Gerdab.IR | گرداب

فناوری ذخیره سازی

پیشگامان فن‌آوری/ حافظه‌های فلش فراتر از آنچه می‌شناسیم

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷

حافظه فلش ( Flash Storage )، حافظه غیرفرّار ذخیره سازی رایانه ای است؛ که میتوان آن را به صورت الکتریکی، پاک و دوباره برنامه ریزی کرد. این فن‌آوری عمدتاً در کارت های حافظه و USB استفاده میشود و برای ذخیره سازی عمومی و انتقال داده‌ها بین رایانه‌ها و دیگر محصولات دیجیتال به کار میرود. این نوع حافظه در دو نوع تکنولوژی NAND و NOR اختراع شد.

سرویس دانش و فناوری گرداب، حافظه فلش ( Flash Storage )، حافظه غیرفرّار ذخیره سازی رایانه ای است؛ که میتوان آن را به صورت الکتریکی، پاک و دوباره برنامه ریزی کرد. این فن‌آوری عمدتاً در کارت های حافظه و USB استفاده میشود و برای ذخیره سازی عمومی و انتقال داده‌ها بین رایانه‌ها و دیگر محصولات دیجیتال به کار میرود. این نوع حافظه در دو نوع تکنولوژی NAND و NOR اختراع شد.

Flash Storage ها به سرعت در حال تبدیل شدن به جریان اصلی در حوزه تکنولوژی ذخیرشی هستند. تا جایی که تحلیلگران پیشبینی کرده اند که تا پنج سال آینده، از هر پنج دیتاسنتر، یکی از آن‌ها‌ تمامی اطلاعات اولیه خود را به Flash ها منتقل خواهد نمود.

وقتی به Flash ها فکر میکنیم، ناخودآگاه ذهن ما تنها به سرعت و کارایی آن‌ها معطوف میشود. درحالیکه این‌ها تنها به عنوان مزایای اولیه برای جابه‌جایی دیتا از Flash به Disk-Based Storage ها در بدو ورود Flash به این بازار، برشمرده می‌شد. این موضوع برای مشتریانی که نرم‌افزارهایی داشتند که نیاز بود تا همیشه در دسترس باشد، یک نیاز اساسی تلقی میشد و Flash با سرعت و کارایی خود به سادگی به این نیازها پاسخ میداد و به همین دلیل نیز به عنوان شاخصه اصلی این تکنولوژی نزد مشتریان معرفی شد.

فراتر از افزایش خام سرعت، بهره گیری از Flash Storage ها باعث تغییر معادله هزینه تمام شده می‌شود و دیتاسنترها را قادر میسازد تا به نیازهای رو به تغییر سریع مشتریان خود، پاسخگو باشند.

سرورها و شبکه‌ها به عنوان دیگر عناصر مرکز داده‌های بزرگ، در طول سال‌ها هزاران بار سریعتر شده‌اند. بیشتر سیستم‌های ذخیره‌سازیِ بنگاهی، بر اساس تکنولوژی 25 ساله‌ای که به طرزی دیوانه‌وار پیچیده هستند، ساخته شده‌اند. برخی محصولات ذخیره‌سازی، دستورالعمل‌های دوهزار صفحه‌ای دارند.

دو نوع تکنولوژی در این حوزه انقلاب ایجاد کرده است؛ یکی فلش‌مموری و دیگر، ذخیره‌سازی ابری.

پیور استوریج (Pure Storage)

یکی از شرکتهای معتبر تولیدکننده flash storage ها، شرکت Pure Storage است.

این شرکت در سال 2009 و با هدف بر هم زدن سازوکار بازار ذخیره‌ سازی کامپیوتر تأسیس شد. این بازار، بسیار بزرگ است و 24 میلیارد دلار در نرم‌افزار و سخت‌افزار ارزش دارد؛

شرکت Pure در سال 2009 توسط «جان کلگروو» (John Colgrove) و «جان هایس» (John Hayes) با سرمایه اولیه پنج میلیون دلار راه‌اندازی شد. شعار اصلی این شرکت، «ما حافظه‌های هوشمند می‌سازیم » بود. در آگوست 2010 ارزش این شرکت به بیست میلیون دلار رسید. در اکتبر همان سال، در سال 2013 ارزشPure Storage صد و پنجاه میلیون دلار اعلام شد و این مقدار در سال 2015 به چهارصد میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

شرکت Pure ، یک شرکت سهامی‌عام است؛ که در حدود 1650 کارمند رسمی و غیررسمی دارد.

پیور استوریج (Pure Storage) چه چیزی تولید می کند؟

شرکت Pure محصولات ذخیره‌سازی فلش را برای مراکز داده معرفی کرده است. این شرکت، در خصوص محصولات خود می‌گوید: «محصول ما اندازه سه جعبه پیتزاست؛ که جایگزین تجهیزاتی در اندازه یک یخچال خانگی شده. درحالی‌که ده‌برابر بازدهی بیشتری دارد، پنجاهب‌رابر قابل اعتمادتر است و بیست‌برابر سرعت ذخیره‌سازی بالاتری دارد .»

از جمله ویژگی‌هایی که تحلیلگران برای محصولات این شرکت بیان کرده‌اند، هزینه کمتر نسبت به حافظه‌های دیسک‌دار مکانیکی، ذخیره‌سازی فضا و قدرت بالای پردازش اطلاعات، سرعت بالا و امنیت مناسب می‌باشد.

