کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای درمان برخی از بیماری‌ها

کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای درمان برخی از بیماری‌ها
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

شرکت IBM توانست با ساخت یک هوش مصنوعی به جزئیات علائم بیماری هانتینگتون دست پیدا کند.

به گزارش گرداب، شرکت International Business Machine در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی، علائم بیماری‌هایی همچون هانتینگتون را پیش‌بینی کند. این شرکت با همکاری بنیاد CHDI Foundation یک هوش مصنوعی تولید کرده‌اند که می‌تواند پیشب‌ینی کند که چه زمان بیماران دچار بیماری هانتینگتون خواهند شد. این دستگاه همچنین قادر است رویه و میزان گسترش علائم را به صورت جزئی و دقیق پیش‌بینی کند. گروه پژوهشی که مسئولیت این پروژه را بر عهده داشتند هوش مصنوعی خود را با استفاده از اسکن تصاویر مغز بیماران متعدد آموزش داده‌اند. همچنین با استفاده سیگنال‌های از ماده سفید، که معمولا در علوم مغز و اعصاب زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، توانسته‌اند عملکرد شناختی و حرکتی این بیماری را در گذر زمان ارزیابی کنند.

ضعف دانشمندان در درک صحیح هانتینگتون

گفتنی است که اطلاعات موجود از این بیماری در حال حاضر تنها به میزان بسیار کمی محدود می‌شود. دانشمندان تنها به این امر آگاهند که علائم این بیماری در مغز و اعصاب بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال پیدا می‌شود. این که علائم مذکور از چه ویژگی‌هایی برخوردارند و یا از چه چیزی سر منشاء می‌گیرند برای دانشمندان و محققان یک سوال بی‌پاسخ باقی‌مانده است. با این حال محققین این پروژه نسبت به اقدامات خود کاملا خوش‌بین هستند.

به گفته آن‌ها یک MRI به تنهایی می‌تواند اطلاعاتی به مراتب بیشتر و دقیق‌تر درباره نحوه عملکرد در موارد مختلف را در اختیار دانشمندان قرار دهد. نتایج به دست آمده ممکن است به تنهایی درمانی برای این بیماری نباشند، اما قطعا کمک بزرگی برای پیشرفت در شناسایی و درک بیماری هانتینگتون هستند. بیماران مبتلا به هانتینگتون حالا می‌توانند امیدوار باشند تا در آینده با تغییرات خوبی مواجه شوند. همچنین گفته می‌شود در صورت جوابگو بودن این روش دانشمندان از بیماران مذکور درخواست می‌کنند تا در صورت تمایل به نحوی کاملا داوطلبانه، با مراجعه به کلینیک‌های درمانی و تحقیقاتی، به روند فعالیت‌های علمی سرعت بخشند. این عمل می‌تواند، در بهترین حالت ممکن ، سرانجام به یک درمان بلند مدت ختم شود.