رشد بازار تجهیزات فیبرنوری در ایران

رشد بازار تجهیزات فیبرنوری در ایران
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات از رشد بازار تجهیزات فیبرنوری در ایران همزمان با توسعه فناوری شبکه دسترسی فیبرنوری منازل (FTTX ) در دنیا خبر داد.

به گزارش گرداب، سیدعلی سبزواری با اشاره به روند رو به رشد شبکه های دسترسی از طریق فیبرنوری در اکثر کشورهای دنیا، اظهار داشت: در این زمینه با اعطای مجوز فعالیت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت (FCP ) می توان شاهد توسعه این فناوری در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با گسترش سرویس‌های مبتنی بر شبکه دسترسی فیبرنوری، شاهد تحول در سرویس دهی ارتباطات در کشور خواهیم بود و سرعت تبادل اطلاعات تا چند صدمگابیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

سبزواری به فعال شدن شرکت‌های ارائه دهنده تکنولوژی اتصال فیبرنوری منازل و اماکن (FFTX ) و ورود شرکت‌های FCP در این بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رشد بازار تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه در حوزه FTTX  و GPON (فناوری پسیو فیبرنوری) در ایران بیش از پیش شده است.

 کارشناس فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون علاوه بر شرکت مخابرات ایران که در گذشته به تنهایی در حوزه فیبرنوری فعالیت می کرد و تنها خریدار تجهیزات فیبرنوری در کشور بود، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت (FCP ) نیز به جمع استفاده کنندگان از این فناوری پیوستند و پیش بینی می شود با ارائه خدمات شبکه دسترسی از طریق فیبرنوری (FTTX ) به تدریج تقاضا برای تجهیزات فیبرنوری نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: در این میان با توجه به تعدد تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات شبکه، تامین نیازهای بومی و امکان بومی سازی تجهیزات شبکه های دسترسی فیبرنوری، براساس نیاز بازار ایران باید یکی از ملاک‌ها و ویژگی‌ها در انتخاب تجهیزات وارد شده به شبکه های زیرساختی کشور باشد.

 پیش از این نیز برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات با اشاره به لزوم افزایش سرعت دسترسی کاربران به اینترنت گفته بود: هدفگذاری دسترسی به اینترنت برای کاربران نهایی در سال ۹۵ ، سرعت ۴ مگابیت برثانیه بوده است. در همین حال تا پایان برنامه ششم این سرعت به ۲۰ مگابیت برثانیه می رسد و در چشم انداز ۱۴۰۴ دسترسی اینترنت کاربران با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه محقق می شود که این هدف با توسعه شبکه های فیبرنوری، سریع تر از زمان مدنظر تحقق می یابد.