محمدجواد آذری جهرمی؛

مذاکره وزارت ارتباطات با دستگاه قضایی برای برقراری تماس صوتی تلگرام

مذاکره وزارت ارتباطات با دستگاه قضایی برای برقراری تماس صوتی تلگرام
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات گفت: به‌عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی با دستگاه قضایی برای برقراری تماس صوتی تلگرام انجام می دهیم تا ببینیم می توانیم این امکان در اختیار مردم باشد یا خیر.

به گزارش گرداب، به نقل از خبرگزاری خانه ملت محمدجواد آذری جهرمی درباره برقراری مجدد تماس صوتی تلگرام و اقدامات این وزارت‌خانه در این راستا، اظهار داشت: اگر از دیدگاه حقوق مصرف‌کننده نگاه کنیم در حال‌حاضر برنامه‎‌های بسیاری با امکانات برقراری تماس صوتی وجود دارد، دلیل انسداد تماس صوتی تلگرام به موضوعاتی که از سوی دستگاه قضایی اعلام شد بر می‌گردد و این دستور به شرکت‌های ارائه کننده خدمات داده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مرجع قضایی تصمیم گرفته و اینکه آیا خود مرجع قضایی این موضوع را برطرف می‌کند یا خیر موضوع دیگری است، اما از این جهت که چنین امکاناتی برای مردم کشور فراهم باشد یا خیر باید گفت که چنین امکانی در حال حاضر وجود دارد.

آذری جهرمی افزود: به‌ عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی در این خصوص صورت می‌گیرد تا مشاهده کنیم چهارچوب‌های این موضوع چگونه است و اینکه آیا می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم تا این امکان در اختیار مردم باشد یا خیر، مطالبات مردم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار زیاد است اما باید با انرژی این مطالبات را پیگیری کنیم.

به گزارش گرداب ، این در حالی است که واعظی وزیر سابق ارتباطات در گفتگویی با تأکید بر اینکه فیلتر تماس صوتی تلگرام برداشته نمی‌شود، گفت: با وجود شرکت مخابرات و سه اپراتور موبایل به این خوبی اگر می‌خواهید آنها را ورشکست کنید، تماس صوتی تلگرام را باز کنید.

و همچنین چندی قبل فیروزآبادی ، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره علت مسدود شدن تماس صوتی تلگرام اظهار کرد: فیلتر تماس صوتی تلگرام بیشتر به دلیل ملاحظات اپراتورها بود، زیرا کسب و کار اپراتورها را دچار مشکل می‌کرد. در حال حاضر هم بحث اپراتورها مطرح است و تماس صوتی تلگرام برای موبایل مسدود است، در حالی که این قابلیت برای ارتباطات پهن باند ثابت باز است.در حال حاضر تجارت صوتی در کشور نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان است. البته قرار ما بر ممنوعیت صوت در تلگرام نبوده است، اما این اقدامی است که اپراتورها درخواست داده و تصمیم بر آن شد تا فعلا از آن جلوگیری شود. بنابراین زمانی که اپراتورها به دلیل مسائل اقتصادی به این کار اقدام کردند، ما هم با آنها مخالفتی نکردیم.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا قابلیت تماس را روی شبکه‌های پیام‌رسان فراگیر می‌بندند، تصریح کرد: این مسدودیت به این علت است که اقتصاد اپراتورها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس که پهنای باند ۲۰ مگابیت و ۵۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند، مانند امارات و عربستان سعودی نیز این قابلیت‌ها بسته شده و در بعضی از کشورهای اروپا نیز به همین نحو است.