نجات اپراتورها یا پاسخ به مطالبه عمومی؟

چرخش 180 درجه‌ای موضع وزرای جدید و قدیم روحانی درباره تماس صوتی تلگرام

چرخش 180 درجه‌ای موضع وزرای جدید و قدیم روحانی درباره تماس صوتی تلگرام
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

تماس صوتی تلگرام با تصمیم مرجع قضایی مسدود شد و در حالیکه وزیر سابق ارتباطات به گفته خود در مقابل ورشکست شدن مخابرات و اپراتورهای موبایل از این تصمیم حمایت می‌کرد، وزیر جدید گفته است به‌ عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی خواهد کرد

به گزارش گرداب، راه‌اندازی و مسدود شدن سریع تماس صوتی تلگرام در ایران چندی پیش خبرساز شد. 

ساعاتی پس از راه‌اندازی سرویس تماس صوتی تلگرام در ایران این سرویس مسدود و علت آن حکم قضایی به دلیل موضوعات امنیتی اعلام شد. با حمایت وزیر ارتباطات وقت از این تصمیم، پرونده انسداد تماس صوتی تلگرام بسته شد.

اما اخیرا بحث تازه‌ای درباره تماس صوتی تلگرام از سوی عضو جدید کابینه مطرح شده است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدامات این وزارت‌خانه درباره برقراری مجدد تماس صوتی تلگرام، گفته است: از دیدگاه حقوق مصرف‌کننده در حال‌حاضر برنامه‎‌های بسیاری با امکان تماس صوتی وجود دارد، به‌ عنوان مطالبه مردم مذاکرات مجددی در این خصوص صورت می‌گیرد تا ببینیم چهارچوب‌های این موضوع چگونه است و می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم تا این امکان در اختیار مردم باشد یا خیر.

وی خاطر نشان کرده: تصمیم گیری درباره دلیل انسداد تماس صوتی تلگرام توسط مرجع قضایی انجام شده است.

در فاصله نه چندان دوری محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در تیرماه 96 با تأکید بر اینکه فیلتر تماس صوتی تلگرام برداشته نمی‌شود، گفته بود: با وجود شرکت مخابرات و سه اپراتور موبایل به این خوبی اگر می‌خواهید آنها را ورشکست کنید، تماس صوتی تلگرام را باز کنید.

این اظهارنظر واعظی با واکنش مردم مواجه شد و صرف نظر از مسائل امنیتی از دیدگاه اقتصادی، این سوال اساسی را مطرح کرد که آیا در کشورهای دیگر با وجود سرویس‌های این چنینی شرکت‌های مخابراتی تعطیل شده‌اند؟

البته سپس واعظی سعی کرد اظهارات پرسروصدای خود را تلطیف کند و گفت: برخی خبرنگاران در حاشیه جلسه‌ای که قرار بر مصاحبه نبوده از من در باره تلگرام صوتی پرسیدند که من به آنها گفتم شما این همه امکان‌های خوب داخلی در اختیار دارید که از آنها استفاده هم می‌کنید. چرا مدام در فکر تلگرام صوتی و سرنوشت آن هستید. قوه قضائیه با دادن حکم درباره مسدود شدن تلگرام صوتی ارتباطی اقدام کرده به و ربطی به درخواست اپراتورها ندارد.

باید دید تغییر موضع 180 درجه‌ای وزرای سابق و جدید ارتباطات و امیدواری ایجاد شده برای رفع انسداد تماس صوتی تلگرام به اظهارنظرها و بحث‌های شفاهی خاتمه می یابد یا نتیجه عملی برای مردم خواهد داشت.