فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷

در حالی که تروریست‌ها در فضای مجازی آزادانه فعالیت دارند، انتخابات آمریکا بهانه‌ای برای مسدودسازی حساب کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

به گزارش گرداب، چندی پیش شرکت شرکت فیس‌بوک اعلام کرد برای مبارزه با نفوذ خارجی بر انتخابات آمریکا، صد‌ها حساب مرتبط با ایران و روسیه را حذف کرده است. در همین حال توئیتر نیز اعلام کرد ۲۸۴ حساب کاربری مرتبط با ایران را تعلیق کرده است. مارک زاکربرگ، رئیس اجرایی فیس‌بوک گفت: «فیس‌بوک بیش از ۶۵۰ صفحه، گروه و حساب کاربری را که به عنوان شبکه‌هایی از حساب‌های کاربری که افراد را در خصوص آنچه انجام می‌دادند گمراه می‌کردند, حذف کرد».

چند روز بعد شرکت گوگل هم 58 حساب کاربری مرتبط با ایران را از پایگاه‌های وابسته به این شرکت حذف کرد. کنت والکر یکی از مدیران این شرکت با اعلام حساب های حذف شده، توضیح داده: «39 حساب کاربری انگلیسی زبان در YouTube و 13 حساب در + Google و شش وبلاگ Blogger حذف شده اند که به نظر می رسد که این حساب ها با IRIB (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران) ارتباط داشته باشند.»

این اولین بار نیست که شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام استکباری حساب‌ کاربران ایرانی را مسدود می‌کند؛ آنها هر جا که مشاهده می‌کنند حضور برخی از کاربران می‌تواند منافع آنها را به خطر بیاندازد، به سرعت اقدام کرده و از فعالیت آنها جلوگیری می‌کنند. این اقدام به این دلیل است که آنها بیان حقایق و رسیدن صدای مظلومان عالم به گوش جهانیان را برای منافع و موجودیت خود خطر بزرگی می‌دانند.

محمدجواد مطهری شریف کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در خصوص علت اینگونه اقدامات که هر چند وقت یکبار از مدیران شبکه‌های اجتماعی غربی سر می‌زند، اظهار داشت: من در رابطه با هدف آنها از اینگونه اقدامات، به یک سند بسیار معروف یعنی پیام امام خمینی(ره) به مناسبت پذیرش قطعنامه 598 اشاره کنم. در بخشی از این پیام آمده است.

«ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین الملل اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم.

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است

حال اگر نوکران امریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیزم، سرمایه داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول الله- صلی الله علیه و آله و سلم- را در جهان استکبار ترویج نماییم. و دیر یا زود ملتهای دربند شاهد آن خواهند بود. ما با تمام وجود از گسترش باجخواهی و مصونیت کارگزاران امریکایی، حتی اگر با مبارزه قهرآمیز هم شده باشد، جلوگیری می‌کنیم. ان شاء الله ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد و آوای توحید را طنین اندازد، صدای سازش با آمریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود. و از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم.»

مطهری‌شریف ادامه داد: رهبران عربستان سعودی‌ با چه کسانی دیدار می‌کنند؟ همین چند وقت پیش بود که ولیعهد نظام آل‌سعود با سران گوگل، شرکت‌های IP آمریکایی، فیسبوک توتیتر دیدار کرد و ارتباطات نزدیک داشت. این نشان می‌دهد که این موضوع،  بحث جدیدی نیست که در فضای مجازی نمود پیدا کرده و دیدیم که در نامه‌ حضرت امام(ره) هم به آن اشاره شده که فرمودند: «که ما نمی‌گذاریم کعبه و حج باید صدای مظلومان از آن صادر شود و آوای توحید در آن طنین انداز شود صدای سازش با آمریکا طنین انداز شود».

