Gerdab.IR | گرداب

بیمه سایبری، فرصتی برای بیمه گران

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷

با توجه به رشد جرایم سایبری و نیاز به بیمه در برابر وقایع ناشی از آن در سال‌های اخیر، شهرت بیمه سایبری افزایش یافته است.

به گزارش گرداب، افزایش استفاده از فناوری اطلاعات، تهدید جرایم سایبری را به همراه دارد. انقلاب دیجیتال، یک دنیای بسیار متصل داخلی با کلان داده های حساس مانند اطلاعات شخصی، تجاری و ... را روی شبکه‌ها ایجاد کرده و باعث آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری شده است.

آسیب‌های ناشی از جرایم سایبری
در گزارش شرکت چند ملیتی «پرایس واترهاوس کوپرز» (PwC)، هزینه‌های جرایم سایبری روی اقتصاد جهانی سالانه بیش از 400 میلیارد دلار است که در سال‌های آتی افزایش خواهد داشت. تقریباً 71 درصد از مدیران بیمه، 79 درصد از مدیران بانکی (مدیران ارشد در هر بخش) و 61 درصد از رؤسای تجاری در همه صنایع حملات سایبری را تهدیدی برای رشد خود دانسته و آن را بالاتر از تغییر در رفتار مصرف کننده، سرعت تغییر فنی و قطع زنجیره تأمین رتبه‌بندی می‌کنند.

با وجود این نگرانی‌ها به خصوص در کسب و کار، فرصت‌هایی نیز برای بیمه‌کنندگان به وجود آمده است. در آخرین گزارش به‌روز شده بازار سایبری ایالات متحده در سال 2017، 170 نفر گزارش‌هایی مبنی بر امضای بیمه سایبری داده‌اند که این آمار در سال 2016، 140 نفر و در سال 2015، 119 نفر بوده است.

علت علاقه بیمه‌ گران به این کسب و کار
طبق گزارش جدید شرکت خدمات مالی آمریکایی «Fitch Ratings»، بیمه سایبری یکی از بخش‌های به سرعت رو‌به‌رشد صنعت بیمه و نشان دهنده فرصت رشد قابل توجه برای دارایی‌ها و بیمه‌ گران حوادث در آمریکا است. باوجود آسیب‌های بسیار زیاد ناشی از جرایم سایبری، بیمه سایبری هنوز هم تجارتی پرسود برای بیمه‌گران محسوب می‌شود. به گزارش شرکت بیمه آمریکایی ای‌او‌ان (Aon)، نسبت خسارات این صنعت از 47.6 در سال 2016 به 32.4در سال 2014 کاهش داشته که عمدتاً به دلیل کاهش ادعاها بوده است. متوسط میزان ادعا در سال 2014 در تمام شرکت‌ها 56 هزار و 688 دلار بوده که نسبت به 90 هزار و 865 دلار در سال 2016 کاهش داشته است.

این کسب و کار همچنان در حال رشد است، زیرا حق بیمه سایبری ایالات متحده در سال 2017 به 1.84 میلیارد دلار رسیده و سالانه 37 درصد افزایش دارد. نتایج سودآور در بازار جدید، باعث جذب بازیکنان جدید به فضای سایبری شده است. بنابه گفته شرکت خدمات مالی آمریکایی آلیانتس (Allianz)، بازار بیمه سایبری تا سال 2025 می‌تواند به 20 میلیارد دلار برسد. وسعت این بازار، انگیزه کافی برای بهره‌برداری از کسب و کار را فراهم می‌کند.

بازار بیمه سایبری هنوز در مراحل ابتدایی است
بیمه سایبری در مقایسه با دیگر کسب و کارها – که بیمه‌گران برای مدت‌ها انجام می‌دهند- کسب و کاری جدید محسوب می‌شود. به همین دلیل، اطلاعات بسیار ناچیز یا عدم وجود اطلاعات قبلی کار ارزیابی خطر و تنظیم قوانین مربوط به آن را برای بیمه‌گران سخت کرده است.

علاوه بر این، ادعای عظیم بیمه سایبری مهم‌تر از حق بیمه دریافت شده از آن است. این امر، موجب افزایش فشار روی بیمه‌گران می‌شود؛ بنابراین، علیرغم حضور پرشور بیمهگران در این فضا، برخی همچنان با دوری از این کسب و کار معتقدند که این حوزه بسیار خطرناکی است.

برخی از شرکت‌های فعال در حوزه بیمه سایبری عبارتند از: شرکت محدود «Chubb» (CB)، گروه بین‌المللی آمریکایی (AIG)، شرکت‌های «Marsh» و «McLennan» (MMC) و شرکت محدود عمومی «Willis Tower Watson» (WLTW).

هر یک از سهام دارای رتبه سوم در وبگاه تخصصی تحقیقاتی سهام «Zacks» است. این بازیکنان محصولات خود را به بازار عرضه کرده و واحد هایی برای ارائه خدمات بیمه سایبری تشکیل داده اند. این بازار روبه‌رشد، وسعت کافی برای رشد آنها را در آینده فراهم می‌کند.