وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :

کاربران‌ مقابل دستور قضایی مقاومت می‌کنند/اقدام جدیدی برای انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است

کاربران‌ مقابل دستور قضایی مقاومت می‌کنند/اقدام جدیدی برای انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه اقدام جدیدی در خصوص انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اساس شواهد کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال مقاومت در برابر دستور قضایی هستند و این موضوع امنیت فضای مجازی را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعای مدیرعامل نرم‌افزار سروش مبنی بر عدم حمایت مجموعه وزارت ارتباطات از این پیام‌رسان داخلی، اظهار کرد: مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در فروردین ماه امسال گزارشی به ما ارائه کردند و ارزیابی ما از این گزارش این بود که در مجموع پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت حدود 15 میلیون کاربر فعال را خواهند داشت.

وی گفت: امروز مجموعا 10 میلیون کاربر فعال در پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت می‌کنند و ما نگرانی زیادی از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی نداریم. همچنین در خصوص اظهارات مدیران پیام رسان سروش نیز آمادگی داریم تا با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی کلیه مستندات و امکاناتی که به پیام رسان سروش واگذار شده است را منتشر نماییم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: احساس می‌کنم که مدیران راه صلاحی را در پیش نگرفتند. بر اساس مکتوباتی که آنها طی گزارش فروردین ماه 97 به وزارت ارتباطات ارائه کردند، این نرم‌افزار می‌تواند از 20 میلیون کاربر پشتیبانی کند. اسناد این ادعا نیز موجود است اما به نظر می‌رسد که الان باید دنبال علل دیگری در این خصوص باشیم.

وی تاکید کرد: ‌طرح اینگونه مسائل تاثیری بر تلاش ما برای اجرای قانون که کمک به پیام رسان‌های داخلی است نخواهد گذاشت اما اعلام می‌کنم که در این خصوص مسائل دیگری مطرح است.

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی در ادامه درباره موضوع استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن برای دسترسی به برخی نرم‌افزارها و سایت‌های فیلتر شده از سوی وزارت ارتباطات، گفت: روز گذشته بر اساس سوالی که خبرنگاری پرسید فیلمی منتشر شد، اما من اعلام می‌کنم که اقدام جدیدی در خصوص انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است، بلکه آنچه که انجام می‌شود همان مجموعه اقداماتی است که از دی ماه سال قبل و بنابر ایجاد شرایط جدید آغاز شده بود.

وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده می‌کنیم کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال مقاومت در برابر دستور قضایی هستند و این موضوع باعث شده که متاسفانه ترویج بسیاری در فیلترشکن‌ها داشته باشیم.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه امنیت فضای مجازی امروز با چالش مواجه شده است، خاطرنشان کرد: مقابله با فیلترشکن‌ها کار ساده‌ای نیست؛ چرا که هم تنوع زیادی در این فیلترشکن‌ها وجود دارد و هم تعداد آنها بسیار است و مکانیزم‌هایی که به کار می‌برند نیز به شدت پیچیده است. با این وجود ما چالش‌های ایجاد شده در زمینه امنیت فضای مجازی را حدود یک ماه پیش به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه از جمله قوه قضاییه ارائه کردیم. همچنین به طور منظم گزارش وضعیت و شرایط چالش‌های امنیتی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مصوبه روز قبل شورای عالی فضای مجازی درباره اینترنت اشیاء، خاطرنشان کرد: یکی از ابزارها و تکنولوژی‌های جدی در توسعه اقتصاد دیجیتال، موضوع اینترنت اشیاء است. در این خصوص این ضرورت احساس می‌شود که برای شتاب‌دهی در استفاده از این تکنولوژی و همچنین حاکم شدن راهکارهای اصولی استفاده از آنها به یک سند بالادستی نیاز داشته باشد. در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی پیش‌نویس مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص مطرح شد و کلیات آن مورد توافق قرار گرفت اما در مورد جزئیات قرار شد که این مرکز پس از بازنگری مجددا آن را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته یکی از معاونان خود، خاطرنشان کرد: دیروز صحبتی از قول معاون من در خصوص الزام دستگاه‌های دولتی به استفاده از موتور جستجوی بومی منتشر شد که انعکاس صحیحی نداشت. موضوعی که در این زمینه مطرح است این است که ما توصیه کردیم در زیست بوم کودکان به دلیل کمتر بودن آفت‌های موتورهای جستجوی داخلی از این موتورهای جستجو استفاده شود.