استفاده از شبکه‌های عصبی برای خواندن ذهن انسان

استفاده از شبکه‌های عصبی برای خواندن ذهن انسان
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

محققان قصد دارند از شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی برای اسکن کردن دقیق‌تر ذهن انسان کمک بگیرند، این کار مقابله با مشکلاتی همچون کوری، فلج شدن و ... را تسهیل می‌کند.

به گزارش گرداب، این محققان می‌گویند با استفاده از این روش درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از نحوه کارکرد مغز انسان به دست می‌آید که نتیجه آن رمزگشایی از ذهن انسان و ممکن شدن مداوای برخی اشکال نابینایی است.

همچنین می توان در آینده با این روش، کنترل رایانه های شخصی را با استفاده از ذهن انسان ممکن کرد. یکی از فناوری های مورد استفاده به این منظور functional magnetic resonance imaging (fMRI) نام دارد. این شیوه تصویربرداری از وضعیت مغز را در زمان انجام فعالیت های مختلف ذهنی ممکن می کند.

علاوه بر محققان آمریکایی، محققان چینی هم از الگوریتمی خاص در شبکه های عصبی به منظور نقشه برداری از مغز و اسکن کردن داده های آن در زمان مشاهده محیط اطراف توسط انسان بهره گرفته اند. الگوریتم یاد شده از دقت فوق العاده ای برای تصویر سازی لحظه به لحظه از شیوه درک محیط اطراف توسط چشم انسان برخوردار است.

با پیشرفت این فناوری خواندن ذهن انسان ها توسط بشر ممکن است و می توان نتایج حاصل را بر روی نمایشگر مشاهده کرد، تحولی که می تواند پیامدهای اجتماعی گسترده ای نیز به همراه داشته باشد.