Gerdab.IR | گرداب

بازخواني قانون جرايم رايانه‌ا‌ي (15)

دسترسي به محتواي ارتباطات غيرعمومي در حكم شنود است

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۹

طبق تبصره ماده 48 قانون جرايم رايانه‌اي، دسترسي به محتواي ارتباطات غيرعمومي ذخيره‌‌شده، نظير پست الكترونيكي يا پيامك در حكم شنود و مستلزم رعايت مقررات مربوط است.

به گزارش گرداب، گسترش ابزارهاي نوين ارتباطي و شبكه‌هاي اينترنتي طي دهه اخير باعث ايجاد انقلابي در دنياي فناوري ارتباطات شده و به ‎تبع آن وقوع جرايم مختلف و متنوع در فضاي مجازي، تعاريف جديدي از جرم ايجاد كرده است كه لزوم بازنگري در قوانين كيفري را گوشزد مي‌كرد.

بر اين اساس و به‌منظور فراهم شدن امكان پيگيري قضايي جرايمي كه در فضاي مجازي و به‌صورت رايانه‌اي انجام مي‌شوند، لايحه "قانون جرايم رايانه‌اي" در سال 88 به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد و اين قانون در جلسه علني روز سه‌شنبه 5 خرداد ماه 1388 مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 20 خرداد 1388 به تأييد نهايي شوراي نگهبان نيز رسيد.

قانون جرايم رايانه‌اي در 3 بخش "جرايم و مجازات‌ها"، "آيين دادرسي" و بخش "ساير مقررات" تهيه و تدوين شده و شامل 56 ماده است.

تفتيش و توقيف داده‌ها و سامانه‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي
بر اساس ماده 45 قانون جرايم رايانه‌اي، در مواردي كه اصل داده‌ها توقيف مي‌شود، ذي‌نفع حق دارد پس از پرداخت هزينه از آنها كپي دريافت كند، مشروط به اين كه ارائه داده‌هاي توقيف‌ شده مجرمانه يا منافي با محرمانه بودن تحقيقات نباشد و به روند تحقيقات لطمه‌اي وارد نشود.

طبق ماده 46 اين قانون، در مواردي كه اصل داده‌ها يا سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي توقيف مي‌شود، قاضي موظف است با لحاظ نوع و ميزان داده‌ها و نوع و تعداد سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌هاي مـورد نظر و نقش آنها در جرم ارتـكابي در مهلت متناسب و متعارف نسبت به‌ آنها تعيين تكليف كند.

همچنين بر اساس ماده 47 قانون جرايم رايانه‌اي، متضرر مي‌تواند در مورد عمليات و اقدام‌هاي مأموران در توقيف داده‌ها و سامانه‌هاي رايانه‌اي و مخابراتي، اعتراض كتبي خود را همراه با دلايل ظرف 10روز به ‌مرجع قضايي دستوردهنده تسليم كند، به درخواست ياد شده خارج از نوبت رسيدگي شده و تصميم اتخاذ شده قابل اعتراض است.

شنود محتواي ارتباطات رايانه‌اي
بر اساس ماده 48 قانون جرايم رايانه‌اي، شنود محتواي در حال انتقال ارتباطات غيرعمومي در سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي مطابق مقررات راجع به شنود مكالمات تلفني خواهد بود.

طبق تبصره اين ماده، دسترسي به محتواي ارتباطات غيرعمومي ذخيره‌‌شده، نظير پست الكترونيكي يا پيامك در حكم شنود و مستلزم رعايت مقررات مربوط است.