وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر این هفته تحویل می‌شود

ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر این هفته تحویل می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره پیام امیرکبیر همین هفته تحویل می‌شود و به عنوان اولین ماهواره در مدار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز باید ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت سریع‌تر تحویل شود.

به گزارش گرداب، محمد‌جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرد که این بازدید معطوف به مرکز فضایی این دانشگاه بود.

وی در این بازدید با بیان علت حضور در این دانشگاه گفت: علت اصلی حضورم‌ پیگیری پروژه‌های فضایی‌ است و چهارشنبه هفته آینده بخش نوآوری این دانشگاه را از نزدیک خواهم دید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دانشگاه علم و صنعت اقدامات ارزشمندی در حوزه ICT و فضایی انجام داده است و در حوزه فضایی مقداری تاخیر داریم که باید عجله کنیم.

وی ادامه داد: ماهواره ظفر علم و صنعت دارای دقت دو برابر‌ ظرفیت‌ موجود است و از این رو کشور به آن نیاز دارد و باید برای تحویل آن عجله کنیم.

وی‌ ادامه داد: زمانی هنگام ساخت ماهواره نوید علم و صنعت تمرکز بر ساخت ماهواره‌‌های بلوکی‌ بود، اما امروز‌ بر کاربردهای فضایی متمرکز شده‌ایم و از مرحله اولیه عبور کرده‌ایم.‌

جهرمی با اشاره به مثال‌هایی از کار‌بر‌د‌های فضایی گفت: تا چه زمانی می‌خواهیم مشکل پیاز و سیب زمینی در کشور باقی بماند که یک سال همه کشاورزان پیاز می‌کارند و سیب زمینی گران می‌شود و حال که پیازها روی دستشان مانده و سیب زمینی نایاب شده، برای سال بعد همه سیب زمینی بکارند و پیاز کم شود. این مشکلات نشان می‌دهد که نیاز به پایش سطح زیر کشت در کشور داریم و خدمات صنعت فضایی راه‌حل این مشکلات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ماهواره پیام امیرکبیر در همین هفته تحویل می‌شود و اولین ماهواره‌ای است که در مدار قرار می‌دهیم و سپس ماهواره ظفر علم و صنعت نیز باید سریع‌تر تحویل شود، زیرا اگرچه متخصصان در ساخت ماهواره امیر کبیری بسیار زحمت کشیدند و امیر کبیر دارای دقت تصاویر ۴۵ متر و ماندگاری ۳ سال در مدار است، اما ما‌هواره ظفر دقت تصویر ۲۲.۵ متر دارد و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز باید به شرایطی برسیم که ماهواره‌ای با دقت تصویر زیر یک متر داشته باشیم.

وی تأکید کرد: از ابتدای دولت دوازدهم تأکید کردم که لایه کاربرد را باید بسازیم و امروز نیز ‌دستگاه‌ها برای استفاده از اطلاعات فضایی درخواست دارند.

جهرمی گفت: به این دانشگاه آمدم تا از نزدیک در جریان مراحل پیگیری کار ماهواره ظفر علم و صنعت باشم و دیدم که این ماهواره هر بار که تغییر کرده بهتر شده است.

در این مراسم همچنین بلندی رئیس مرکز فضایی دانشگاه علم و صنعت از نتایج حاصله در ماهواره امید صحبت کرد و گفت: این ماهواره که از ۱۴ بهمن ۹۰ تا ۸ فروردین ۹۱ در مدار بود، در عمر ۵۳ روز سرویس‌دهی خود موفقیت‌های بسیاری کسب کرد که در نتیجه آن ۳۵ قطعه فضایی مورد آزمایش قرار گرفت و ۶۰ نیروی متخصص فضایی در کشور تربیت شد.