با تفاهم ۲ سازمان؛

آغاز اجرای پروژه «اپن دیتا»/اطلاعات ماهواره‌ای استفاده می‌شود

آغاز اجرای پروژه «اپن دیتا»/اطلاعات ماهواره‌ای استفاده می‌شود
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷

با تفاهم صورت گرفته میان سازمانهای فضایی و فناوری اطلاعات ایران، پروژه «اپن دیتا» با هدف استفاده از داده های ماهواره ای در خدمات دولت الکترونیک، عملیاتی می شود.

به گزارش گرداب، در چهارمین جلسه مشترک سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات، پروژه به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات ماهواره ای و محصولات سنجش از دور با استفاده از زیرساخت های دولت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت؛ براین اساس مقرر شد از زیرساخت های دولت الکترونیک برای به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات ماهواره ای سازمان فضایی ایران استفاده شود.

مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در این مورد گفت: در صورت تحقق این پروژه بین دو سازمان، امکان دسترسی آسان و سریع به داده ها و اطلاعات ماهواره ای برای کاربران اعم از بخش دولتی و خصوصی، اساتید و محققین، دانشجویان و افراد حقیقی فراهم خواهد شد؛ انتظار می رود با تحقق کامل دولت الکترونیک، ضمن حذف نیاز به مراجعه حضوری، فرآیند دسترسی به داده های ماهواره ای نیز تسریع شود.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری و تعامل میان سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات، به عنوان دو سازمان مکمل خدمات یکدیگر افزود: سازمان فضایی ایران تولید داده و دیتا را به عهده خواهد داشت و سازمان فناوری اطلاعات با انتشار و در اختیار گذاشتن همگانی این دیتا، آن را تبدیل به ثروت و خدمت می کند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: همکاری سازمان فضایی ایران با پروژه اپن دیتا (Open Data) و ارائه کاتالوگ داده های ماهواره ای قابل دسترس و وب سرویس های سنجش از دور از طریق درگاه دولت الکترونیک، یکی از محورهای توافق صورت گرفته بین دو سازمان است.

همچنین در این جلسه توافق شد از زیرساخت های ابری سازمان فناوری اطلاعات به منظور تولید محصولات فضایی و ارائه آن به کاربران استفاده شود؛ در این جلسه استفاده از سرویس کارپوشه ملی به منظور دریافت درخواست های کاربران و ارائه داده ها و اطلاعات درخواستی به صورت الکترونیکی نیز مورد توافق قرار گرفت.

استفاده از قابلیت های دولت موبایل برای ارائه خدمات فضایی به کاربران از بستر تلفن همراه و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بخش دیگری از توافقات صورت گرفته در این جلسه بود.