میزبانی داخلی اطلاعات سازمانی در مراکز داده ابری ممکن شد

میزبانی داخلی اطلاعات سازمانی در مراکز داده ابری ممکن شد
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶

با بومی‌سازی راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری، میزبانی اطلاعات سازمانی در مراکز داده داخلی برای پاسخ‌گویی به نگرانی‌های امنیتی ممکن شد.

به گزارش گرداب، گلمر بحری یک فعال امنیت اطلاعات با اشاره به وضعیت سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در ایران، گفت: داده‌ها به دو دلیل آلودگی یا حذف، از دسترس خارج می‌شوند و راه‌حل‌های سنتی اغلب امکان پاسخگویی در لحظه به این مشکل را ندارند. علاوه بر اینکه این راه‌حل‌ها غالبا بخش کاربری را پوشش می‌دهند و در بخش سازمانی کار زیادی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد از شرکت‌هایی که با از دست دادن اطلاعات مواجه شده‌اند طی 6 ماه تعطیل شده اند، گفت: برای جلوگیری از فقدان داده‌ها راه‌کارهای استفاده از هارد‌دیسک‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات و تهیه پشتیبان در سرورها در طول سالها استفاده شدند که هیچ یک کامل نبودند و سرانجام سرویس‌های ابری ارائه شد.

وی با اشاره به قابلیت‌های سرویس‌های ابری از جمله افزایش دسترسی به فایل‌ها و پشتیبان‌گیری بهتر، گفت: راهکارهای خارجی 3 ایراد هزینه، مشکلات دسترسی و نگرانی‌های ملی را داشتند و علاوه بر این طبق نیاز شرکت‌های داخلی طراحی نشده‌اند.

به گفته وی با بومی سازی راه‌کارهای ذخیره سازی ابری، مشکل خروج داده‌ها از کشور رفع و امکان حفظ داده‌ها درون یک محدوده مشخص سازمانی و کشوری فراهم شده است. همچنین ارائه سرویس سازمانی که پیش از این با راهکارهای خارجی ممکن نبود فراهم شده است؛ برای مثال در برخی از سازمان‌ها داده ها باید به صورت آفلاین جریان داشته باشند یا ملاحظات امنیتی درباره داده‌ها وجود دارد که قبلا ممکن نبود.

بحری با اشاره به قابلیت‌های راه‌کار بومی ذخیره سازی برای کسب و کارها گفت: ابرینو یک پلتفرم کاملا داخلی متشکل از تمامی فرآیندهای مدیریت اطلاعات، پشتیبان‌گیری، سطوح دسترسی و اشتراک‌گذاری مطابق نیاز داخلی است که اطلاعات آن داخل کشور است و روی اینترنت قرار ندارند؛ همچنین خدمات این سرویس برای مجموعه‌های نگران بابت داده‌ها روی سرور‌های همان مجموعه و بدون خروج اطلاعات راه‌اندازی می شود که ورود سرورها به داخل سازمان امنیت فیزیکی و مجازی داده‌ها را بیشتر می کند؛ مجموعه‌های دولتی نیز اگر امکان راه‌اندازی سرورهای اختصاصی را نداشته باشند می‌توانند از سرورهای معتمد مانند وزارت ارتباطات یا نهادهای دیگر استفاده کنند.

وی گفت: همچنین این سرویس در بخش کاربری به هر کاربر 2 گیگابایت فضای رایگان ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند با نصب برنامه اندروید و تنظیمات خودکار از داده‌های مهم مانند دفترچه تلفن، پیامک‌ها، تصاویر پشتیبان تهیه کنند. در حال حاضر 120 هزار مشترک از طریق سرویس سینکا در همراه اول از این خدمات استفاده می‌کنند.