Gerdab.IR | گرداب

تردد خودروهاي خودکار گوگل در بزرگراه‌ها

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹

برنامه تحقیقی گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد انقلابی در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد بلندپروازی‌های این شرکت فراتر از موتورهای جستجوی اینترنتی است.

به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، گوگل خودروهایی مجهز به سیستم هدایت خودکار عرضه کرده است. به نوشته شماره امروز روزنامه نیویورک تایمز، اخیرا خودروهایی در برخی بزرگراه‌های امریکا تردد می‌کنند که هدایت آنها به طور خودکار انجام می‌شود.

این خودروها مربوط به پروژه گوگل است که به صورت غیرعلنی بر روی آنها کار کرده است.

این خودروها با استفاده از نرم‌افزاری کار می‌کنند که به هوش مصنوعی مجهز است و می‌تواند هر شی‌ء نزدیک به خودرو را حس و تصمیماتی مشابه یک راننده را اتخاذ کند. این خودروها تاکنون هفت آزمایش را پشت سر گذاشته‌اند و هزار مایل را بدون دخالت انسان و بیش از صد و چهل هزار مایل را با کنترلی که گاهی از طرف انسان وجود داشته است، پشت‌سر گذاشته‌اند.

این خودروها مسیرهایی که بیشترین سراشیبی و سربالایی را نیز دارند، طی کرده‌اند. خودورهای خودکار تا تولید انبوه هنوز چند سال فاصله دارند. اما کارشناسانی که از مدت‌ها پیش به چنین خودروهایی اندیشیده‌اند، بر این باورند که عرضه آنها می‌تواند جامعه را همچنانکه اینترنت تغییر داد، دگرگون کند. به گفته کارشناسان این خودروها می‌توانند خطاهای انسانی و تلفات ناشی از سوانح رانندگی را به حداقل برسانند.

در سال 2008 بیش از 37 هزار نفر بر اثر سانحه رانندگی در امریکا جان باختند.
مهندسان گوگل می گویند این فناوری می‌تواند به علت هدایت دقیق‌تر و ایمن‌تر خودروها، ظرفیت راه‌ها را دو برابر کند و از آنجائی‌که این خودروها به علت کاهش احتمال برخورد با موانع، می‌توانند سبک‌تر ساخته شوند، مصرف سوخت کمتری نیز خواهند داشت.

این برنامه تحقیقی گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد انقلابی در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد بلندپروازی‌های این شرکت فراتر از موتورهای جستجوی اینترنتی است.