Gerdab.IR | گرداب

گزارش نقض حقوق بشر آمريكا در سال 2008 (4)

افزايش 33 درصدي قتل سياه پوستان آمريکا در سال‌هاي 2005 تا 2007

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹

بر اساس گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در سال 2008 ، 50.8 درصد جرم‌ها در آمریکا با انگیزه تعصب‌نژادی صورت می‌گیرد و طبق همین گزارش بین سال‌های 2005 تا 2007 قتل سیاه پوستان آمریکا با افزایش 33 درصدی همراه بود.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، گزارش حاضر بررسی آخرین گزارش سالیانه وزارت امور خارجه چین در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا در سال 2008 است که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ترجمه و منتشر شده است.
قسمت چهارم (تبعیض نژادی) از مشروح این گزارش را که در شش بخش تنظیم شده در زیر می‌خوانید:

سیاهان و اقلیت‌ها هنوز از تبعیض و رفتارهای نابرابر در رنجند
در ایالات متحده تبعیض نژادی در همه ابعاد زندگی اجتماعی گسترده است. سیاهان و اقلیت‌های دیگر هنوز از تبعیض و رفتارهای نابرابر در رنجند.

سیاه پوست‌ها و سایر اقلیت‌ها جزء پایین‌ترین طبقات جامعه آمریکا به حساب می‌آیند. گزارش اداره آمار ایالات متحده در 26 آگوست 2008 نشان می‌دهد که درآمد متوسط کل ساکنان آمریکا 50.233 دلار در سال 2007 بوده است. این رقم در مورد ساکنین سفیدپوست غیراسپانیایی 54.920 دلار، ساکنین اسپانیایی 38.679 دلار و ساکنین سیاه پوست 33.916 دلار بوده است.

یک چهارم ساکنین سیاه پوست آمریکا زیر خط فقرند
درآمد متوسط ساکنین سیاه پوست و اسپانیایی تقریباً 62 درصد درآمد متوسط ساکنین سفیدپوست غیراسپانیایی بوده است. میزان دارایی اسپانیایی‌ها 21.5 درصد بوده است که 20.6 درصد نسبت به سال 2006 بیشتر است. طبق گزارش انجمن ملی شهر در مارس 2008 نزدیک به یک چهارم ساکنین سیاه پوست آمریکا در زیر خط فقر زندگی می‌کنند یعنی سه برابر بیشتر از ساکنین سفیدپوست.

گزارشی که از سوی "پروژه خانواده‌های کارگر فقیر" در 14 اکتبر 2008 متشر شده است نشان می‌دهد که در سال 2006 از بین همه ساکنین سفیدپوست غیراسپانیایی فقط 20 درصد آنها در رتبه کمترین درآمد بوده‌اند، حال آنکه در بین اقلیت‌ها این تناسب به 41 درصد می‌رسید. در شهر نیویورک نسبت فقر در بین اسپانیایی‌ها، آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها، آمریکایی‌ها و سفیدپوستان غیراسپانیایی به ترتیب 29.7 درصد، 25.9 درصد، 23.9 درصد، 16.3 درصد بوده است.

صاحبخانه‌شدن برای مهاجران در ایالات متحده سخت است
برای مهاجران، صاحبخانه‌شدن در ایالات متحده سخت است. مرکز تهیه مسکن اشتراکی مهاجران نیویورک وابسته به توسعه اجتماعی در گزارشی که در 3 دسامبر 2008 منتشر کرده است، می‌گوید: حدود 25 درصد آمریکائیان بومی، نصف درآمدهایشان را برای اجاره خانه هزینه می‌کنند در حالی که این میزان در بین مهاجران به حدود 31.5 درصد می‌رسد. مهاجران آمریکایی جنوبی و مکزیک به ترتیب 71.1 درصد و 79.8 درصد درآمدهایشان را خرج اجاره خانه می‌کنند.

