Gerdab.IR | گرداب

پرونده‌ای برای گرداب (3)

هنجارشکنی تا بی‎نهایت

تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹

چه باور كنيم و چه نكنيم هرزه‌نگاري يك حمله است! حمله به باور آدم‌هايي كه ما براي‎شان مهم هستيم و آن‎ها براي ما؛ حمله به باورهايي كه اصلا همين باورها دليل اهميت دادن آدم‌ها به يكديگر است...

اختصاصی گرداب- همه ما ماجراي اسب تروا را شنيده‌ايم، داستان حيله‌اي جنگي كه يوناني‌ها توانستند با توسل به آن وارد قلعه تروا شوند؛ قلعه‌اي كه مدت‌ها پشت دروازه‌هاي آن توقف كرده بودند. تروا در حقيقت داستان نبرد چند ساله يونانيان با اهالي شكست‎ناپذير قلعه ترواست. داستان سپاهي از دشمن كه در دل اسبي چوبي پنهان شده و شب هنگام، وقتي همه خواب بودند دروازه‌هاي شهر را بر انبوه سربازان خويش گشودند و بر افسانه نفوذ‌ناپذيري تروا پايان دادند و اين چنين شهر در خواب‌آلودگي سربازانش تصرف شد.

اينترنت؛ خوب، بد، زشت
با ورود ماهواره و اينترنت و همه‎گير شدن اين دو رسانه در ايران، خصوصا اينترنت، اسب ترواي غربي‌ها در مقابله با ايران حركت كرد و آرام آرام حتي تا اتاق خواب كودكان‎مان هم خزيد.

ما هر روز كشتگان اين جنگ را مي‌بينيم؛ كشتگاني كه همراه ما سوار اتوبوس مي‌شوند، كنار ما مي‌نشينند و حتي با ما حرف هم مي‌زنند و همه غصه اين جنگ همين است! آدم‌ها گلوله مي‌خورند، مجروح مي‌شوند، مي‌ميرند؛ اما كسي حواسش نيست، كسي به كمك نمي‌شتابد و همه غصه اين قصه همين است.

وقتي تروايي‌ها اسب پيش‌كشي يوناني‌ها را وارد شهر كردند، تصميم گرفتند تنديس چوبي را به نشانه پيروزي در ميدان اصلي قرار دهند، غافل از اين كه هيچ گربه‌اي محض رضاي خدا موش نمي‌گيرد! اين‎كه چرا اينترنت آمد و چرا آمريكايي‌ها اين لطف بزرگ را به بشريت كردند، همان قضيه گربه و موش و رضاي خداست.

با ظهور اينترنت، همه مناسبات زندگي انساني تحول يافت. تجربه زندگي مجازي، روياي زندگي دوباره انسان را زنده كرد. انسان‌ها اين امكان را پيدا كردند تا دوباره متولد شوند، با اين تفاوت كه همه فاكتورهاي اين زندگي دوباره را خودشان تعيين كنند؛ از جنسيت گرفته تا مليت.

اين وسيله ارتباطي، مرزها و تعاملات گذشته را شكست و كاربران توانستند با ورود به دنياي مجازي، بدون هيچ محدوديتي به ايجاد ارتباط با يكديگر و تبادل اطلاعات بپردازند. دسترسي آسان و بدون دردسر، سهولت ارتباط، جست‎و‎جوي پنهان، ارتباط با افراد مختلف و هويت پنهان، همه ويژگي‌هاي منحصر‎به‎فردي است كه افراد گوناگون را به استفاده هر چه بيشتر از اين رسانه سوق مي‌دهد و امكان عبور از مرزهاي اخلاقي را بيشتر مي‌كند.

با آمدن هر پديده جديدي به زندگي بشر، بحث‌هاي پيراموني درباره اثرات آن شدت مي‌گيرد و كارشناسان متعدد با تخصص‌هاي گوناگون به بررسي ابعاد مختلف اثرات آن مي‌پردازند. مثلا اين‌كه اينترنت، ارتباطات موجود در آن و فراهم بودن زمينه تبادل هرگونه اطلاعاتي، چه تأثيراتي بر زندگي فردي و اجتماعي كاربران دارد و آن‎ها را با چه خطراتي روبه‎رو مي‌كند؟ راستي ما كه هر روز به اشكال مختلف درگير اينترنت هستيم، آخرين بار كي به چنين پرسش‎هايي انديشه كرده‎ايم؟!

