استاندارد وای فای 6 رسما معرفی شد

استاندارد وای فای 6 رسما معرفی شد
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

تنها به فاصله چند روز تا آغاز عرضه گوشی آیفون 11، اتحادیه وای فای سرانجام به طور رسمی مشخصات استاندارد وای فای 6 را معرفی کرد.

به گزارش گرداب، علاوه بر ویژگی‌های جدید، اتحادیه وای فای امسال روند نام‌گذاری و کدگذاری استاندارد وای فای 6 در گجت های مختلف را هم تغییر داده است.

تا پیش از این دستگاه‌های پشتیبانی کننده از وای فای 5 با کد اختصاری 802.11ax شناخته می‌شدند و نسل جدید هم با 802.11ac کدگذاری شده است؛ با این حال  اتحادیه وای فای این رویه را تغییر داده و تاکید کرده و در بخش مشخصات دستگاه بایستی از Wi-Fi 6 به جای کدهای مذکور استفاده شود.

Wi-Fi 6 برای دستگاه‌های پشتیبانی کننده از فناوری 802.11ax
Wi-Fi 5 برای دستگاه‌های پشتیبانی کننده از فناوری 802.11ac
Wi-Fi 4 برای دستگاه‌های پشتیبانی کننده از فناوری 802.11n
از امروز تولید کنندگان سخت افزاری قادر خواهند بود گواهینامه تاییده "Wi-Fi 6 Certified” را برای دستگاه‌های خود دریافت کنند؛ موضوعی که اپل پیش‌تر برای آیفون 11 کسب کرده است. سرعت انتقال داده‌ها با وای فای 6 به نسبت شرایطی برابر با وای فای 5 تا 4 درصد بیشتر خواهد بود. بر روی کاغذ حداکثر سرعت تبادل اطلاعات نسل استاندارد جدید از 9/5 گیگابیت بر ثانیه به 9.6 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. بدون شک این تغییر برای کاربران خانگی اهمیتی ندارد. مهم این است که Wi-Fi 6 دارای یک ابزار است که به آن امکان می دهد سریعتر کار کند و داده های بیشتری را به طور همزمان تحویل دهد.

بد نیست که بدانید، گلکسی نوت 10 سامسونگ اولین گوشی هوشمند بازار با قابلیت پشتیبانی از این استاندارد است. سایر محصولات قدیمی می‌توانند در صورت لزوم و برآورده کردن شرایط، مجوز مذکور دریافت کنند. البته در نظر داشته باشید از آنجا که Wi-Fi 6 به سخت افزار جدیدی احتیاج داشته، بیشتر محصولات موجود در بازار نمی‌توانند برای پشتیبانی از آن به‌روز شوند.

همانند اکثر استانداردهای جدید، ناظران می‌گویند Wi-Fi 6 زندگی فناوری محور ما را بهتر و سریع‌تر می‌کند. علاوه بر ارائه سرعت بیشتر، Wi-Fi 6 همچنین از برد طولانی‌تر، کاهش مصرف باتری و امنیت بیشتر و همچنین مدیریت بهتر چندین دستگاه متصل به یک روتر Wi-Fi یا هاب برخوردار است. این ویژگی می‌تواند در مدریت شبکه در سازمان‌های بزرگ کاربرد داشته باشد.

در بیانیه اتحادیه وای فای آمده است:

Wi-Fi 6 می‌تواند زیرساخت دسترسی به پهنای باند بالا با تأخیر کم برای کاربردهای فعلی و نوظهور در محیط‌های تجاری را فراهم کند؛ تا حتی در مکان های  بزرگ و پر ازدحام مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار کیفیت دسترسی به شبکه کاهش پیدا نکند.

صدور گواهینامه استاندارد وای فای 6 بر اساس استاندارد IEEE 802.11ax بر افزایش ظرفیت، کارایی، پوشش و عملکرد مورد نیاز کاربران امروز در بیشترین محیط‌های Wi-Fi تاکید دارد. هدف از ایجاد استاندارد مذکور افزایش کیفیت شبکه در مکان‌هایی با صدها یا هزار دستگاه متصل مانند استادیوم‌ها و سایر اماکن عمومی است.

همچنین با بهینه‌سازی‌های انجام شده باعث افزایش ضریب امنیت شبکه و از طرفی کاهش زمان تاخیر و بهینه سازی پهنای باند خواهد شد. به دلیل بهینه‌سازی‌های انجام شده در بخش مصرف انرژی وای فای 6 به بهترین و مطمئن‌ترین روش زیرساخت دسترسی اینترنت اشیا تبدیل شده است.

منبع: فارنت