Gerdab.IR | گرداب

به دنبال افزايش جنايات حقوق بشري آمريكا؛

"سفيران جاز" براي بهبود چهره منفور آمريكا به 40 كشور اعزام مي‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹

سايت وزارت خارجه آمريكا نوشت: هنرمندان "ريتم رود‌" سبك جديدي از پيك‌هاي موزيكال هستند كه براي رسيدن به سالن‌هاي كنسرت ديگر كشورها و تأثير متقابل با ديگر موسيقي‌دانان و عموم مردم تلاش مي‌كنند.

وزارت خارجه آمريكا گروه‌هاي موسيقي جاز را به بيش از 40 كشور جهان به منظور اجراي كنسرت‌هاي عمومي و تشكيل كار گروه در راستاي القاي فرهنگ آمريكايي اعزام مي‌كند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، سايت وزارت خارجه آمريكا با اعلام اين خبر نوشت: هنرمندان "ريتم رود‌" سبك جديدي از پيك‌هاي موزيكال هستند كه براي رسيدن به سالن‌هاي كنسرت ديگر كشورها و تأثير متقابل با ديگر موسيقي‌دانان و عموم مردم تلاش مي‌كنند.

اين گزارش مي‌افزايد: تا امسال، 10 گروه موسيقي آمريكايي از قبيل گروه "هيپ هاپ‌"، "انجيل‌"، "بلوگراس‌"، "بلوز‌" و گروه‌هاي جاز به بيش از 40 كشور جهان به منظور اجراي كنسرت‌هاي عمومي صحنه‌اي و تشكيل اتاق‌هاي كار گروه سفر كرده‌اند.

در ادامه اين گزارش آمده است:‌ از ماه مارس، دو گروه به مراكش، تونس، الجزاير، اردن، لبنان و سوريه سفر كردند، ضمناً گروهی چهار نفره نيز از عربستان سعودي، بحرين و كويت ملاقات كردند.

وزارت خارجه آمريكا اعلام كرده است: در مجموع گروه‌هاي ريتم جاده در سال 2011 - 2012 از ميان علاقمندان براي برگزاري تور انتخاب خواهند شد، علاقمندان تا اول نوامبر 2010 مي‌توانند ثبت نام كنند، منتخبين نيز تا 28 ژانويه 2011 معرفي مي‌شوند.

همچنين در اين اعلاميه درباره موسيقي ريتم رود چنين آمده است: ريتم رود 118 نوازنده از 31 نوع موسيقي جاز شهري با ريشه آمريكايي را از آغاز سال 2005 به بيش از 95 كشور جهان با مشاركت "مركز جاز لينكلن" فرستاد. در آغاز برنامه اعزام سفيران جاز، افرادي همچون "ديزي گيلسپي"، "لوئيز آرمسترانگ" و "داو بروبك" در طول دوره جنگ سرد به سراسر جهان رفته و با ريتم رود فرهنگ آمريكا را به شنوندگان سراسر جهان از طريق تبادل نفر به نفر معرفي كردند.

اين گزارش مي‌افزايد: مشغوليت نوازندگان با شنوندگان خارجي از طريق اتاق‌هاي كار، كلاس‌هاي يادگيري و اركسترهاي بزرگ يك تصوير مثبت از آمريكا ارائه كرد و باعث درك بيشتر جامعه آمريكا از سوی خارجي‌ها شد.

هنرمندان دانش خود را از طريق ديگر فرهنگ‌ها تعميق مي‌بخشند و اين امر به خلاقيت آنها و احساس غرور از معرفي فرهنگ كشورشان كمك مي‌كند.

همچنين در برنامه‌اي ديگر دولت آمريكا در تلاش براي تصرف قلب‌ها و مغزها، 3 گروه رقاص و نوازنده را به مدت چهار هفته به آفريقا، آسياي شرقي، اقيانوسيه و آمريكاي جنوبي اعزام كرد.

روزنامه "نيويورك تايمز" در مقاله‌اي به قلم كيت تيلور (KATE TAYLOR) نوشت: در سال‌هاي اخير وزارت خارجه آمريكا تلاش كرده كه هنرمندان هنرهاي نمايشي را به عنوان سفيران فرهنگي معرفي كند، آن‌ها با فرستادن رقاصان و نوازندگان به سراسر جهان نشان مي‌دهند آمريكا چيزي بيش از فيلم‌هاي هاليوودي است.

در پي افشاي جنايات حقوق بشري آمريكا در كشورهاي افغانستان و عراق و همچنين افزايش برنامه‌هاي آمريكا در راستاي اسلام هراسي، موجي از تنفر و خشم نسبت به آمريكا در كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي اسلامي ايجاد شده است كه هنرمندان آمريكايي ماموريت يافته‌اند تا در قالب گروههاي موسيقي و رقص و آواز خلأهاي سياست خارجي آمريكا را جبران كنند.