دفع چندین حمله سایبری سنگین روسیه به آلمان

دفع چندین حمله سایبری سنگین روسیه به آلمان
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶

نهادهای اطلاعاتی آلمانی، مدعی هستند که چندین حمله سایبری روسیه به این کشور را در سال 2016، دفع کرده‌اند.

به گزارش گرداب، برخی مقامات امنیتی آلمانی، به‌تازگی مدعی شده‌اند که در سال 2016 میلادی، حداقل دو حمله بزرگ سایبری توسط گروه روس تبار APT28 را دفع کرده‌اند. این گروه روسی، یکی از معروف‌ترین گروه‌های هکری جهان است و به ادعای شرکت‌های امنیت سایبری، تاکنون حملات سایبری بسیاری را به اهداف مهمی در جهان، از جمله کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون انجام داده است.
در ادامه گزارش مقامات آلمانی در این زمینه، اعلام شد که یکی از این حملات بزرگ به آلمان، شامل راه‌اندازی یک دامنه اینترنتی به نام آنگلا مرکل و حزب متعلق به او بوده است. دومین حمله که چند ماه بعد به وقوع پیوسته است، راه‌اندازی یک حمله فیشینگ، علیه احزاب مختلف آلمانی، در مجلس سفلی این کشور بود. در این حمله، از یک دامنه به نام ناتو سوءاستفاده شده است.
کارشناسان امنیتی و مقامات برخی کشورها، معتقدند که این گروه روسی، تحت نظر مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، فعالیت می‌کند و حملاتی نظیر حمله به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دستور وی انجام داده است. به اعتقاد مقامات امنیتی آلمانی، از زمانی که آلمان به کشوری دیجیتال تبدیل‌شده است، خطر بروز حملات سایبری، این کشور را بیش‌ازپیش تهدید می‌کند و گروه‌های هکری، خصوصاً روس تبارها را به‌شدت وسوسه کرده تا در زمینه‌های مختلف در این کشور، فعالیت کنند.
نهادهای اطلاعاتی آلمانی نیز به‌شدت در تلاش هستند تا با رصد دائمی شبکه داخلی این کشور و همچنین ارتباطات دولتی، این کشور را در برابر بروز حملات سایبری محافظت نمایند. مقامات امنیتی آلمانی، همواره اعلام کرده‌اند که فاکتورهای امنیتی متعددی را برای امن سازی شبکه این کشور در نظر می‌گیرند اما با وجود تمامی این موارد، همچنان آمار رویداد برخی حملات سایبری، بالاتر از حد نرمال به نظر می‌رسد.
گروه APT28 متعلق به روسیه، پیش‌ازاین نیز حملاتی را به آلمان انجام داده است. در سال 2015، این گروه هکری، متهم شد که در حمله به مجلس آلمان، حدود 16 گیگابایت از اطلاعات سرورهای مجلس را به سرقت برد. در این حمله، آلمان‌ها مدعی شدند که قادر به پاک‌سازی سرورهای مجلس نیستند و باید کلیه آن‌ها را تعویض کنند. یکی دیگر از نگرانی‌های دولت آلمان در مورد فعالیت‌های گروه‌های هکری روس تبار، انتخابات آینده آلمان است که برای انتخاب صدراعظم برگزار خواهد شد.