شیوه عجیب یک متقلب تلگرامی برای سرکیسه کردن چند شیرازی

شیوه عجیب یک متقلب تلگرامی برای سرکیسه کردن چند شیرازی
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

دوستان یک دختر وقتی در تلگرام کمک خواهی مالی وی را دیدند، در دام یک مجرم دنیای مجازی افتادند. این پسران و دختران جوان، پول به حساب بانکی اعلام شده واریز کردند غافل از اینکه دختر آشنا هیچ اطلاعی از این کلاهبرداری ندارد.

به گزارش گرداب، چندی قبل دختر جوانی راهی دادسرای شیراز شد و از ایجاد صفحه جعلی با نام و مشخصات خودش در تلگرام خبر داد.
این دختر 30 ساله درحالی که باور نداشت از طریق عکس و مشخصاتش، دوستانش هدف کلاهبرداری میلیونی قرار گرفته باشند با بهت زدگی به قاضی گفت: چندی پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت چقدر پول میخواهی تا برایت واریز کنم؟
من که از سؤال بیربط دوستم شوکه شده بودم علت را پرسیدم و در کمال تعجب متوجه شدم یک ناشناس با عکس و مشخصات من در تلگرام صفحهای ساخته و به دوستانم پیام داده است که به علت مشکلات و گرفتاری احتیاج به پول میلیونی دارم که با واریز به شماره حساب به من کمک کنند.
وی افزود: یکی از دوستانم که من را میشناخت و میدانست هرگز چنین درخواستی نمیکنم با من تماس گرفت تا راهی جلوی پایم بگذارد که آن زمان متوجه شدم یک کلاهبرداری صورت گرفته است.
دختر جوان گفت: این درحالی است که هیچ شمارهای از شخص ناشناس در تلگرام مشخص نیست و من شماره حساب را نمیشناسم و میخواهم به پروندهام رسیدگی شود.
با ادعاهای دختر جوان، پرونده برای بررسی تحت رسیدگی پلیس قرار گرفت.تحقیقات پلیسی نشان میداد به احتمال قوی یکی از دوستان قدیم، با برداشتن عکس وی و شناسایی دوستانش در تلگرام این نقشه را کشیده و دست به فریبکاری زده است.

این شیاد اینترنتی با نوشتن متن احساسی و ارسال شماره حساب تقاضای کمک کرده و پلیس در نخستین اقدام به ردیابی شماره حساب این شیاد  پرداخت.

با بدست آمدن این سرنخها، کارآگاهان به ردیابی و شناسایی شماره حساب دست زدند و دریافتند که این شماره حساب در شهر دیگری فعال است. این درحالی است که هنوز مشخص نیست چه کسی با نقشه از پیش طراحی شده پولهای میلیونی را به جیب زده است.

با سرنخ هایی که ماموران به دست آورده بودند توانستند جوانی را که در پشت این نقشه های شوم بود شناسایی و دستگیر کنند. این جوان در بازجویی ها به بزه ارتکابی اعتراف کرد و مدعی شد با هک تلگرام این دختر جوان توانسته تعداد زیادی را فریب بدهد و کلاهبرداری کند.

در این خصوص پلیس هشدار داد افراد عکس و مشخصات خصوصیشان را در فضاهای مجازی که امنیتی در آن وجود ندارد قرار ندهند چرا که دیده میشود خود همین افراد شرایط را برای سوءاستفاده فرصتطلبان فراهم میکنند. 

از آنجایی که در برخی از برنامههای فضای مجازی نیز امکان دسترسی به شماره تلفن واقعی فرد وجود ندارد تبهکاران با درست کردن صفحهای جعلی با شیوههای مختلف افراد را فریب میدهند و پولهای میلیونی به جیب میزنند این درحالی است که ردیابی و دستگیری این افراد در فضاهای مجازی به آسانی صورت نمیگیرد و امکان چنین سوءاستفادههایی برای مجرمان فراهم میشود.

با توجه به مسائل امنیتی و نگهداري از اطلاعات خصوصی خود، مالباختگان و شاکیان میتوانند از بسیاری از حوادث پیشگیری کنند.

• هنگام دانلود نرم افزارهايي با امتياز پايين و نظرات منفي، بيشتر دقت کنيد و جستجوي بيشتر درخصوص تائيد صحت عملکرد نرم افزار را فراموش نکنيد. 

• تا حد امکان دستگاه خود را جيلبريک نکنيد و از سايت هاي معتبر نسبت به دانلود نرم افزارهاي موردنظر اقدام کنيد. 

نرم افزارهاي امنيتي : 
نرم افزارهاي مختلفي براي حفاظت از تلفن همراه يا تبلت شما در برابر بدافزارها طراحي شده اند که باتوجه به سيستم عامل دستگاه خود مي توانيد نسبت به نصب هريک از آنها اقدام کنيد.

منبع: خبرجنوب