چگونه سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

چگونه سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

دلایل مختلفی برای کند شدن سرعت کامپیوتر وجود دارد، اما در مقابل، راهکارهایی برای افزایش سرعت رایانه وجود دارد. در این مقاله چند ترفند برای بالا بردن سرعت کامپیوتر می خوانید.

به گزارش گرداب، عوامل زیادی هست که باعث می‌شود به مرور زمان، سرعت کامپیوتر کاهش یابد.
قبل از اینکه به فکر تعویض کلی تجهیزات کامپیوتر بیفتید و بخواهید ویندوز خود را عوض کنید، بهتر است چند ترفند را اجرا کنید. این ترفندها به شدت مثبت و نتیجه‌بخش خواهد بود.

آزاد کردن فضای حافظه

خیلی از افراد این نکته را می‌دانند که فضای آزاد می‌تواند سرعت و کارایی کامپیوتر را افزایش دهد.
بسته به تنظیمات، فضای خالی زیادی در ویندوز وجود دارد که برای به‌روزرسانی‌ها و خواندن و نوشتن داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مایکروسافت توصیه می‌کند که برای بهبود کارایی ویندوز، حداقل 20 درصد از درایو سیستم باید آزاد باشد. هر چه این فضای آزاد بیشتر باشد، کارایی و سرعت سیستم بیشتر می‌شود.
 
راه های آزاد کردن فضای حافظه

سه راهکار برای آزاد کردن فضای وجود دارد که عبارت است از:
- فایل‌های اضافی را حذف کنید
- برنامه‌های بلااستفاده را غیرفعال کنید
- داده‌های خود را حتی المقدور روی درایو دیسک خارجی یا در حافظه ابری نگهداری کنید
در این زمینه برنامه‌های خود ویندوز مانند "Disk Cleanup” بسیارمفید و کاربردی است. برای غیرفعال کردن برنامه‌های بلااستفاده در ویندوز 7 از "Programs and Features”، در ویندوز 8 از "Uninstal a Program”           
 در ویندوز 10 از "Apps & Features” استفاده کنید.
 
برنامه‌های استارت‌آپ را غیرفعال کنید

وقتی ویندوز کار خود را آغاز می‌کند و اصطلاحا "بالا می‌آید"، تمام برنامه‌های استارت‌آپ هم کار خود را شروع می‌کنند.
برخی از این برنامه‌ها ضروری هستند ولی وجود برخی از آنها هیچ ضرورتی ندارد و فقط منابع سیستم را تلف می‌کنند. بررسی کنید که واقعا چه تعدادی از این برنامه‌ها ضروری هستند. به طور معمول با یک بررسی کوچک، نیمی از آنها غیرضروری هستند و با کنار گذاشتن آنها از استارت‌آپ، سرعت بالا می‌رود.
 
برای حذف برنامه‌های استارت‌آپ، کلید ویندوز را به همراه R فشار دهید. سپس عبارت "msconfig” را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. روی زبانه سرویس‌ها کلیک کنید و "Hide all Microsoft services” را بررسی کنید و تیک برنامه‌هایی که نمی‌خواهید در استارت‌آپ باشند را بردارید.

عملیات دیفرگ کردن، بی‌نظیر است

ممکن است فضای خالی زیادی در ویندوزتان داشته باشید که بتوانید از آن استفاده کنید ولی برای بهینه سازی این فضای خالی لازم است کاری کنید که ویندوز به این فضاها دسترسی داشته باشد و دیفرگ کردن دقیقا همین کار  را انجام می‌دهد.
این ابزار، دیسک فیزیکی شما بهینه سازی می‌کند تا کامپیوتر با کارآمدی و سرعت بیشتری کار کند. فرآیند دیفرگ کردن ممکن است کمی زمان ببرد ولی مشکل سرعت پایین را حل می‌کند.
نکته مهم این است که دیفرگ کردن نباید روی درایوهای حالت جامد انجام شود.
در ویندوز 7 می‌توان از مسیر زیر کار کرد:
All Programs > Accessories > System Tools > Disk Defragmenter
 
 
انیمیشن‌ها را خاموش کنید

انیمیشن‌های ویندوز در سیستم جدید خیلی خوب به نظر می‌رسند اما وقتی سیستم کند می‌شود، برای کاربر آزاردهنده خواهند بود. برای افزایش سرعت کامپیوتر باید این انیمیشن‌ها را خاموش کنید. برای خاموش کردن انیمیشن‌ها در ویندوز 10، مسیر زیر را طی کنید:
Control Center > Ease of Access Center > "Turn off unnecessary animations”
در ویندوز 7 و 8 باید مسیر زیر را طی کنید:
Control Center > Ease of Access Center > make the computer easier to see > Turn off unnecessary animations
 
 
بهینه سازی استفاده از مرورگر وب

ما با مرورگرهای وب خود زندگی می‌کنیم و به همین خاطر زمان زیادی را به استفاده از آنها اختصاص می‌دهیم.
همیشه افزونه‌های جالبی برای نصب وجود دارد و همچنین سایت‌های جدیدی هست که ما در یک زبانه باز می‌کنیم تا بعدا آن را چک کنیم. مسئله این است که هر چه زبانه‌های بیشتری باز کنید و هر چه افزونه‌های بیشتری نصب کنید، منابع بیشتری از کامپیوتر به مرورگر اختصاص می‌یابد و از این رو، سرعت کامپیوتر کمتر خواهد شد. بنابراین با بررسی افزونه‌های اضافه و غیرفعال کردن آنها، سرعت را به کامپیوتر خود بازگردانید.
 
"One Tab” می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند و یک افزونه مرورگر رایگان برای کروم و فایرفاکس است که زبانه‌های شما را به صورت لیست لینک درمی‌آورد و بسیاری از حافظه را تخلیه می‌کند تا سرعت کامپیوتر شما بالا رود.
 
نگذارید ویروس‌‌ها فرصت کار کردن پیدا کنند

این روزها لینک‌ها، برنامه‌ها و بدافزارهای مختلفی وجود دارد که با ورود به آنها کار را برای خود مشکل می‌کنید و با استفاده از منابع سیستم، موجب رشد فوق العاده سرعت سیستم شما می‌شوند. یکی از عناصر مهم و کلیدی برای بهبود سرعت کامپیوتر، استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس و ضد بدافزار است. البته این برنامه‌ها باید به روز باشند تا بتواند با کارایی کامل از سیستم شما حفاظت کنند.
منبع: ایتنا