شیادان سایبری در کمین مسافران نوروزی

شیادان سایبری در کمین مسافران نوروزی
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

با توجه به شروع تعطیلات نوروز و افزایش خرید بلیت‌های مسافرتی، احتمال سوء‌استفاده برخی افراد سودجو وجود دارد.

به گزارش گرداب، سرپرست پلیس فتا استان گیلان با اشاره به حجم زیاد تبلیغات تورهای مسافرتی و رزرو هتل و مهانپذیر‌ها در فضای مجازی، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی که افراد و اشخاص را تشویق به ثبت‌نام در این تورها می‌نمایند، هشدار داد.

سرگرد ایرج پورمستمند در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، اظهار کرد:
" با توجه به شروع تعطیلات نوروز و افزایش خرید بلیت‌های مسافرتی، احتمال سوء‌استفاده برخی افراد سودجو وجود دارد. "

این مقام انتظامی افزود:
" کلاهبرداران اینترنتی با روش‌های اغواء کننده نظیر تخفیفات ویژه و اعطای جوایز، تلاش می‌کنند، کاربران را به سایت‌های جعلی هدایت کرده و پس از سرقت اطلاعات حساب بانکی آن‌ها، مبالغ بعضاً زیادی را به‌صورت غیر‌مجاز از حساب شهروندان برداشت می‌كنند. "

وی با اشاره به شباهت سایت‌های جعلی به سایت اصلی، به کاربران توصیه کرد: همیشه نشانی سایت‌های اصلی و سایر سایت‌های مهم را شخصاً در نوار نشانی یا آدرس بار برنامه مرورگر گوشی هوشمند یا رایانه خود تایپ كرده و از باز كردن لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف تبلیغ شده جدا خودداری كنید و در استفاده از پروتکل امن https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشید.

سرگرد پورمستمند ادامه داد:
" یک از شگردهای مجرمان سایبری که می‌تواند بستر‌ساز سوء‌استفاده از شهروندان شود و معمولاً در ایام تعطیلات ازجمله تعطیلات نوروز مورد بهره‌برداری مجرمان قرار می‌گیرد رزرو هتل و تورهای مسافرتی و گردشگری است، که با وعده‌ها و تبلیغات گسترده و دروغین، مسافران نورزوی را ترغیب به رزرو و اقامت در بهترین هتل‌ها در داخل و خارج از کشور كرده و با این پوشش، اهداف شوم خود را محقق می‌كنند. "

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شهروندان برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌هایی که در پرتال و درگاه رسمی هریک از مراکز حمل‌ونقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری، حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی شده، مراجعه كرده و از خرید بلیت از سایت‌های واسط که به‌صورت غیرمجاز به فروش بلیت و بعضاً گران‌تر از قیمت مصوب اقدام می‌كنند، خودداری كنید.

سرپرست پلیس فتا در پایان با اشاره به گستردگی این‌گونه جرائم، از هموطنان خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، حتماً از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش گزارش مردمی اطلاع‌رسانی كنید تا در کنار هم آرامش و امنیت عمومی و روانی خود و همشهریان خویش را بیشتر از گذشته تأمین كنیم.