چالش مواد اولیه برای تولیدکنندگان آی تی

چالش مواد اولیه برای تولیدکنندگان آی تی
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی گفت: باتوجه به افزایش نرخ ارز تمام کالاهای حوزه آی‌تی با افزایش قیمت مواجه شده و تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه با چالش مواجهند.

به گزارش گرداب، عبدالرضا نوروزی گفت: باوجود آنکه در دولت فعلی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که هیچ نگرانی در زمینه کالاهای اساسی و غیراساسی وجود ندارد اما این وعده‌ها ثمربخش نبوده و تمام کالاها خصوصا در حوزه آی‌تی با افزایش قیمت مواجه شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون تولیدکنندگان برای خرید ماشین‌آلات در حوزه فاوا و ارتقای صنایع این حوزه با چالش مواجه هستند. از سوی دیگر در زمینه وام‌هایی که قرار بود به تولیدکنندگان اعطا شود با حداقل‌ها این اقدام صورت گرفت و هرکسی که به دولت نزدیک‌تر بود توانست از این امکانات بیشتر استفاده کند.

نوروزی اضافه کرد: آن تولیدکنندگانی نیز که از این وام‌ها استفاده کردند حالا با تلاطم افزایش قیمت ماشین‌آلات و مواد اولیه مواجه شده‌اند و در نتیجه طرح توجیهی‌شان با توجه به افزایش هزینه‌ها در نتیجه افزایش نرخ ارز، ناکارآمد شده است.

نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به این ترتیب کسی که وام گرفته و به بانک متعهد شده، با توجه به افزایش نرخ ارز قادر به انجام رساندن طرح خود نبوده و با عدم توانایی پرداخت اقساط و جریمه‌های بانکی مواجه می‌شود.

به گفته وی، تمام این‌ها نتیجه تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی از جانب دولت است. اگرچه در جلساتی که بین بخش خصوصی و نمایندگان دولتی برگزار می‌شود صحبت‌های خوبی مطرح می‌شود اما در عمل وعده‌های دولتی عملیاتی نمی‌شوند.