جنگ اطلاعاتی غرب علیه روسیه

جنگ اطلاعاتی غرب علیه روسیه
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه می‌گوید کشورهای غربی در تلاشند این روایت را بر سر زبان‌ها بیندازند که روسیه مقصر هر حادثه منفی است.

به گزارش گرداب، والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه اظهار داشته است که کشورهای غربی در تلاشند این روایت را بر سر زبان‌ها بیندازند که مقصر هر حادثه منفی، روسیه است. وی گفته است که در غرب کارزاری راه افتاده است که تلاش می‌کند این دیدگاه را در بین مردم جا بیندازد که هر حادثه منفی در دنیا نتیجه اقدامات سرویس‌های ویژه روسیه است.
 
گراسیموف در اجلاس امنیت جهانی مسکو اظهار داشت: «کشورهای غربی، جنگ اطلاعاتی عظیمی علیه روسیه به راه انداخته‌اند.» وی مدعی شد که هدف غرب از این کارزار اطلاعات دروغ، «تخریب وجهه روسیه تا حد ممکن و کم‌اهمیت جلوه دادن نقش این کشور در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و حل سایر مسائل جهانی» است. وی تاکید کرد: «اگر به پیام‌های رسانه‌های جمعی اروپا و امریکا توجه کنید، این ذهنیت برایتان شکل می‌گیرد که گویی تمام حوادث نامطلوبی که در جهان اتفاق می‌افتد زیر سر سرویس‌های ویژه روسیه یا هکرهای روسی است.»
 
گراسیموف اعتقاد دارد که شناسایی منبع اصلی حملات سایبری کار تقریبا غیرممکنی است و همین امر امکان سرزنش دیگران و اقدام نظامی بدون توجیه را میسر می‌سازد. به گفته وی، ناتو اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی دفاع جمعی کرده است تا در صورت وقوع حملات سایبری به ابزارهای فنی دولت‌های عضو این ائتلاف و زیرساخت‌های فرماندهی نظامی آن، آمادگی مقابله را داشته باشد.
 
گراسیموف همچنین افزود: «شرایط برای معکوس کردن تاثیر عوامل مخرب و متعدد در حال حاضر فراهم نیست... فقط ادبیات خصمانه علیه روسیه در حال افزایش یافت. اتحادیه اروپا و ناتو روسیه را به طور مکرر متهم به افزایش تنش می‌کنند. شورای ناتو – روسیه بستری است که طرفین می‌توانند با یکدیگر دیدار کرده و مواضع، اهداف و نگرانی‌های خود را آشکار سازند. اما هیچ‌گونه گفتمان نظامی صورت نمی‌گیرد. امروز تقریبا همه تماس‌های کارشناسان نظامی متوقف شده است.»
 
ناتو از سال 2014، با دخالت دادن کشورهای اروپای غربی، مسیر پایداری برای توسعه ائتلاف در پیش گرفته و این توسعه را واکنشی به دخالت ادعایی روسیه در درگیری‌های اوکراین می‌داند. مسکو این اتهامات را به طور مکرر رد کرده و فعالیت‌های ناتو را تحریک‌آمیز اعلام کرده است. در نشست ناتو که در ماه جولای در ورشو برگزار شد، تصمیم بر این گرفته شد که در صورت درخواست کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان، ناتو نسبت به اعزام گردان‌های چندملیتی به این کشورها اقدام نماید.