اصلی‌ترین شاخص‌های تجارت الکترونیک

اصلی‌ترین شاخص‌های تجارت الکترونیک
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

فرماندار مشهد با اشاره به اهمیت توسعه تجارت الکترونیک خاطرنشان کرد: رتبه ما در همین دولت در حوزه فعالیت الکترونیک از بالای 100 به زیر 80 رسیده است. در تجارت الکترونیک اعتمادسازی امر بسیار مهمی است و امنیت در این حوزه نیز اهمیت زیادی دارد.

به گزارش گرداب، رحیم نوروزیان امروز در دومین همایش نماد اعتماد الکترونیکی در برج ساپکوی مشهد با بیان اینکه ما در منطقه ای زندگی می کنیم که مردم آن بسیار محافظه کار و محتاط هستند، اظهار کرد: جامعه ما خیلی اهل ریسک نیست در حالی که این امر در جوامع غربی این وضعیت برعکس دیده می شود. ما به نسبت بسیاری از کشورها در توسعه تجارت الکترونیک مشکل داریم.

نوروزیان خاطرنشان کرد: البته در همین دولت رتبه ما در حوزه فعالیت الکترونیک از بالای 100 به زیر 80 رسیده است. در تجارت الکترونیک اعتمادسازی امر بسیار مهمی است و امنیت در این حوزه نیز اهمیت زیادی دارد. در واقع امنیت، رفاه و معیشت اقتصادی اصلی ترین نیازهای یک جامعه است. امنیت اشکال مختلفی دارد و با شرایط امروز ما در دنیا امنیت الکترونیکی یکی از مهم ترین مباحث امنیتی است.

وی با بیان اینکه اگر مردم در حوزه تجارت الکترونیک احساس امنیت نکنند، با مشکل مواجه می شویم، گفت: اسلام نیز در این مسایل بسیار دقیق است. این نشان دهنده ظرافت کار تجارت و داد و ستد است. اگر این آسایش در این فضا فراهم نشود، نمی توان قدم از قدم برداشت. البته دولت نیز باید در توسعه این امر گام بردارد. بخش خصوصی هم باید در این حوزه ورود یابد چراکه بدون بخش خصوصی مبتنی بر شرکت های دانش بنیان نمی توان در توسعه تجارت الکترونیک کاری کرد.

فرماندار مشهد عنوان کرد: در دولت های گذشته تاکنون نیز اقداماتی در این خصوص شده ولی بخش خصوصی هم می تواند در کنار دولت نقش پیشران را در ایجاد دولت الکترونیک داشته باشد.  

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه این مراسم اظهار کرد: با پیشرفت و توسعه شبکه های اینترنت، این ابزار در همه ابعاد زندگی بشر رسوخ پیدا کرده و با سرعت عجیبی گسترش پیدا کرده است. این مساله اثر خود را در اقتصاد و تولید واضح تر گذاشته است.

وی ادامه داد: اینترنت در صنعت و تجارت ابزار قدرتمندی است و می توان از آن بهره مناسبی برد. اقتصاد امروز ما تحت تاثیر فناوری اطلاعات و اینترنت است و هیچ شرکت معتبری بدون این ابزار توانمند حرفی در حوزه تولید و تجارت نخواهد داشت. یکی از اصلی ترین مزایای این تجارت حذف محدودیت های زمانی و مکانی، کاهش خطای انسانی، کاهش چرخه زمانی تدارکات و ایجاد مزیت رقابتی از اصلی ترین ویژگی های این تجارت است.

گرمابی تصریح کرد: علاوه بر این، این مدل بازرگانی هزینه های ارتباطی را کاهش خواهد داد. کاهش هزینه های حمل و نقل، کاهش هزینه های محل و کاهش هزینه مبادلات را نیز در اثر این مدل بازرگانی ایجاد خواهد شد. در این روش دسترسی آسان برای مشتری و فروشنده ایجاد و یک برد دوطرفه محسوب می شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مزایای این تجارت حذف دلالان و واسطه هاست که کشور ما با آن گریبان گیر است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات این تجارت مساله امنیت است، افزود: اگر این نماد اعتماد الکترونیکی توسعه یابد، تجارت الکترونیک نیز توسعه خواهد یافت. یکی دیگر از مزایای این روش مقیاس پذیری سیستم است و سایت های اینترنتی فروشنده باید نمادی از همان فروشگاه باشد چراکه این امر در خرید مشتری تاثیر خواهد داشت.

گرمابی عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر این تجارت نبود سرویس و خدمات پس از فروش با مشتری است. تجارت الکترونیک مزیت های رقابتی را بهبود خواهد بخشید و با کاهش هزینه های فروش و حذف واسطه ها تحقق می یابد. بهبود مدیریت زنجیره تامین در این مدل بازرگانی بهتر و با هزینه کمتری انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: این تجارت می تواند به گسترش سهم بازار و ایجاد بازارهای جدید کمک خواهد کرد. یکی از مسایل مهم دیگر مدیریت ارتباط با مشتری است که از طریق تجارت الکترونیک این ارتباط صورت خواهد گرفت و نیازسنجی مشتری نیز انجام می شود. از این طریق می توان در جهت سفارشی کردن محصولات گام برداشت.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجارت الکترونیک در کشور ما توسعه زیادی داشته است، گفت: البته ما نسبت به کشورهای تسوعه یافته عقب تر هستیم که باید در این جهت فضا را برای فعالیت بانک ها فراهم کنیم. هنوز در کشور ما سهم تجارت الکترونیک بسیار ناچیز است.