پيش به سوي حملات جنسي
12 سپتامبر 2002 نتانياهو، نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي كه اريكه قدرت و جنايت را به ايهود باراك تحويل داده بود، در نطقي از آمريكا خواست طرح تغيير رژيم در دو كشور ايران و عراق را در دستور كار قرار دهد. پيشنهاد او براي تغيير اين بود: «براندازي عراق با حمله نظامي ‌و براندازي ايران با سريال‌هاي جنسی

او كه خودش بارها مثل قصاب دستور ذبح فلسطيني‌ها را صادر كرده بود، اين بار از آمريكا خواست به‎جاي حمله نظامي ‌به ايران، سريال‌هايي پخش كند كه «افراد زيباروي جوان را در وضعيت‌هاي متنوعي از برهنگي و در شرايطي نشان دهد كه زندگي‌هاي فريبنده‌اي دارند و رابطه‌هاي بي‌قيد جنسي برقرار مي‌كنند.»

او همچنين گفت: «جريان فرهنگ عاميانه غربي به داخل ايران، مي‌تواند منجر به براندازي جمهوري اسلامي ‌شود و يك انقلاب را عليه حكومت ايران برانگيزاند!»

اگر چه نتانياهو در پيامش صريحا به سريال‌هاي ضد اخلاقي اشاره كرده، اما ساده‎انگاري خواهد بود اگر تصور كنيم اين حملات تنها در سريال‌هايي كه از فلان شبكه ماهواره‌اي پخش مي‌شود، خلاصه خواهد شد. اينترنت كار‌آمدترين و كم‌دردسرترين ابزاري است كه مي‌توان اين حملات را در آن گسترش داد. شيوع خزنده اين رسانه و ويژگي‌هاي منحصربه‎فردي كه ذكر شد، گوياي اين مطلب است.

ما البته نان اين مدلي نخورده‎ايم، اما گندمش را دست خيلي‌ها ديده‎ايم و تقريبا با شيوه‌هاي قديمي ‌اين حملات آشنا هستيم؛ كاست فيلم‌هاي ويدئويي، مجلاتي با تصاوير روابط و داستان‌هاي محرك غير اخلاقي كه پيشتر آن‎ها را تنها درقالب كتاب مي‌شد يافت. به اين نوع فعاليت‌ها در اصطلاح پورنوگرافي (pornography) يا هرزه‌نگاري مي‌گويند كه با ظهور اينترنت، شيوه جديد اين صنعت به نام «سايبرسكس» (sybersex) به بازار آمد.

اين روزها مطالب بسياري درباره شيوع هرزه‌نگاري و سايبرسكس در اينترنت شنيده ‌مي‌شود، اما چيزي كه شايد از نگاه مردم پنهان باشد تجارت بزرگي است كه اين حرفه دارد. واقعيت اين است كه سايت‌هاي هرزه‌نگاري، بزرگترين بخش از فروش‌ تجارت الكترونيك را تشكيل مي‌دهند.

شايد براي‎تان جالب باشد که بدانيد در آگوست سال 2005، بيشتر از 42 درصد از كاربران اينترنت از اين سايت‌ها بازديد كرده‌اند. در همين ماه 15 ميليارد صفحه، از اين نوع اطلاعات توسط مخاطبين اينترنت ديده شده. به‎طور متوسط كاربران اينترنت 15 دقيقه از وقت خود را روزانه صرف مطالعه اين مطالب مي‌كنند.

داستان؛ انتخاب سرآشپز
اسفند سال 1387 وقتي "مركز بررسي‌ جرايم سازمان يافته سپاه" آماري از دستگيري گردانندگان سايت‌هاي مستهجن فارسي زبان و مسدود كردن پايگاه‌هایشان داد، شايد افراد درجه يك خانواده متهمان باور نكردند كه فرزندشان، همسرشان، پدرشان، خواهر و يا برادرشان به جرم توليد آثار ضداخلاقي؛ آثاري كه تمام باورها، ارزش‌ها و كانون خانواده‌هاي ايراني را در طرحي كاملا سازماندهي شده، هدف قرار گرفته بود، دستگير شده‌اند.

اخبار، آمار و اطلاعات زيادي درباره اين شبكه، بازتاب داده شده و كساني كه پيگير اخبار اين گروه بوده‌اند در جريان هستند كه يكي از فعاليت‌هاي مهم اين شبكه، گسترش داستان‌هاي پورنو و تشويق به نگارش و انتشار اين نوع از پورنوگرافي در سايت‌هاي فارسي زبان است.

در تحليل محتواي 341 داستان منتشر شده از سايت‌هاي هرزه‌نگاري مورد بررسي، 150 داستان توسط راوي زن و 236 داستان توسط راوي مرد نقل شده است.

يكي از دلايلي كه اين شبكه، در ميان گونه‌هاي مختلف پورنو‌گرافي، بر توليد و انتشار داستان‌هاي پورنو مانور داده، مي‌تواند تأثير بسيار بالاي داستان بر مخاطب باشد.

