نفوذ روسیه به ارتباطات FBI

نفوذ روسیه به ارتباطات FBI
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

مأموران اطلاعاتی روسیه به مدت 6 سال، به سامانه‌های ارتباطی سازمان FBI نفوذ کرده بودند.

به گزارش گرداب، با توجه به گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند سازمان اطلاعات روسیه در یک بازه‌ی زمانی 6 ساله، ارتباطات رادیویی رمزنگاری شده FBI را هک کرده است. این نفوذ از سال 2011 آغاز شده و نیروهای اطلاعاتی آمریکا از سال 2012 نسبت به هک شدن ارتباطات آگاه شدند.

با وجود این تا روزهای پایینی دولت اوباما هیچ اقدامی متقابلی صورت نگرفت. در نهایت آمریکا اقدام به اخراج 36 دیپلمات روسی کرد. این در حالی است که آمریکا مدعی بود این کار به علت دخالت دولت روسیه در انتخابات سال 2016 انجام می‌شود.

عملیات یاد شده جلوی FBI را از ردیابی جاسوسان روسی حاضر در خاک آمریکا، در زمان افزایش تنش‌ها با مسکو گرفته بود. این کار FBI و سیا را مجبور کرد تا تماس با تعدادی از دارایی‌های روسی را متوقف کرده، اقدامات امنیتی شدیدترین را در تأسیسات کلیدی آمریکا به کار بگیرد. این اقدام پس از آن انجام گرفت که تعدادی از اپراتورهای اطلاعاتی روسیه موجود در جامعه آمریکا که دارای پوششی غیررسمی بودند و تلاش می‌کردند مخاطبان آمریکایی را جذب کنند، شناسایی و جلوی آن‌ها گرفت شد.

در فرآیند یاد شده، جامعه اطلاعاتی آمریکا متوجه شده بود که چرا مأموران روسی به سادگی توانسته‌اند نظارت‌ها را از بین ببرند. نفوذ روسیه به سامانه رادیویی رمزنگاری شده آمریکا با استفاده از گروه‌های نظارت بر تلفن همراه FBI انجام گرفته بود. وظیفه این گروه‌ها ردیابی تحرکات جاسوسان روسی در آمریکا است. از طرفی روسیه موفق شد به سامانه‌های پشتیبان ارتباطات FBI نیز نفوذ کند. مأموران اطلاعاتی روسیه در نهایت موفق به ردیابی، ثبت و شکست رمز ارتباطات رادیویی FBI شدند.

در گزارش مذکور ادعا شده است:
تعدادی از افسران اطلاعاتی روسیه با حمل کردن تجهیزات اطلاعات سیگنال، در نزدیکی گروه‌های نظارتی FBI قدم می‌زدند. تعدادی دیگر نیز برای این کار از ون‌هایی پر از تجهیزات شنود بهره می‌بردند تا بتوانند ارتباطات را ردیابی کنند. 

سازمان FBI، مشکل پیش آمده را به علت وجود سامانه‌های رادیویی سبک و قدیمی و عدم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید توصیف کرد؛ بنابراین آن‌ها مجبور بودند به جای استفاده از یک بستر امن و یکپارچه، از سامانه‌های مختلف و جدا از بهره ببرند.

هنوز مشخص نیست که روسیه چگونه توانسته است اطلاعات رمزنگاری شده را رمزگشایی کند؛ اما در گزارش ادعا شده است که اطلاعات به واسطه منابع داخلی خود FBI رمزگشایی شده بود، نه با استفاده از مهندسی معکوس.

با وجود این مقامات آمریکایی اصرار دارند که تنها ارتباطاتی با رمزنگاری ضعیف مورد نفوذ واقع شده‌اند و روسیه در دستیابی به اطلاعات حساس شکست خورده است.