شهر هوشمند بر بستر ۵G تحقق می‌یابد

شهر هوشمند بر بستر ۵G تحقق می‌یابد
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸

معاون امور رادیوئی رگولاتوری گفت: ارائه سرویس مطلوب در شهر هوشمند تنها از بستر ICT و تحقق نسل پنجم ارتباطات (۵G) محقق می‌شود.

به گزارش گرداب، نسترن محسنی گفت: براساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر ۵۵ درصد جمعیت جهان در شهرها مستقر هستند که این سهم در سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد رسیده و بالغ بر ۵.۲ میلیارد نفر نیز در کلانشهرها ساکن خواهند شد. بر این اساس مدیریت منابع، فرآیندها و عملکرد بین آنها و ارائه سرویس مطلوب در شهر هوشمند تنها از بستر ICT و تحقق نسل پنجم ارتباطات (۵G) محقق می‌شود.

وی افزود: از منظر رگولاتوری در نسل پنجم ارتباطات، اپراتورها فراتر از سطح مشترک نهائی و در قالب مدل تجاری موفق به این اکوسیستم وارد می‌شوند و مدل تجاری موفق نیز صرفاً با تقاضا شکل می‌گیرد.

معاون امور رادیوئی رگولاتوری تاکید کرد: در این نسل از ارتباطات تقاضا از سوی بخشهای عمودی مانند صنایع، حمل و نقل، انرژی، سلامت و ... و شناسائی کاربردها و نیازهائی که در این حوزه‌ها در بستر ارتباطات برآورده می‌شود تحقق ۵G را مقرون به صرفه کرده و توسعه آن را ممکن می‌سازد.

وی تعاملات بین بخشی در حوزه‌های مختلف را یکی از الزامات تحقق ۵G عنوان کرد و گفت: در توسعه ۵G صرفاً تدوین مقررات و ضوابط در حوزه شبکه و زیرساخت‌های ICT در رگولاتوری شکل می‌گیرد اما رگولاتوری بخشهای مالی، انرژی، حمل و نقل، سلامت و ... نیز باید وارد این عرصه شوند تا تحقق و توسعه ۵G انجام شود در واقع یکی از عدم قطعیت ها تعاملات بین بخشی و بین رگولاتوری‌ها در کشور است.

محسنی تصریح کرد: حاکمیت داده‌ها یکی دیگر از موضوعات مهم در توسعه ۵G است. داده‌هائی که بر بستر زیرساخت ICT قرار است ارایه شود چقدر آزاد شده‌اند؟ در واقع کسب و کارهای جدید باید از منظر تلاقی داده‌هایی که از منابع مختلف تولید می‌شود، شکل بگیرد.

وی بازنگری و اختصاص باندهای فرکانسی جدید را یکی دیگر از الزامات توسعه ۵G عنوان کرد و گفت: باندهای فرکانسی‌ای که در کنفرانس جهانی WRC-۱۹ برای توسعه ۵G اختصاص یافته ظرفیت بسیار بالائی برای ارائه سرویس در حوزه IOT دارند. بر همین اساس با جابجائی سرویسهائی که در حال حاضر روی این باندها ارائه می‌شود زمینه تخصیص فرکانس‌ها به ۵G فراهم می‌شود.

معاون امور رادیوئی رگولاتوری تصریح کرد: البته تخلیه یک باند فرکانسی و انتقال به باند جدید هزینه‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی است. ضمن آنکه باند ۸۰۰-۷۰۰ که هم اکنون در اختیار سازمان صدا و سیما است و فقط از ۲۶ درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود نیز باید برای موضوعات پوششی اپراتورها اختصاص یابد چرا که اختصاص این باند هزینه‌های اپراتورها را تا حدود یک سوم کاهش می‌دهد.