به گزارش گرداب، درگاه پایش جامعه اطلاعاتی برمبنای نظام پایش شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات و با توجه به نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آخرین وضعیت استفاده از ICT در ایران را تا پایان سال ۹۴ اعلام کرد.
۵۹ درصد کاربران به دنبال تفریح در اینترنت هستند
طبق این برآوردها مشخص شد که وضعیت حضور کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی از سال ۹۲ که ۲۰ درصد بوده در پایان سال ۹۴ به ۶۵ درصد افزایشیافته است.
این درحالی است که بررسیها نشان میدهد که ۵۹ درصد کاربران در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمیاند و ۷۱ درصد از این ابزار برای ارتباطات استفاده میکنند.
فقط ۸ درصد کاربران ایرانی در اینترنت محتوا تولید میکنند
در راستای فعالیت کاربران اینترنت در ایران مشخصشده است که تنها ۸ درصد کاربران ایرانی به تولید محتوا در فضای مجازی میپردازند .
از این میان ۲ درصد تولیدات محتوا مربوط به نرمافزارهای اینترنت برای ویرایش، ۳ درصد محتوای تولیدشده برای مدیریت صفحات شخصی، ۶ درصد محتوای ایجادشده توسط کاربر شامل متن، عکس ، فیلم و موسیقی و نرمافزار و یک درصد نیز به تولید محتوا در قالب وبلاگ نویسی مربوط میشود.
۱۳ درصد کاربران ایرانی از بانکداری الکترونیکی استفاده میکنند
براساس بررسیهای شاخصهای جامعه اطلاعاتی در ایران در خصوص فعالیت کاربران اینترنت مشخص شد که ۱۳ درصد فعالیت کاربران اینترنت در ایران به بانکداری الکترونیکی معطوف است. همچنین ۳۷.۵ درصد از کاربران از خدمات دولت الکترونیک و ۴۲ درصد از تجارت الکترونیک در اینترنت استفاده میکنند.
در همین حال اعلامشده است که ۲ درصد کاربران در فضای اینترنت مشارکت الکترونیکی دارند و ۴.۵ درصد کاربران نیز از خدمات رایانش ابری استفاده میکنند.
۲۷ درصد کاربران اینترنت در ایران بالای ۵۰ سال سن دارند
بررسیها نشان میدهد که ۷۴.۷ درصد کاربران اینترنت در ایران در گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستند و این درحالی است که ۲۷.۳ درصد کاربران اینترنت در ایران را گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال تشکیل میدهند.
در همین حال فاصله جنسیتی بین کاربران اینترنت مرد و زن در ایران ۱.۹ درصد است و فاصله بین کاربران اینترنت شهری و روستایی ۲۵.۵ درصد برآورد میشود.