شبکه‌های اجتماعی غربی به دو بخش آزاد سیاسی و قرنطینه سیاسی تقسیم می‌شوند

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: دشمنی‌های رژیم‌های مرتجع منطقه مانند آل‌سعود تا زمان نابودی آنها ادامه خواهد داشت و هدف آنها مشخص است، آنها به دنبال این هستند که تا می‌توانند به نظام اسلامی و مسلمانان فشار بیاورند، لذا وقتی می‌بینند جایی وجود دارد که اتفاق مهمی در آن در حال رخ دادن است و ایرانیان با ورود به آن مسیری که خود آنها ایجاد کرده‌اند، به لحاظ محتوایی ضربه‌های سنگینی به آنها وارد می‌کنند و چون نمی‌خواهند صدای مظلومان به عالم منعکس شود و صدای توحید طنین‌انداز شود، قطعناً جلوی آن را می‌گیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های نظام استکبار این است که جهان را به دو بخش آزاد و قرنطینه سیاسی تقسیم می‌کنند. اگر مجدداً به پیام قطعنامه حضرت امام(ره) مراجعه کنیم در بخشی از آن آمده: «واقعیت این است که دوَل استکباری شرق و غرب و خصوصاً امریکا و شوروی، عملًا جهان را به دو بخش آزاد و قرنطینه سیاسی تقسیم کرده‌اند. در بخش آزاد جهان، این ابرقدرتها هستند که هیچ مرز و حد و قانونی نمی‌شناسند و تجاوز به منافع دیگران و استعمار و استثمار و بردگی ملتها را امری ضروری و کاملًا توجیه شده و منطقی و منطبق با همه اصول و موازین خود ساخته و بین المللی می‌دانند.» این دقیقاً همین اتفاق است که در موضوع اخیر گوگل اتفاق افتاده که مبتنی بر همین اندیشه است، یعنی در گوگل هم یک بخش آزاد سیاسی و یک بخش قرنطینه سیاسی داریم.

وی در خصوص سانسور خبری توسط این شبکه‌ها ابراز داشت: امام در ادامه پیام خود می‌فرمایند: "متأسفانه اکثر ملت‌های ضعیف عالم و بخصوص مسلمانان در بخش قرنطینه سیاسی زندانی شده‌اند و هیچ حق حیات و اظهارنظری ندارند همه قوانین و فرمول‌ها و مقررات همان قوانین دیکته شده و دلخواه دست‌نشاندگان و مستکبران است که در برگیرنده منافع همین دست‌نشاندگان و مستکبران خواهد بود و متأسفانه اکثر عوامل اجرایی این بخش همین حاکمان تحمیلی یا پیروان خطوط استکباری هستند که حتی فریاد زدن درد و رنج را درون این حصارها و زنجیرها جرم و گناهی نابخشودنی می‌دانند و منافع جهان خواران ایجاب می‌کند که حق گفتن کلمه‌ای که روی تضعیف آنها را بدهد را ندارد." همانطور که مشاهده می‌کنید امام به زیبایی این موضوع را بیان کردند، به گونه‌ای که انسان تصور می‌کند این پیام برای همین موضوع گوگل صادر شده و پیش‌بینی این روزها است. یعنی هیچ کس حق ندارد در گوگل حرفی را بزند که بوی تضعیف آنها را می‌دهد و اگر چنین حرفی بزند سریع با آن برخورد می‌شود و امروز مانند گذشته حبس و اعدام صورت نمی‌گیرد بلکه حساب کاربری آنها مسدود می‌شود تا صدای آنها در دنیا شنیده نشود.

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است

در گذشته گفتیم باید در زمین دشمن بازی کنیم که این اشتباه بزرگی بود و چوب آن را خوردیم

مطهری‌شریف ادامه داد: در حقیقت هر جا که بخواهیم مقابل استکبار بایستیم و بخواهیم حرف حق را بیان کنیم و از مردم مظلوم عالم دفاع کنیم، آنها مقابل‌مان می‌ایستند و اجازه نمی‌دهند صدای ما به جایی برسد و به تعبیر امام(ره) حتی اجازه نمی‌دهند درد خود را بیان کنیم. این یعنی امروز حتی اجازه نداریم بیان کنیم که آمریکا در منطقه ما در حال انجام چه جنایاتی است و اجازه نداریم بگوییم که رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع منطقه کودک‌کشی می‌کنند و هر کسی بخواهد درباره اینها حرف بزند فوری سانسور خبری می‌شود تا صدایش شنیده نشود. راهبرد آنها همین راهبرد فضای مجازی بود، اشتباهی که برخی دولت‌مردان ما انجام دادند و همین الآن هم در حال انجام آن هستند و بر آن اصرار دارند این است که ما باید در زمین دشمن بازی کنیم و با ابزار دشمن حرف خود را بیان کنیم این همان اشتباه بزرگی است که در گذشته انجام دادیم و چوب آن را خوردیم و اگر باز هم انجام دهیم دوباره ضرر می‌کنیم. ما باید به دنبال این باشیم که راهبردها و حرف‌های خودمان را با ابزارهایی که متعلق به خودمان است، بیان کنیم و از ابزارهایی استفاده کنیم که حداقل وابستگی به آنان را داشته باشد، چرا در فضایی حرف می‌زنیم که آنها می‌توانند به راحتی آن را مسدود کنند.

