اجرایی شدن دوباره رومینگ ملی بعد از ۴ سال

اجرایی شدن دوباره رومینگ ملی بعد از ۴ سال
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷

چهار سال است از اجرای تفاهم‌نامه "رومینگ ملی" بین اپراتورهای تلفن همراه می‌گذرد اما عدم اعتنای یکی از اپراتورهای موبایل به این تفاهم‌نامه، باعث شد تا مشترکان موبایل آن سه سال از این قابلیت محروم شوند و وزیر ارتباطات مجددا طرح رونمایی بگیرد.

به گزارش گرداب، بهره‌برداری فاز نخست طرح "رومینگ ملی" که استفاده متقابل از شبکه‌های تلفن همراه را فراهم می‌آورد، خرداد ماه چهار سال گذشته کلید خورد و در نخستین گام، مشترکان رایتل در سراسر کشور تحت پوشش کامل شبکه اپراتورهای دیگر قرار گرفتند.

در واقع اجرای این طرح با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین مدیران اپراتورهای موبایل کشور آغاز شد و در فاز نخست مشترکان رایتل امکان دستیابی به آنتن اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را یافتند.

رومینگ ملی، خدمتی است که با استفاده از آن یک اپراتور خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای مهمان قرار می‌دهد و با انعقاد قرارداد، از اپراتور مهمان هزینه دریافت می‌کند.

بر مبنای این تفاهم‌نامه، مشترکان اپراتور سوم از خرداد ماه سال 93 عملا باید می‌توانستند در نقاط فاقد پوشش آنتن تلفن همراه در هزار و 169 شهر و جاده اصلی، از سرویس‎های صوت، پیامک، خدمات نسل دوم شبکه‌های همراه اول و ایرانسل استفاده کنند.

با گذشت یک ماه از اجرای فاز نخست، شرایط اجرای فاز دوم یعنی اجرای این طرح برای مشترکان همراه اول و ایرانسل هم مهیا شد تا به این ترتیب هرگاه مشترکان سیم‌کارت‌های همراه اول یا ایرانسل هم پوشش مناسبی نداشتند، بتوانند از پوشش اپراتور دیگر استفاده کرده و مکالمات خود را به انجام برسانند.

بحث رومینگ ملی به مصوبه‌ای باز می‌گردد که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سال 90 در ارتباط با استفاده متقابل از شبکه اپراتورها تدوین کرد و بر اساس آن اپراتورهای سیار موظف شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور دیگر در اختیار آن قرار دهند.

اسفند ماه 92 نیز نوعی بازنگری در مصوبه قدیمی صورت گرفت و در قالب مصوبه 186 اپراتورهای سیار غالب ملزم شدند خدمات رومینگ ملی را بر حسب درخواست اپراتور سیار غیرغالب در اختیار آنها قرار دهند.

از آن حیث که یکی از پیش شرط‌های اصلی ورود اپراتورهای اول و دوم موبایل به حوزه خدمات 3G و 4G موافقت با اجرای این طرح سراسری بود، هر دو اپراتور از اجرای آن استقبال کرده و دریچه‌های ارتباطی شبکه خود را به سمت اپراتورهای دیگر گشودند.

اما با گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرای این طرح ملی، در گزارشی با عنوان «رومینگ ملی متوقف شد»، اعلام شد که ظاهراً یکی از اپراتورهای موبایل جلوی اجرای این طرح در گستره ملی را گرفته است.

با توجه به اینکه مشترکان نسبت به این کوتاهی در برقراری رومینگ ملی پی برده بودند، با بررسی‌هایی که انجام شد، در همان گزارش نوشت که «اگر از جمله مشترکان رایتلی هستید و در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید اما برخلاف فول آنتن بودن مشترکان ایرانسل، روی شبکه این اپراتور روم نمی‌شوید! باید گفت که ظاهرا دیگر خدمات رومینگ برای رایتل از سوی این اپراتور ارائه نمی‌شود.»

ساده‌ترین راهکار برای جویا شدن دلیل بروز چنین مسئله‌ای، برقراری تماس با کال‌سنتر ایرانسل در آن زمان بود که کارشناس مربوطه بعد از مطلع شدن این معضل گفت "در حال حاضر خدمات رومینگ بین اپراتوری ایرانسل فعال نشده است و اگر از مشترکان رایتل هستید و در نقطه‌ای بدون آنتن قرار دارید، نمی‌توانید به شبکه ایرانسل مهاجرت کنید."

وی البته در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر از مشترکان ایرانسل باشیم و بخواهیم در نقاط بدون آنتن روی شبکه همراه اول یا رایتل برویم، چطور؟ در این شرایط مهاجرت امکانپذیر است؟، گفت: همانطور که عرض کردم رومینگ ایرانسل فعلا برقرار نیست و نمی‌توانید مهاجرت بین شبکه‌ای داشته باشید.

با وجود اینکه در آن زمان و با انتشار گزارش، واکنش‌هایی از سمت وزارت ارتباطات بروز داده شد و حتی مسئولان اپراتور دوم ارتباطی نیز نسبت به آن خرده گرفتند اما اکنون نزدیک به سه سال از این موضوع گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن گزارش را تأیید کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی روز پنج‌شنبه با انتشار تصویری در توییتر و در حالیکه بین مدیران و مسئولان اپراتورهای ارتباطات همراه کشور قرار داشت، نوشت: در یک اقدام مهم، از امروز رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه در سراسر کشور اجرایی شد.

وزیر ارتباطات افزود: بر این اساس در هفت هزار منطقه که تنها پوشش همراه اول فراهم بود، ایرانسل نیزدر دسترس قرار گرفت و متقابلا در 6 هزار و 800 منطقه خدمات ایرانسل برای مشترکان همراه اول دسترس‌پذیر شد.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبانش که پرسید «مگر رومینگ ملی خیلی وقت پیش اجرایی نشده بود؟»، گفت: رومینگ ملی قبلا مصوب شده بود و به‌صورت فراگیر تنها بین همراه اول و رایتل برقرار شده بود.

اکنون با گذشت سه سال از تفاهم‌نامه‌ای که اجرای آن ابتر مانده می‌گذرد و مشخص نیست که آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تنبیه اپراتور خاطی خواهد پرداخت یا روالی مانند برخورد با جرایم اپراتور سوم تلفن همراه در پیش خواهد گرفت.