اقدامات ایمنی برای جلوگیری از انفجار گوشی در فصل گرما

اقدامات ایمنی برای جلوگیری از انفجار گوشی در فصل گرما
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸

در آستانه فصل گرما و تابستان، بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فناوری به کاربران گوشی‌های هوشمند هشدار داده‌اند که با رعایت نکات ایمنی از انفجار دستگاه خود جلوگیری کنند.

به گزارش گرداب، هر ساله تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند تحت تأثیر مجاورت با هوای گرم و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به مدت طولانی با ترکیدن و انفجار باتری مواجه می‌شوند که این مساله علاوه بر آسیب و صدمات مالی جبران ناپذیر، خطر جدی برای سلامتی کاربران و دارندگان دستگاه‌های الکترونیکی مذکور محسوب می‌شود.

حالا کارشناسان فعال در حوزه فناوری به تازگی با انتشار گزارشی جدید در وب سایت زد دی نت، از کاربران درخواست کرده‌اند که با رعایت برخی نکات ایمنی از انفجار گوشی هوشمند خود جلوگیری به عمل بیاورند تا بدین ترتیب احتمال بروز خطرات را به حداقل برسانند.

در زیر به مجموعه مختصری از این نکات ایمنی خواهیم پرداخت:

۱. از قرار دادن گوشی زیر نور آفتاب بپرهیزید

یکی از مهلک‌ترین اشتباهاتی که کاربران گوشی‌های هوشمند معمولاً به آن مرتکب می‌شوند، قرار دادن دستگاه‌های الکترونیکی از جمله گوشی هوشمند در زیر نور آفتاب است که خطرات این اقدام در صورتی که قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به مدت طولانی و شدت نور بیشتری باشد، بسیار بیشتر خواهد بود.

۲. گوشی خود را در خودرو جا نگذارید

یکی دیگر از کارهای اشتباهی که معمولاً موجب انفجار باتری گوشی‌های هوشمند می‌شود، جا گذاشتن گوشی در خودرو بخصوص پشت شیشه ماشین است. محیط داخل کابین خودرو با توجه به بسته و کوچک بودن آن و همچنین عدم وجود جریان هوا به خصوص وقتی که خودرو در جای گرم و زیر نور آفتاب پارک شده باشد، به سرعت گرم می‌شود به گونه‌ای که دمای داخل کابین از دمای هوای بیرون گرم‌تر می‌شود. همین امر موجب می‌شود هرگونه وسیله‌ای که در درون خودرو وجود دارد، نیز گرم‌تر از حد مجاز شود که در نهایت می‌تواند منجر به انفجار باتری گوشی شود.

۳. گوشی خود را در محیط بسته و کوچک قرار ندهید

محیط‌های دربسته و کوچک همچون داشبورد خودرو نیز می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به همین سبب کاربران گوشی‌های هوشمند نباید تصور کنند که با قرار دادن گوشی در داشبورد، می‌توانند آن را از صدمات نور آفتاب در امان بدارند.

۴. باتری معیوب را هرچه سریع‌تر تعویض کنید

لازم است بدانید که باتری معیوبی که مشکل شدیدی در شارژ نگه داشتن دارد، نسبت به سایر باتری‌های سالم موجود در گوشی‌های هوشمند ضریب خطر بیشتری برای انفجار، ترکیدن و آسیب دیدگی دارد. بنابراین بهترین کار آن است که در صورت بروز هرگونه عیب و ایراد جدی در باتری گوشی، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

۵. در صورت گرمای بیش از حد، تمامی اتصالات گوشی را قطع کنید

در صورت مشاهده و حس هرگونه گرمای بیش از حد نرمال، به سرعت تمامی اتصالات گوشی نظیر بلوتوث، وای فای، اینترنت همراه (دیتا) و غیره را قطع کنید تا از فشار آمدن به باتری و گوشی جلوگیری به عمل آورده شود.

۶. در صورت گرمای بیش از حد، گوشی را فوراً خاموش کنید

و در نهایت، آخرین و بهترین کاری که کاربران در صورت مشاهده گرمای بیش از اندازه در گوشی هوشمند خود باید انجام دهند، خاموش کردن دستگاه است که این کار با ضریب بالایی از انفجار و ترکیدن گوشی جلوگیری می‌کند.