صرفه جویی ۳۵ درصدی در مصرف آب؛

۲۰درصد از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد دیجیتال تخصیص یافت

۲۰درصد از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد دیجیتال تخصیص یافت
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

با امضای سند تحول دیجیتال در بخش کشاورزی مقرر شد طی ۴ سال آینده، حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی به حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص یابد.

به گزارش گرداب، سند همکاری مشترک میان وزیر ارتباطات و وزیر جهاد کشاورزی در راستای اجرای تحول دیجیتال در بخش کشاورزی به امضا رسید.

محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم، با اشاره به اینکه در دنیا آخرین حوزه ای که تحول دیجیتال به آن ورود پیدا می کند، حوزه کشاورزی است گفت: اما با توجه به شرایط کنونی در کشور قصد داریم با برنامه ای ویژه، کاربرد فناوری اطلاعات را در کشاورزی با سرعت بیشتری نهادینه کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نمونه های دشت مغان، قزوین و استان فارس در بکارگیری فناوری اطلاعات در بهینه کردن مصرف آب، نتایج بدست آمده از آن را حیرت آور توصیف کرد و افزود: در باغداری در استان فارس با استفاده از آبیاری با شیوه نوین و هوشمند، میزان مصرف آب ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و در کشتزارهای دشت مغان و قزوین نیز توانستیم با آبیاری هوشمند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی گفت: قرار است با هوشمندسازی آبیاری زمین های کشاورزی تا ۳۵ درصد میزان مصرف آب را کاهش دهیم. همچنین با بهره گیری از فناوری های فضایی در پایش سطوح زیرکشت و پیشگیری از آفات، تحقیقات زیادی با استفاده از دانش بومی صورت گرفته است.

جهرمی با بیان اینکه مطابق این تفاهمنامه کسب وکارهای نوپا می توانند در شبکه توزیع نوین محصولات کشاورزی ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: تفاهمنامه امضا شده یک سند اجرایی است که شاخص های مشخصی برای پایش دارد و قرار است مطابق این سند در طول چهار سال حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی را به حوزه اقتصاد دیجیتال گره بزنیم و علاوه بر آن فناوری اطلاعات و فناوری نوین در طول اجرای تفاهمنامه افزایش ۳۰ درصدی داشته باشند و در نهایت شاهد رشد ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی باشیم.

وزیر ارتباطات از برنامه ایجاد میز ترویج فناوری اطلاعات در وزارت جهاد کشاورزی و همچنین میز ترویج کشاورزی الکترونیکی در سازمان فناوری اطلاعات خبر داد و گفت:  در یک ماه آینده کارگاه آموزشی با حضور فعالان کشاورزی و ‌فناوری اطلاعات را برگزار می کنیم و علاوه برآن تفاهم کردیم در سال نخست اجرای آن به صورت پایلوت در یکی از استان ها که احتمالا استان فارس است، صد درصد برنامه ها اجرا شود.

وی اجرای این تفاهمنامه را دومین گام در جهت تحقق اقتصاد دیجیتال و ایجاد یکصد هزار شغل توصیف کرد.

در این مراسم محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به محورهای این تفاهمنامه گفت: بناداریم با استفاده از عقبه تحقیقاتی و دانش و ابزار داخلی، سیستم نوین آبیاری را یک مرحله جلوتر بریم و با بهره از سیگنال‌های های رطوبت خاک، مصرف آب را به حداقل برسانیم. بطوریکه مطابق تحقیقات مصرف آب ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به شبکه های تحت فشار کاهش پیدا می کند و راندمان آبیاری بالا می رود.

وی با اشاره به استفاده از فناوری های فضایی در رابطه با تشخیص و مدیریت نوع پوشش مراتع در نقاط مختلف کشور افزود: امیدوارم با استفاده جامع از فناوری فضایی در سراسر کشور بتوانیم به صورت آنلاین نوع کشت مراتع را رصد کرده و بر اساس شرایط آن‌را مدیریت کنیم.