46 درصد سیاهپوستان آلوده به ویروس HIV هستند
از سوی دیگر ایدز زندگی آفریقایی - آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند. نتایج تحقیقی که از سوی اداره تندرستی و بهداشت روانی نیویورک در آگوست 2008 منتشر شده است نشان می‌دهد که از کل کسانی که جدیداً در سال 2006 در این شهر به ویروس HIV آلوده شده‌اند 46 درصد سیاه‌پوست بوده‌اند، در حالی که این رقم در مورد اسپانیایی‌ها 32 درصد بوده است.
زنان سیاه پوست 15 برابر بیشتر از زنان سفیدپوست احتمال ابتلا به ویروس HIV را دارند. در حال حاضر حداقل 500 هزار آمریکایی سیاه پوست مبتلا به ایدز هستند.

میزان بیکاری سیاه پوست‌ها دو برابر سفیدپوست‌ها
اعمال تبعیض در استخدام نیز عادی است. طبق آمارهای وزارت کار ایالات متحده میزان بیکاری در ایالات متحده در نه ماه اول سال 2008، 6درصد بود. میزان بیکاری سیاه پوست‌ها 10.6 درصد - دو برابر سفیدپوستها (3/5 درصد) بود، کمیسیون فرصت‌های برابر اشتغال می‌گوید 30.510 مورد شکایت علیه تبعیض در استخدام در سال 2007 دریافت کرده است.

اسوالدویلسون یک فرد آمریکایی - آفریقایی در 11 فوریه 2008 از شرکت تلویزیونی ABC و شرکت اصلی آن یعنی والت دیزنی شکایت کرد. او گفت یک مدل تبعیض نژادی موجب ناراحتی جسمانی و روانی او شده است. در تاریخ 5 دسامبر 2008 برنارد اپیتزر پدر الیوت اپیتزر فرماندار سابق ایالت نیویورک به خاطر تبعیض نژادی، از سوی هیئت منصفه گناهکار شناخته شد. چهار نفر آمریکایی - آفریقایی که به عنوان نگهبان کار می‌کردند به دادگاه گفتند آنها به خاطر رنگ پوستشان کارشان را از دست داده‌اند. آنها یک دهه قبل اخراج شده بودند و جای آنها را افرادی با پوست روشن‌تر گرفته بودند.

تنبیه بدنی دانش آموزان آفریقایی-آمریکایی در مدارس
مسئله تبعیض نژادی در بخش آموزش نیز معمولا به چشم می‌خورد. گزارش انجمن ملی شهر در سال 2008 حاکی است میزان تحصیلات دبیرستانی آفریقایی - آمریکایی‌ها و میزان ورودی‌های آنها به دانشگاه هنوز به میزان تحصیلات سفیدپوستان در دو یا سه دهه پیش نرسیده است.

دانش آموزان آفریقایی-آمریکایی کمتری در مقایسه با دانش آموزان سفیدپوست موفق به اخذ مدرک دانشگاهی می‌شوند. یک گزارش خبری حاکی است احتمال تنبیه بدنی دانش آموزان آفریقایی - آمریکایی در مدارس دولتی نسبت به کودکان سفیدپوست بیشتر است.

گزارشی را که پروژه حقوق مدنی در دانشگاه کالیفرنیا ارائه داده است گویای این مطلب است که سیاه پوستان و اسپانیایی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری از زمان جنبش حقوق مدنی، از دانش آموزان سفیدپوست جدا می‌شوند. در مدارسی که در آنها اختلاط نژادی اندکی وجود دارد حدود 39 درصد دانش آموزان سیاه پوست و 40 درصد دانش آموزان اسپانیایی منزوی می‌شوند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نصف دانش آموزان سیاه پوست و لاتینی هم اینک در مدارسی تحصیل می‌کنند که نزدیک به 60 درصد دانش آموزانشان، فرزندان خانواده‌هایی هستند که در زیر خط فقر و یا نزدیک به خط فقر قرار دارند.