داستان‌هاي پورنويي كه با يك روند واقعي، منطقي و سير داستاني پيش مي‌روند و مخاطب را با خود همراه مي‌كنند. نكته ساده اما كليدي اين‎جاست كه چون در داستان، تخيل خواننده به پرواز درمي‌آيد، بسيار تحريك‌كننده‌تر و مخرب‌تر از گونه‌هاي ديگر پورنو است. به خصوص اين‌كه در اين داستان‌ها با نوع بومي‌شده روبه‎رو هستيم. شخصيت‌ها، مكان‌ها و برنامه‌ها همه براي مخاطب قابل‎تصور و دست‌يافتني هستند و تأثيري به مراتب بالاتر از داستان‌هايي با عناصر غيربومي دارند.

هميشه پاي يك زن در ميان است
يكي از عقايدي كه پورنوگراف‌ها در توليدات‎شان سعي بر اشاعه آن دارند، ارائه تصويري كاملا جنسي از زن است.

در 170 داستان از مجموعه بررسي شده، درخواست كننده رابطه جنسي، مردان و در 201 داستان، درخواست از سوي زنان است! ملاحظه مي‌كنيد كدام كفه ترازو سنگين‌تر است؟!

بيش از نيمي ‌از اين شخصيت‌ها زناي غيرمحصنه دارند، زناي به‌عنف در 2.9 درصد از داستان‌ها و در 15.2 از داستان‌ها هم شخصيت‌ها زناي محصنه دارند؛ يعني زنان و مردان متأهلي كه خارج از چهارچوب خانواده با هم رابطه دارند.

پيام نتانياهو كه خاطرتان هست؟! «نشان دادن جوانان زيبارو در وضعيت‌هاي متنوعي از برهنگي». شخصيت اصلي 34.6 درصد از اين داستان‌ها جوان هستند؛ يعني ايرانياني با ميانگين سني 20 تا 30 سال و27.6 درصد از آن‎ها نوجوان هستند.

در 32.8 درصداز داستان‌ها هم به سن شخصيت اصلي داستان اشاره نشده است. شما وقتي داستان يا رمان تأثير‌گذار مي‌خوانيد، اگر به شخصيت اصلي اشاره نشده باشد چه تصوري درباره او خواهيد كرد؟

در 93.3 درصد از اين داستان‌ها رابطه با غير همجنس و در 38 داستان رابطه با همجنس بوده است كه در بعضي داستان‌ها هر دو رابطه وجود دارد.

هدف؛ كانون خانواده، آماده؛ شليك
دكتر ووث، روان‎شناسي كه سال‌هاي متمادي روي 300 معتاد، خلافكار و منحرف جنسي كار كرده، عوارض شايع هرزه‌نگاري را اين‎طور توضيح مي‌دهد: اعتياد به هرزه‌نگاري، خودارضايي، تشديد عمل جنسي كه به شيوه‌هايي منحرف و خشونت‌آميز كشيده‌ مي‌شود، حساسيت‌زدايي از هر چيزي در رابطه جنسي كه براي انسان‌هاي معمولي مي‌تواند شوك‌برانگيز، غيرعادي و غيراخلاقي باشد، اختلال در زندگي زناشويي با بروز بيماري‌هاي مقاربتي از جمله ايدز و زناي با افراد خانواده و يا به تعبير ما محارم.

اين‎كه اين شخصيت‌ها از كجا يكديگر را مي‌شناسند و يا آشنا مي‌شوند نيز مسئله‌اي است كه در داستان‌ها به آن اشاره شده. داستان‌ها به گونه‌اي نوشته شده‌اند كه خواننده، افراد فاميل و كساني‎كه به نوعي با كانون خانواده در ارتباط هستند را در اولويت اول براي اين رابطه قرار دهد! 42.8 درصد از اين روابط در جمع فاميل شكل مي‌گيرد، 20.2 درصد روابط اگر چه فاميلي نيستند، اما از آشنايان خانواده هستند و در 5/37 درصد از روابط نيز نه آشنايي وجود دارد و نه رابطه فاميلي.

در اين ميان، روابطي كه نه به فاميل و نه به آشنايان خانوادگي مربوط‌ مي‌شود، شامل 128 داستان‌ است. 63.3 درصد شخصيت‌ها به صورت اتفاقي و در خيابان با هم آشنا مي‌شوند، 26.6 درصد در يك رابطه كاري يا تحصيلي با هم آشنا شده‌اند و فقط 7.8 درصد از طريق اينترنت و محيط چت با هم آشنا شده‌اند! در تعدادي از داستان‌ها هم اصلا به اين مطلب اشاره‌اي نشده است.

