در حوزه یورو قرن نوزده ایجاد خواهد کرد. تبادل اطلاعات درباره حملات سایبری میان مسئولین کشورها بسیار اندک است.

منبعی در اتحادیه اروپا میگوید کمیته درحال بررسی مفید واقع شدن اجرای این طرح آزمایشی در سطح اتحادیه است و این اقدام مضاف بر اقدامات دیگری که تاکنون بوسیله مسئولین کشورها اعمال شدند، قرار خواهد داشت .

ای بی اِی مسئول تست قدرت امنیتی بانکها است و بناست که تا تابستان جزییات بررسی هایی را که میخواهد تا 2018 انجام دهد، اعلام نماید .

ای بی اِی لایه های اصلی بانکها را تست خواهد کرد ومیتواند در هر حوزه خاصی بررسی هایی انجام دهد. سال گذشته، هنگامی که وام‌دهندگان اروپایی از جانب امریکا تحریم شده بودند، خطر ناشی از جریمه ها را تحت نظر قرارداد .

گروه بانکی لیوید با آژانسهای اجرای قانون همکاری میکند تا رد مهاجمین سایبری اش را که دوهفته پیش باعث قطع مکرر سایت بانکی شخصیشان شدند را بگیرد. لیوید اعلام کرد نظری در مورد باعث و بانی این حمله ندارد، چراکه هیچ مشتری ای دچار زیان نشده.

منبع: تابناک