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است/ اگر حساب کاربران ما را می‌بستند باید تعجب می‌کردیم

این کارشناس فضای مجازی در همین رابطه افزود: اشکال دیگر ما این است که مردم خود را در آن فضا می‌بریم، امروز متأسفانه شاهد هستیم که وزرای ما در توتیتر یعنی ابزاری که توسط نظام حاکمیت به درستی فیلتر شده، با مردم حرف می‌زنند. یعنی مردم اگر بخواهند حرف‌های رهبرانشان را بشنوند باید به شبکه‌های اجتماعی خارجی رجوع کنند حتی سخنرانی یک مقام مسئول قبل از آنکه در صداوسیما منتشر شود، به صورت لایو در اینستاگرام پخش می‌شود. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد، هر جایی در نظام که این اتفاق بیفتد غلط است و فرقی نمی‌کند در کدام دستگاه باشد. قطعاً مستکبران جهان اجازه فعالیت مطلوب در این فضا را نمی‌دهند چرا که فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است. آنجایی که حس کنند ما از این فضا به نفع خودمان استفاده می‌کنیم به سرعت آن را مسدود می‌کنند، چون می‌دانند هدف ما چیست و می‌دانند که به فرموده حضرت امام(ره) ما به دنبال این هستیم که نظام‌های سرمایه‌داری را نابود کنیم و در صدد خشکاندن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسیم در جهان هستیم و تصمیم گرفته‌ایم به لطف خدا نظام‌هایی که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند را نابود کنیم و این هدف انقلاب اسلامی است. پس قطعاً آنها با ما باید همین برخورد را داشته باشند و اگر اینطور نبود باید تعجب می‌کردیم.

وی همچنین اظهار داشت: شعارهایی مانند گردش آزاد اطلاعات، آزادی بیان و سایر شعارهای اندیشه‌ای لیبرالی دروغ است و رفتارهای اینها بارها اثبات کرد‌ه‌ که این شعارها دروغ است و جایی که قرار باشد بر خلاف منافع آنها قدمی برداشته شود، سریعاً ورود می‌کنند و اجازه این اتفاق را نمی‌دهند. امروز میلیون‌ها مسلمان در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی فعالیت دارند و آمریکایی‌ها تا جایی که این فعالیت به منافع آنها آسیب جدی نزد با آن برخورد نمی‌کنند اما جایی که ببینند منافع آنها دچار آسیب می‌شود به سرعت با آن برخورد می‌کنند و به عنوان مثال حساب کاربری را مسدود می‌کنند و برای توجیح آن دروغ‌هایی را می‌گویند مانند اینکه اینها قصد نفوذ داشتند و جریان نفوذی بودند. مواردی که ذکر شد توهم توطئه نیست؛ در موضوعات اخیر شاهد بودیم که این مسائل به صورت خبر اعلام شد و دیگر حدس و گمان نیست و کسی نمی‌تواند ما را به توهم توطئه متهم کند. امروز ما به طور کاملاً واضح شاهدیم که مثلاً حساب کاربری را مسدود می‌کنند یا در تمام کشورها فعالیت دارند و با همین ابزارها اطلاعات مردم را می‌دزدند و ذائقه‌سازی و ذائقه‌سنجی می‌کنند و فرهنگ منحط خودشان را با همین ابزارها ترویج می‌کنند.

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است

در علم ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در منطقه رتبه اول را داریم/ برخی از رفتارهای مسئولین در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست

مطهری‌شریف در ادامه اضافه کرد: ما در کشورمان چند کار مهم باید انجام دهیم اولاً‌ که از ابزارهای خودمان در کنار این ابزارها حمایت کنیم؛ من هنوز درک نمی‌کنم که چطور اجازه داده شده هاتگرام و تلگرام طلایی در زمین دشمن بازی کنند و چرا باید فعالیت داشته باشد. توجیحات ضعیف در این زمینه دیگر کافی است، وقت آن است که از جوانان نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه حمایت کنیم؛ اینکه گفته شود وام‌ 5 میلیاردی داده‌ایم، اصلاً کافی نیست و یا اینکه بعد بگوییم پیام‌ رسان‌های داخلی فقط 15 میلیون کاربر ظرفیت دارند، کار درستی نیست یا دعوای دو مسئول بر سر اینکه سروهای هاتگرام و تلگرام طلایی در کجا قرار دارند، در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست. اگر تا الآن متوجه نشده بودیم، با موارد اخیری که رخ داد مطمئن شدیم که اینها نمی‌گذارند ما کار کنیم پس باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ابزارهایی را داشته باشیم که نیازهای مردم را برطرف کند. این امر به لحاظ علمی شدنی است چراکه در علم ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در بین کشورهای منطقه رتبه اول را داریم و این ادعای خود سایت‌های بین‌المللی است، پس به لحاظ دانش کمبودی وجود ندارد، پس چرا این اتفاق صورت نمی‌گیرد. ما حتی باید کاری کنیم که مردم سایر کشورها هم از سرویس‌های داخلی ما استفاده کنند، ما باید چنین نگاهی داشته باشیم چون تمام جهان اسلام نگاهشان به ما است و اگر فعالیت‌مان را به تلگرام ببریم آنها می‌گویند اینها که ام‌القرای جهان اسلام هستند این کار را انجام دادند، پس لابد درست است.

