Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "پی‌نوشت"

زندگی‌مان را دو بخش کنیم: جهاد و جهاد

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹

سفرهای جهادی صرفا یک مسافرت چند روزه با خاطرات شیرین نیست. سفر جهادی نمونه‌ای از "جهاد" است؛ به معنای واقعی کلمه. جهادی که به هیچ وجه نباید محدود به بازهٔ‌ زمانی این سفر شود؛ چه بسا نوع زندگی در مدت سفرهای جهادی بتواند مدل قابل ارائه‌ای از سبک زندگی باشد. سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب ما

گرداب- داشتم فکر می‌کردم تا همین چند ماه پیش، وقتی می‌خواستم مطلبی، در مورد جهادی بنویسم باید می‌رفتم "خامنه‌ای‌دات‌آی‌آر" و کلمه حرکت‌های جهادی و اردوهای جهادی را جست‌و‌جو می‌کردم تا شاید چیزی دستم بیاید! اواخر شهریور امسال بود که آقا برایمان حرف زد! حالا آن صحبت‌ها را گذاشته‌ام جلوی چشم‌هایم .خوب که نگاه کنیم مسیر را می‌بینیم. راه همین جاست!

«اینجور جوانى كردن، اینجور دوران عزیز و گران‌بهاى جوانى را خرج كردن، براى هر كسى كه دوران جوانى را پشت سر گذاشته است، غبطه‌آور است.»
در ذهنم مدام تکرار می‌شود: «اینطور جوانی کردن» «دوران جوانی» «دوران عزیز». بعد نگاه می‌کنم به روزهایی که در سفر جهادی بوده ام! مثلا دو هفته در سال! حکماً یک جای کارم می‌لنگد! یک لنگ زدن اساسی در دیگاهمان نسبت به سفرهای جهادی! همان دیدگاهی که باعث شده به سفرهای جهادی بگوییم اردو! یک برههٔ زمانی برای جهاد و بعد هم شما را به خیر و ما را به سلامت!

مقام معظم رهبری، در همان دیدار با جهادگران، سه فایده برای حرکت‌های جهادی بیان کردند:
«اولی آنها خدمت‌رسانی است. هم به دیگران و هم به خود. به دیگران، می‌شود سوق دادن مردم به انقلاب، معنویت و دین. خدمت‌رسانی به خود هم می‌شود شکوفایی استعدادها و چشیدن لذت خدمت. دومین فایده که از مورد اول به دست می‌آید خسته نشدن از خدمت به سبب درک لذت آن است؛ و سومین مورد هم اینکه جهادگران می‌شوند سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت!»

این طبقه‌بندی دقیقاً همان چیزی است که ما درباره‌اش کمتر فکر کرده‌ایم یا شاید اصلا فکر نکرده‌ایم. اینکه سفرهای جهادی صرفا یک مسافرت چند روزه با خاطرات شیرین نیست. سفر جهادی نمونه‌ای از "جهاد" است؛ به معنای واقعی کلمه. جهادی که به هیچ وجه نباید محدود به بازهٔ‌ زمانی این سفر شود؛ چه بسا نوع زندگی در مدت سفرهای جهادی بتواند مدل قابل ارائه‌ای از سبک زندگی باشد. سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب ما؛ آنوقت می‌شود گفت سفرهای جهادی، نقطهٔ شروع، یا نقطهٔ عطفی برای این سبک زندگی است.

حجت الاسلام پناهیان در مورد همین سفرهای جهادی می‌گفتند فرق سفرهای جهادی با اردوهای دیگر این است که سفر جهادی چند بُعده آدم را می‌سازد. حالا ما بیاییم به این سازندگی به چشم برنامه نگاه کنیم. اردوهای جهادی چند بُعده به ما برنامه می‌دهد. برنامهٔ زندگی برای ما تعیین می‌کند. یک زندگی مبتنی بر جهاد. همان چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند: «سال تحصیلى، درس را خوب بخوانید، با تحقیق بخوانید، قصد رسیدن به قله‌هاى علمى را پیدا كنید. در دوره‌ٔ فراغت هم ساعات را، روز و شب را، با این حركت زیبا و باشكوهِ خدمت به مردم غنى كنید.» یعنی زندگی‌مان را دو بخش کنیم: جهاد و جهاد!


در اولین جهادی‌ای که رفته بودم یک برگه چسبانده بودند روی دیوار که رویش نوشته شده بود :«کار، کار، کار، بعد هم استراحت برای کار» بگذریم از اینکه با خودکار همهٔ "کار" ها را خط زده بودند و به جایش نوشته بودند "خواب"، اما دقیق‌تر که نگاه کنیم می‌بینیم این دقیقا همان چیزی است که مقام معظم رهبری اسمش را گذاشته است "حرکت انقلاب"

«یك روز نیازِ حركت دفاعى در درون جامعه بود، یك روز نیاز حركت دفاعى در مرزهاى كشور بود، یك روز نیاز به علم و دانش است، یك روز نیازِ به تحكیم عقاید و ایمان‌هاست، یك روز نیازِ به خدمتگزارى است؛ در همه‌ٔ این شرائط، میوه‌هاى متناسب با فصل در اختیار مردم گذاشته می‌شود. این حركتِ انقلاب است. »