رایانش ابری به زبان ساده

رایانش ابری به زبان ساده
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

این روزها، هرکجای دنیای تکنولوژی نگاه می‌کنید، از صنعت بازاریابی گرفته تا گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی یا گیمینگ، عبارت رایانش ابری یا فضای ابری یا کلاد را می‌بینید.

به گزارش گرداب، تکنولوژی رایانش ابری، در دهه‌های اخیر به سرعت رشد کرد و وارد زیرساخت‌های اینترنت شد. حالا، سیستم‌های زیادی در سرتاسر دنیا، از پلت فرم‌های ابری برای ذخیره مهم‌ترین فایل‌ها و اطلاعاتشان استفاده می‌کنند.

اما رایانش ابری چیست؟

واژه «ابری» به شکلی دینامیک از سرورهای  وب اطلاق می‌شود که قادر است بنا به میزان نیاز کاربران و شرایط متغیر سیستم‌ها، خود را تنظیم می کند.

در حالیکه سرورهای سنتی وب، ایستا بوده و در واقع پلت فرمی آنلاین غیرقابل تغییر برای میزبانی از فایل‌ها محسوب می‌شوند. سرورهای ابری اما به گونه‌ای هستند که هم از لحاظ اندازه و هم منابع، می‌توانند خود را با نیاز کاربر تطبیق دهند.

چرا فضای ابری همه جا هست؟

تکنولوژی ابری، سریع، امن و قابل انعطاف است. از آنجاییکه زیرساخت‌های فضای ابری، مجازی است، می‌توان از آن برای بسیاری از سروهای فیزیکی وب در مناطق مختلف، بهره برد.

قابلیت انتقال پر سرعت داده سیستم‌های ابری، در دنیای امروز کاربرد زیادی دارد مثلا برای دانلود بازی، عکس، فیلم و دیگر فایل‌هایی که حجم قابل توجهی دارند، سیستم ابری گزینه به مراتب بهتری محسوب می‌‌شود.

کاربردهای عمومی سیستم‌های میزبان ابری

گوشی‌های هوشمند، به خصوص آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی، برای ذخیره ویدیوها و عکس‌ها، از  فضای ابری استفاده می‌کنند و به این ترتیب دیگر نیازی به اِشغال کردن فضا در سیستم ذخیره داخلی دستگاه ندارند. اگر جزو کاربرانی هستید که دائما در حال ضبط ویدیوهای پرحجم هستید، قطعا انتخاب یک سیستم ذخیره سازی ابری برای شما کاربرد دارد.

فایل‌های اصلی گیم‌ها و نرم افزارها نیز قابلیت ذخیره سازی روی سیستم‌های ابری را دارند و به این شیوه، کاربران در مناطق مختلف می‌توانند به فایل‌ها دسترسی پیدا کرده و بسیار سریع‌تر از قبل آنها را دانلود کنند.

فضای ابری همچنین در دنیای کسب و کار و پروژه های به اشتراک گذاری در وب نیز کاربرد دارد. تکنولوژی ابری می‌تواند به سرعت داده‌ها را بین افراد مختلف به اشتراک بگذارد.

میزبانی رایانش ابری برای وب سایت‌ها

کاربرد دیگر سیستم‌های ابری، ذخیره سازی برای وب سایت‌های عمومی است.

وقتی شما با مرورگر خود به یک وبسایت سر می‌زنید، در واقع یک سری فایل را از سرور وب سایت دریافت می‌کنید. بسیاری از سرورهای وب، در حال حاضر روی پلت‌فرم‌های ابری شکل گرفته‌اند تا با انعطاف خود  بتوانند با الگوهای ترافیک وب منطبق شوند. این قابلیت به خصوص برای سایت‌هایی کاربرد دارد که حجم ترافیکشان، نوسان دارد.

میزبانی وب در سیستم ابری، عملکردی مشابه میزبانی سنتی وب دارد با تفاوت اینکه سرعت بالاتر و عملکرد با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد. به علاوه، ساختار قیمت گذاری متفاوتی نیز دارد.

از آنجاییکه ممکن است استفاده از فضای ابری در یک ماه، با ماه قبل تفاوت داشته باشد، بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های ابری، قیمت گذاری سرویس‌های خود را بر مبنای تعداد کاربر ارائه می‌دهند.

فواید دیگر فضای ابری

سیستم‌های کلاد علاوه بر سرعت بالاتر و انعطاف بالا، تفاوت‌های دیگری نیز دارند که آنها را منحصر به فرد می‌کند.

از آنجاییکه که منابع در فضای ابری، بر اساس نیاز تقسیم می‌شود، از هدر رفتن این منابع جلوگیری شده و به همین دلیل به صرفه‌تر است. در این سیستم، هدر شدن منابع بی استفاده که در پلت‌فرم های میزبانی ایستا شاهد آن هستیم، دیده نمی‌شود.

ریسکی کi در دیگر سیستم‌های میزبانی فایل دیده می‌شود این است که ممکن است گاهی اوقات، فایل‌ها گم شوند. مثلا به دلیل از بین رفتن داده‌ها و مشکلات نرم افزاری و یا بروز فجایع طبیعی مانند سیل و نابود شدن مراکز داده‌ها.

اما در سیستم‌های ابری این ریسک کاهش می‌یابد زیرا می ‌توان کپی‌های اضافه از سرورها در مناطق مختلف جغرافیایی ایجاد کرد و در صورت نیاز، بعدا به آنها رجوع کرد.

آپلود کردن فایل ها به روی یک سرور ابری، فرقی با آپلود کرد روی یک سرور سنتی ندارد، اگرچه در بسیاری از مواقع، آپلود روی سروهای ابری از پلت فرم‌های هم رده خود سریع‌تر هستند.

تکنولوژی فضای ابری، امنیت و سادگی ذخیره سازی فایل‌ها را به دنیا عرضه کرده است. به علاوه، به اشتراک گذاری آسان فایل‌ها و  دسترسی ساده این سیستم، وجه تمایز این دستاورد مهم محسوب می‌شود.