FLASHARRAY M

شرکت Pure با در نظر گرفتن نیاز به‌سرعت بالا در پردازش اطلاعات، محصولی با نام FLASHARRAY M را روانه بازار کرده است. این محصول در چهار نسخه زیر عرضه شده است:

M10 با ظرفیت ذخیره‌سازی 25 ترابایت. (این محصول هم‌اکنون از خط تولید خارج‌شده است.).

M20 با ظرفیت ذخیره‌سازی 250 ترابایت و قیمت 94هزار تا 485 هزار دلار.

M50 با ظرفیت ذخیره‌سازی 500 ترابایت و قیمت 157هزار تا یک میلیون دلار.

M70 با ظرفیت ذخیره‌سازی 1.5 پتابایت و قیمت 315 هزار تا 1.6 میلیون دلار.


پیشگامان فن‌آوری/ حافظه‌های فلش فراتر از آنچه می‌شناسیم


حافظه‌های سری M در زمان به‌روزرسانی هرگز متوقف نخواهد شد و اطلاعات دائماً در دسترس خواهند بود. اطلاعات ذخیره‌شده به‌آسانی قابل بازیابی خواهند بود. نصب و راه‌اندازی سیستم باسرعت صورت خواهد گرفت. یکی دیگر از ویژگی‌های سری M، قابلیت کنترل آن‌ها با استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هاست.

همیشه سبز

شرکت Pure storage اخیرا از تولید برنامه ذخیره‌سازی خود به‌نام Evergreen خبر داده است. این محصول، از سخت‌افزار M برای حفظ داده‌ها در هنگام به‌روزرسانی سخت‌افزار استفاده می‌کند. بدین ترتیب، انعطاف‌پذیری سخت‌افزار افزایش یافته و درعین‌حال، امکان بهره‌مندی از مزایای ذخیره‌سازی فلش نیز فراهم می‌شود؛ مزایایی مانند عملکرد بهتر، احتیاج کمتر به توان و خنک‌سازی و نیز افزایش تراکم ذخیره‌سازی.

FLASHBLADE

این محصول، یک فلش‌مموری با قابلیت پردازش بالاست؛ که گفته می‌شود هم از قدرت پردازش خوب و هم سرعت عمل شایان توجهی به‌عنوان یک حافظه جانبی برخوردار است. این محصول برای پردازش و ذخیره داده‌های سازمان‌دهی‌نشده طراحی و شناخته شده است.

معماری flashblade به گونه‌ای است که عملیات ذخیره‌سازی به دیسک‌های مکانیکی نیاز نداشته باشد، و در صورت آسیب دیدن یکی از تیغه‌ها، سیستم به‌طور خودکار عملیات بهینه‌سازی را انجام داده؛ تا پردازش اطلاعات با کمترین تأخیر اجرا شود.

flashblade از سه بخش اصلی شامل؛ تیغه‌های مجهز به پردازنده شرکت اینتل، برنامه الاستیسیته، به‌عنوان قلب flashblade برای انجام وظایفی نظیر رمزگذاری، متراکم کردن داده‌ها و گزارشدهی و الاستیک فابریک که وظیفه اجرای دستورالعمل‌های اختصاصی مانند جداسازی اطلاعات و درخواست‌ها را دارد، تشکیل شده است.


پیشگامان فن‌آوری/ حافظه‌های فلش فراتر از آنچه می‌شناسیم


رقابت و شراکت با بزرگان صنعت کامپیوتر

در بازار ذخیره‌ سازی کامپیوتر شرکت های بزرگی فعالیت می‌کنند که پیور استوریج (Pure Storage) با آن ها در حال رقابت است. شرکت های بزرگ و چند ملیتی مانند؛ EMCNetApp ، IBM، HPE، از این دست می‌باشند.

در این میان پیور استوریج (Pure Storage) با شکرت های بزرگی همچون ORACLE،Cisco، Citrix، VMware، Microsof برای تولید و ارتقاع محصولات خود، شراکت و همکاری دوطرفه دارد.

فن‌آوری های نوین و بهینه سازی ساز و کار های سازمانی

امروزه، سازمان‌ها جهت نگهداری اطلاعات الکترونیکی خود از ذخیره‌سازهای مختلفی - از هارد دیسک‌های داخل PC ها گرفته تا ذخیره‌سازهای مرکزی با حجم چند پتابایتی - استفاده می‌کنند. استفاده از ذخیره‌سازهای مرکزی، مزایای زیر را برای سازمان ایجاد خواهد کرد.

بهینه‌سازی مدیریت داده

دسترس‌پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر در مدیریت داده‌ها

فراهم‌سازی بستر مناسب جهت ایجاد کلاسترهای مختلف؛ مانند کلاسترهای دیتابیس، مجازیسازی و...

انعطاف‌پذیری بیشتر در زمینه تخصیص فضای ذخیره‌سازی

امکان دستیابی به سرعت‌ها و کارایی‌های بسیار بالاتر

فراهم‌سازی بستر مناسب جهت ایجاد سایت‌های پشتیبان

انتقال داده بدون وابستگی به نرم‌افزار و سیستم‌عامل

مدیریت بهینه هزینه‌های انجام‌شده در حوزه ذخیره‌سازی؛ نسبت به راهکارهای دیگر