شناسایی اخبار دروغ به کودکان در برنامه سواد رسانه‌ای گوگل

شناسایی اخبار دروغ به کودکان در برنامه سواد رسانه‌ای گوگل
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸

گوگل در برنامه‌‌ی سواد رسانه‌ای تلاش می‌کند تا کودکان را با اطلاعات دروغ اینترنتی و اخبار جعلی و نحوه‌ی شناسایی آن‌ها آشنا کند.

به گزارش گرداب، گوگل از توسعه‌ی برنامه‌ی دوساله‌ی آموزش کودکان در حوزه‌های امنیت و شهروندی دیجیتال رونمایی کرد. برنامه‌ای به‌نام Be Internet Awesome که از این به بعد میزبان موضوعات سواد رسانه‌ای هم خواهد بود. برنامه‌ی توسعه‌‌ای جدید به‌صورت اختصاصی روی شناسایی اخبار دروغ و دیگر محتوای غلط موجود در اینترنت متمرکز خواهد بود.

گوگل ۶ برنامه‌ی جدید سواد رسانه‌ای اجرا خواهد کرد که در جریان دوره‌ی تحصیلی، نکات متعددی را به کودکان آموزش می‌دهد. از میان آن‌ها می‌توان نکات کاربردی برای در امان بودن از حملات فیشینگ، شناسایی ربات‌ها، اعتبارسنجی اطلاعات، اعتبارسنجی منابع، شناسایی اطلاعات غلط آنلاین، تشخیص آدرس‌های تقلبی و موارد دیگر اشاره کرد.

کلاس‌های سواد رسانه‌ای جدید گوگل (که قطعا برخی از بزرگ‌سالان هم باید آن‌ها را مطالعه کنند)، با همکاری Anne Collier تدوین شدند. کالیر دبیر اجرایی Net Safety Collaborative است. به‌علاوه Faith Rogow نویسنده‌ی کتابی با موضوع سواد رسانه‌ای برای کودکان و هم‌بنیان‌گذار سازمان ملی آموزش سواد رسانه‌ای نیز در پروژه‌ی مذکور با گوگل همکاری می‌کند.

ایمی میکات، مربی و بنیان‌گذار سرویس Teachmama در پستی وبلاگی درباره‌ی برنامه‌ی گوگل و سواد رسانه‌ای کودکان گفت:
ما به ابزارها و منابع مناسب نیاز داریم تا کودکان از حداکثر کاربردهای فناوری بهره‌برداری کنند. اکنون منابع مناسبی در حوزه‌ی امنیت و شهروندی دیجیتال در اختیار خانواده‌ها قرار دارد، اما باید فعالیت‌های جدی هم در حوزه‌ی سواد رسانه‌ای انجام شود. من با مربی‌های متعددی کار کردم. اکثر آن‌ها اعتقاد دارند سواد رسانه‌ای برای شهروندی بهتر و امنیت زندگی دیجیتال، حیاتی هستند. البته همه‌ی ما از دشوار بودن پوشش چنین موضوعاتی اطلاع داریم.

وره‌های آموزشی گوگل شامل ترکیبی از ابزارهای متنوع می‌شوند. علاوه‌بر آموزش‌های کاربردی و مرحله‌ای، ابزارهای دیگری هم به آن‌ها ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توان به ترکیبی از فعالیت‌های یادگیری و موضوعاتی برای شروع گفت‌وگو و تفکر پیرامون منابع آنلاین اشاره کرد.

در مجموع با بررسی کلیات دوره‌های آموزشی به این نتیجه می‌رسیم که هدف اصلی، اطلاع‌رسانی درباره‌ی صحت محتوای آنلاین است. کودکان باید بیاموزند که لزوما همه‌ی محتوای آنلاین، صحیح و حقیقت نیست. به‌علاوه آن‌ها می‌آموزند که برخی از آن‌چه در وب‌سایت‌ها می‌بینند با هدف دزدیدن اطلاعات شخصی یا حتی هویت فعالیت می‌کند.

کودکان در دوره‌های آموزشی گوگل با مفهوم و عملکرد حمله‌های فیشینگ آشنا می‌شوند و راه‌های مقابله با آن را نیز درک می‌کنند. آن‌ها سپس مهارت‌های ‌ضد فیشینگ را با تجربه‌های عملی و بحث درباره‌ی واکنش‌های صحیح دربرابر متون، پست‌ها، درخواست‌های دوستی، تصاویر و ایمیل‌های مشکوک در اینترنت فرا می‌گیرند. آموزش‌های بخش ربات‌ها شامل آشنایی با عملکرد هوش مصنوعی می‌شود. شرکت‌کننده‌ها پس از آشنایی با عملکرد هوش مصنوعی، تشخیص بین مخاطب ربات و انسان را می‌آموزند.