وزیر ارتباطات باید برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان بجنگد/ شورای عالی فضای مجازی باید ضعف‌های قانونی را برطرف کند

این کارشناس فضای مجازی در همین رابطه ادامه داد: رویارویی امروز دنیا جنگ فن‌آوری است و ما باید حتماً‌ در این زمینه قوی عمل کنیم و در حال حاضر که در منطقه از لحاظ فن‌آوری اطلاعات رتبه اول را داریم، شاهدیم که مسئولان سراغ ابزارهای خارجی می‌روند و این خیلی بد است. توقع ما این است که وزیر جوان ارتباطات از این شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان فعال در آن حمایت واقعی و درست انجام دهند و توپ در زمین شورای عالی فضای مجازی نیندازند، وزیر ارتباطات یکی از اعضای همین شورا است و اگر واقعاً بخواهد باید در شورا برای شرکت‌های دانش‌بنیان بجنگند و سرویس‌های خارجی که به حرف وزارت ارتباطات گوش نمی‌دهند را مسدود کنند. البته ضعف‌های قانونی در این زمینه هم زیاد وجود دارد، به عنوان مثال در کشور چین چون گوگل به قوانین‌شان عمل نکرد آن را مسدود کردند و این معنای حاکمیت است، در ایران هم باید همین طور باشد و هر ابزاری حتی اگر گوگل یا تلگرام باشد اگر بخواهد از بازار 80 میلیونی ایران استفاده کند باید قوانین کشور ما را بپذیرد و بر اساس آن عمل کند و تا زمانی که آنها خوی استکباری خود را کنار نگذاشتند نباید به آنها اجازه فعالیت داده شود.

وی افزود: یک زمانی بود که گوگل تنها ابزار در این زمینه بود و ما مجبور بودیم از آن استفاده کنیم اما الآن سرویس‌های دیگری مانند یاندکس و بایدو وجود دارد و متعلق به کشورهایی هستند که با ما همسوترند و می‌توانیم با آنها مذاکره کنیم و آنها را ملزم کنیم که قوانین ما را رعایت کنند. البته من معتقدم ما در داخل حتماً توانایی آن را داریم که تمامی این ابزارها را داشته باشیم و قطعاً این کار باید صورت گیرد و برخی نگویند که چرا دوباره چرخ را اختراع می‌کنیم، ضرورت این کار از این جهت است که راهبردهای ما با راهبردهای ابزارهای متعلق به نظام استکباری کاملاً خلاف جهت است و شورای عالی فضای مجازی حتماً‌ باید این ضعف‌های قانونی را برطرف کند تا دیگر شاهد نباشیم یک ابزار خارجی به یک نهاد حاکمیتی ما مانند صداوسیما توهین کند.

فلسفه وجودی فضای مجازی دزدیدن اطلاعات است

در حال حاضر تروریست‌ها در شبکه‌های اجتماعی غربی آزادانه فعالیت دارند

مطهری‌شریف در پایان تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات که بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است باید به زودی راه‌اندازی شود، تأکید ایشان برای مواجهه فعال و مبتکرانه در این فضا از این جهت است که حساب‌های ما در گوگل به بهانه‌های واهی مسدود نشود. در حقیقت گوگل باید به دنبال ما باشد نه اینکه ما به دنبال آنها برویم، همین الآن شاهد هستیم که هزاران حساب در گوگل فعال است که متعلق به گروه‌های تروریستی است و با یک جستجوی ساده به راحتی قابل مشاهده هستند و گروه‌های تروریستی در جاهای مختلف دنیا از همین ابزارها استفاده می‌کنند و هیچکس با آنها کاری ندارد. زمینی که دشمن برای بازی برای ما فراهم کرده، قطعاً برای ما مناسب نیست مگر اینکه هوشمندانه وارد آن شویم و این هوشمندی به این معنا نیست که تمام مردم را به سمت این ابزارها سوق دهیم، اینها مسائل ساده‌ای است خیلی پیچیده نیست لذا امیدواریم که مسئولین در همین جهت حرکت کنند. در دیداری که رهبر انقلاب با مسئولین داشتند فرمودند بروید به درب خانه اساتید دانشگاه‌ها و از نظرات آنان استفاده کنید، الآن کدام یک از مسئولین ما این کار را کردند به عنوان مثال وزارت ارتباطات برای حل مشکل پیام ‌رسان‌های داخلی به سراغ کدام یک از اساتید دانشگاه‌ها رفت؛ اگر می‌رفتند قطعاً اساتید راه حل مناسب را به آنها ارائه می‌کردند. با علمی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، اگر مسئولین به سراغ این نخبه‌ها بروند، قطعاً‌ همه مشکلات کشور حل خواهد شد.