هميشه هپي‌اِند
نتيجه داستان‌ها از نكات تأمل‌بر‌انگيز است؛ اين داستان‌ها چه نتيجه‌اي دارند و چه احساسي را به خواننده منتقل مي‌كنند؟

در 93.5 درصد از داستان‌ها يعني 319 داستان، شخصيت‌ها از ايجاد رابطه نامشروع احساس خوبي دارند، بدون وجود هيچ نگراني و سرزنشي و تنها در 6.5 درصد، نتيجه، عكس اين مطلب بوده است.

لطفا يادتان باشد كه در داستان‎نويسي، اگر داستان براي مخاطب، واقعي به‎نظر برسد و فاكتورهاي موجود در داستان، آشنا باشد، از آن‎جايي كه به تصوير‌سازي بهتر مخاطب كمك مي‌كند، مؤثرتر خواهد بود.

قصه‌پردازي داستان‌هاي ضد اخلاقي فارسي در 93.3 درصد از داستان‌ها به شکل واقعي و در 1.2 درصد، از نوع رؤيا و تخيل معرفی شده است. در 19 داستان هم اشاره‌اي به اين مطلب نشده است.

هنجارها را بشكن
چادر و حجاب مذهبي از جمله مؤلفه‌هايي هستند كه در اين داستان‌ها با هدف بدنامي ‌به آن‎ها اشاره مي‌شود.

همچنين به‎شدت سعي‌مي‌شود هنجارهايي كه مختص جامعه ايراني است، چه در عرف و چه در شرع، شكسته شود.

از جمله اين هنجارها بكارت و اهميت آن است كه در 137 داستان اين مجموعه، سعي در حساسيت‌زدايي از اين مسئله مي‌شود. تماشاي فيلم‌هاي مستهجن، مصرف مشروبات الكلي و رابطه‌هاي لجام‌گسيخته از جمله ضدارزش‌هايي هستند كه در داستان‌هاي مذكور سعي در ترويج آن‎ها ‌مي‌شود.

در اين كه اين داستان‌ها بر مخاطب خويش اثرگذارند، شكي نيست؛ چه، تحقيقات ثابت كرده است اگرچه اين داستان‌ها در وهله اول تنها برانگيختگي جنسي دارد، اما مداومت در مطالعه آن‎ها تمامي عوارض اعتياد به هرزه‌نگاري را خواهد داشت.

درباره تأثيرات سوء هرزه‌نگاري بر رفتار انسان، مفسران اجتماعي دو دسته شده‎اند: گروهي كه ادعا مي‌كنند هرزه‌نگاري تنها يك سرگرمي ‌است كه ممكن است براي عده‌اي آموزشي و براي عده‌اي محرك باشد،‌ اما اصولا بي‌ضرر است و حداقل، دليلي علمي ‌مبني بر مضر بودن آن وجود ندارد.

اين در حالي است كه دسته دوم معتقدند هرزه‌نگاري نه‎تنها بي‌ضرر نيست كه آسيب‌هاي شديد اخلاقي، فردي و اجتماعي را در پي خواهد داشت.

مستند اعتقاد اين دانشمندان، قاتلان، منحرفان و بيماران جنسي هستند كه يا به اقرار خودشان هرزه‌نگاري آن‎ها را به اين سو كشانده است و يا طي تحقيقاتي كه به عمل آمده مشخص شده است همگي از مصرف‌كنندگان پروپا قرص هرزه‌نگاري بوده‌اند.

چه باور كنيم و چه نكنيم هرزه‌نگاري يك حمله است! يك حمله به تمام آن‌چه كه چه باورهاي مذهبي داشته باشيم، چه نداشته باشيم، براي‎مان مهم است؛ حمله به باور آدم‌هايي كه ما براي‎شان مهم هستيم و آن‎ها براي ما؛ حمله به باورهايي كه اصلا همين باورها دليل اهميت دادن آدم‌ها به يكديگر است؛ حمله به راز جذابيت خيلي از موضوعات پنهان در خانواده‌هاي ايراني و حمله به راز ماندگاري آدم‌ها در چهارچوب زندگي مشترك در كنار يكديگر.

متخصصان علوم رفتاري با نتايج به دست آمده از تحقيقات‎شان و اطلاع از تأثيرات روحي، رواني و اجتماعي اين پديده، خواستار وضع محدوديت‌هاي قانوني كار‌آمد در برخورد با آن هستند؛ برخوردهايي كه در ايران از سال 1387 با انهدام شبكه مضلين آغاز شده است و كماكان ادامه دارد.

منبع: پنجره/شماره 65