اسرائیل و توسعه سلاح‌های شبکه اجتماعی

اسرائیل و توسعه سلاح‌های شبکه اجتماعی
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

اسرائیل، در پی توسعه سلاح‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای برای ایجاد نفوذ در شبکه‌های مجازی و جلوگیری از تخریب وجهه خود است.

به گزارش گرداب، برنامه هسته‌ای ایران و احتمال جنگ مجدد با حزب‌الله جزو اولویت‌های مذاکرات نتانیاهو و ترامپ در دیدار اخیر آن‌ها در واشنگتن بوده است. هرچند در ظاهر اسرائیل ادعا می‌کند که مشکلی درزمینه سایبری ندارد، در عمل فضای سایبری و رسانه‌های مجازی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌هاست. گیلاد اردان (Gilad Erdan)، وزیر روابط استراتژیک اسرائیل می‌گوید:« اسرائیل در میانه یک جنگ شناختی است، جنگی که قسمتی از چالش راهبردی جدید است. 

یکی از خطوط مقدم، شبکه‌های مجازی هستند و تهدیدات پیش روی اسرائیل، از تحریک برای نابودی اسرائیل تا کمپین‌های بدون خشونتی همچون بایکوت، تحریم و منصرف کردن سرمایه‌گذاران، همه برای بی‌اعتبار ساختن اسرائیل برنامه‌ریزی‌شده‌اند».

هشدارهای او پس‌ازآن صورت می‌گیرد که سازمان ملل به‌طور پیوسته اعلام کرده است فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات برای مقاصد تروریستی مورداستفاده قرارگرفته است خواسته است تا اعضای این سازمان در این زمینه همکاری داشته باشند. شرکت‌های خصوصی همچون فیسبوک، مایکروسافت، توییتر و یوتیوب نیز قصد دارند با همکاری با یکدیگر، بانک اطلاعات یکپارچه‌ای تهیه کنند تا بتوانند محتواهای مشکل‌ساز را بلافاصله از تمامی شبکه‌ها حذف کنند.

به‌تازگی پروژه‌ای در فیسبوک شروع‌شده است که به BDS شهرت یافته است و هنرمندان بلژیکی از دولت خود می‌خواهند تا از همکاری با پلیس اسرائیل دست‌بردارند. از مطالبات کمپین BDS، پایان اشغال فلسطین، پایان تبعیض علیه اعراب اسرائیلی و صدور اجازه بازگشت به فلسطینی‌ها و بازماندگان آن‌ها برای مراجعت به سرزمین‌هایی است که پس از 1948 از آن فرار کرده‌اند. اسرائیل این خواسته‌ها را مساوی با پایان اسرائیل تلقی می‌کند. مدیر صفحه BDS می‌گوید که اعمال خود اسرائیل موجب بی‌اعتباری این رژیم شده است.

اردان و وزیر دادگستری اسرائیل، آیلت شاکد (Ayelet Shaked)، به‌طور مشترک به تدوین لایحه‌ای با عنوان قانون فیسبوک پرداخته‌اند، که به رژیم غاصب اجازه می‌دهد جلوی انتشار پست‌هایی را که می‌تواند موجب تهییج فلسطینی‌ها شود بگیرد. هم‌اکنون اسرائیل در حال مذاکره با فیسبوک است تا قانون فوق را به مرحله اجرا درآورد. یک گروه اجرایی نیز برای انجام این وظیفه تشکیل‌شده است.

شرکت اسرائیلی-آمریکایی اسپات (Spot.IM Ltd.)، با مذاکره با بیش از 5400 سایت از آمریکا و اروپا، از سامانه‌های یادگیری ماشین برای شناسایی پست‌های خشونت‌آمیز یا نابهنجار استفاده می‌کند. بر اساس ادعای این شرکت، سه‌چهارم پست‌های حذف‌شده، مربوط به تهدید اعراب بوده است و یک‌چهارم به تهدید اسرائیلی‌ها می‌پرداخته است، درحالی‌که به‌طور جهانی، بیش از 80 درصد پست‌ها ضد اسرائیلی است.

فیسبوک در ژانویه 2017 اعلام کرد قصد دارد هرگونه محتوای مشکل‌ساز را به‌محض شناسایی حذف کند. شاکد می‌گوید در ماه اکتبر گذشته بیش از 828 درخواست حذف اطلاعات صادرشده که شرکت‌های سرویس‌دهنده بیش از 670 مورد آن را تائید کردند.

اسرائیل نیز از سوی دیگر، خود شروع به فعالیت کرده است. چندی پیش وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد شبکه‌ای عربی زبان راه انداخته است تا به تخریب وجهه گروه حماس بپردازد که در حال حاضر در نوار غزه حاکم است. در سال 2009، ارتش اسرائیل اعلام کرد گروهی تخصصی برای کار در رسانه‌های مجازی راه انداخته است تا به ایجاد نمایشی بهتر از چهره اسرائیل در فیسبوک، یوتیوب، توییتر و سایر رسانه‌ها بپردازد اما تاکنون هیچ مصاحبه‌ای در این زمینه منتشرنشده است.

گابی سیبونی (Gabi Siboni)، یکی از متخصصان امنیت سایبری در موسسه ملی مطالعات امنیت تل آویو است. او پیشنهاد می‌کند دولت یک اتاق فکر شناختی تشکیل دهد که با همکاری سربازان آموزش‌دیده و متخصص و افراد غیرنظامی، به جنگ شناختی بپردازند.

ادی دار (Edi dar)، رییس واحد امنیت سایبری شرکت اسرائیلی البیت (Elbit)، سایبربیت (Cyber bit)  می‌گوید:« شما می‌توانید بعضی از فرایندها را خودکار کنید. می‌توانید از آواتار استفاده کنید، اما برای اینکه پاسخی یکپارچه و خلل‌ناپذیر یا حتی چیزی نزدیک به آن دست پیدا کنید راهی وجود ندارد. شبکه‌های مجازی بسیار بزرگ و پیوسته در حال تغییرند».