در ادامه‌ی آموزش‌های سواد رسانه‌ای به کودکان آموخته می‌شود که چگونه منبع قابل اعتماد را در فضای آنلاین پیدا کنند. به‌علاوه آن‌ها می‌توانند انگیزه‌های منابع را هم درک کنند. در آخر دانش‌آموزان سواد رسانه‌ای متوجه خواهند شد که مهارت و تخصص یک فرد یا منبع در یک موضوع، به‌معنای تخصص و مهارت در همه‌ی موضوعات نخواهد بود.

در یکی از دوره‌های آموزشی کودکان سؤال‌هایی مرتبط با یک موضوع را انتخاب می‌کنند و در اینترنت به‌دنبال پاسخ آن می‌گردند. موضوع مورد نظر را می‌توان از وب‌سایت‌ها یا از میان موضوعات داخل متون آزمایشی دریافت کرد. پس از پیدا کردن پاسخ آنلاین هم باید روند تأیید منبع انجام شود. در ادامه دانش‌آموزان مقایسه‌ی منابع معتبر با یکدیگر را می‌آموزند تا درنهایت به مجموعه‌‌ای از منابع دست پیدا کنند.

در بخشی از برنامه‌ی آموزشی پیرامون پیدا کردن منابع معتبر می‌خوانیم:
اگر نمی‌توانید مجموعه‌ای متنوع از منابع معتبر پبدا کنید که با منبع اولیه هم‌خوانی داشته باشند، منبع اول قابل اعتماد نخواهد بود.

کودکان می‌آموزند که چگونه از شواهدی همچون URL فریبنده و بررسی منابع جهت تأیید اعتبار برای تشخیص اطلاعات غلط استفاده کنند. به آن‌ها آموخته می‌شود که برخی افراد توانایی تشخیص منابع معتبر را ندارند و به‌همین دلیل اطلاعات غلط در سرتاسر اینترنت منتشر می‌شود.

در بخش آشنایی با گسترش اطلاعات غلط می‌خوانیم:
برخی گروه‌ها و افراد علاقه‌ی زیادی به باورها و اعتقادات خود دارند. آن‌ها حتی حقیقت را کمی تغییر می‌دهند تا ما با باورهایشان موافق شویم. وقتی اطلاعات تغییریافته به‌صورت یک داستان حقیقی پخش می‌شود، پدیده‌ای به‌نام اطلاعات غلط منتشر خواهد شد.

در دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای به کودکان گفته می‌شود که برخی از منابع اطلاعات و اخبار غلط، از نا‌م‌هایی شبیه به نام‌های واقعی استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل تشخیص تقلبی بودن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. به‌علاوه روش‌های متعدد وب‌سایت‌ها برای جلب توجه کاربران نیز بررسی می‌شود. به‌عنوان مثال رسانه‌های دروغگو از عکس‌های غیرمرتبط با متن استفاده می‌کنند یا با به‌کار بردن عبارت‌هایی همچون «شوکه‌کننده» یا «افشاگری» سعی در جلب توجه هرچه بیشتر دارند.

آموزش تشخیص اطلاعات غلط به کودکان به کمک یک بازی تکمیل می‌شود. بازی آنلاین Reality River از دانش‌آموزان می‌خواهد تا با تشخیص‌ و قضاوت، از یک رودخانه‌ی خروشان عبور کنند. بازی مذکور به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی تحصیلی شهروندی و امنیت دیجتال گوگل توسعه یافت.

هدف نهایی دوره‌ی سواد رسانه‌ای سواد رسانه، ایجاد عادت بررسی تمامی اخبار و اطلاعات آنلاین (و نه‌تنها آن‌هایی که مشکوک هستند) در کودکان است. گوگل برنامه‌ی جدید خود را به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و هشت زبان دیگر عرضه می‌کند و خانواده‌ها و آموزگارها می‌توانند از برنامه‌ها استفاده کنند. به‌علاوه دوره‌ها و کارگاه‌های حضوری متعددی هم با همکاری YMCA و National PTA در شهرهای متعدد جهان برگزار خواهد شد.

منبع: زومیت