تبعیض نژادی در سیستم قضایی ایالات متحده وحشتناک است
تبعیض نژادی در سیستم قضایی ایالات متحده، وحشتناک است. وزارت دادگستری ایلات متحده در تاریخ 5 ژوئن 2008 اذعان کرد که تا 30 جولای 2007 مردان زندانی شده سیاه پوست شش برابر مردان زندانی شده سفیدپوست بوده است. نزدیک به 11 درصد مردان سیاه پوست دارای 30 سال تا 34 سال در زندان بودند. دیده‌بان حقوق بشر نیویورک در گزارشی که در فوریه 2008 منتشر ساخت اعلام کرد که جوانان آفریقایی آمریکایی بازداشت شده متهم به قتل حداقل سه برابر بیشتر از سفیدپوستان، احتمال زندانی شدن - بدون امکان آزادی مشروط - دارند.

احتمال زندانی شدن‌ سیاهپوستان بیش از سفیدپوستان است
نیویورک تایمز در تاریخ 6 مه 2008 گزارشی را چاپ کرد که نشان می‌داد. علیرغم اینکه اغلب مجرمین موادمخدر سفیدپوستان هستند 54 درصد مجرمین زندانی شده مواد مخدر سیاه‌ها هستند. در 16 ایالت نسبت آمریکا -آفریقائیانی که به خاطر مواد مخدر به زندان فرستاده می‌شوند بین 10 تا 42 برابر بیشتر از نسبت سفیدپوستانی است که به این دلیل زندانی می‌شوند. مطالعه‌ای بر روی 34 ایالت آمریکا نشان می‌دهد که احتمال زندانی شدن یک مرد سیاه پوست به اتهام مصرف مواد مخدر 11.8 برابر بیشتر از یک مرد سفیدپوست و یک زن سیاه پوست 4.8 برابر بیشتر از یک زن سفیدپوست است.

سین بل در روز ازدواج خود به ضرب 50 گلوله کشته شد
به گزارش رسانه‌های گروهی سین بل نوجوان سیاه پوست در روزی که قرار بود ازدواج کند به ضرب 50 گلوله کشته شد اما سه افسر پلیس - که به سین بل تیراندازی کرده بودند از هر نوع اتهامی در مورد قتل وی تبرئه شدند. آمارهای پلیس لس آنجلس نشان می‌دهد که در مقایسه با هر 100 نقر اسپانیایی که از سوی پلیس برای پاسخ دادن به سؤالات پلیس متوقف می‌شوند، فقط یک نفر سفیدپوست متوقف می‌شود. احتمال متوقف شدن آمریکا - آفریقایی‌ها از سوی پلیس، از این هم بیشتر است. همچنین پلیس سیاه پوستان و اسپانیایی‌ها را به طور مکرر از وسایل نقلیه‌شان پیاده می‌کند، آنها را مورد بازرسی بدنی قرار داده و معطل می‌کند.

1200 مورد شکایت علیه افسران پلیس برای تبعیض نژادی
در پنج سال گذشته نزدیک به 1200 مورد شکایت علیه افسران پلیس به خاطر تبعیض نژادی، دریافت داشته است که به هیچ کدام رسیدگی نشده است. همچنین مسلمانان، آمریکائیان عرب تبار و سایر گروه‌های اقلیت هدف بازرسی‌های ضدتروریستی FBI هستند. در اولین روز سال جدید 2009 افسران پلیس مرد غیرمسلح سیاه پوست 22 ساله‌ای به نام اسکار گرانت را در ایستگاه قطار اوکلند رو به زمین خوابانده و از پشت به وی شلیک کردند. این شرارت بی‌رحمانه افسران پلیس اعتراض مردم را برانگیخت و مردم به نشانه اعتراض در 7 ژانویه به خیابانها ریختند.

از سوی دیگر حقوق اولیه بومیان آمریکا نیز زیرپا گذاشته می‌شود. ایالات متحده در طول مرز مکزیک - آمریکا دیواری به بلندی 18 فوت ایجاد کرده که شدیدا به زندگی مردم بومی سرخ پوست لطمه می‌زند. زنان بومی قربانی خشونت سربازان آمریکایی می‌شوند. در این زمینه تنها در یکی از شهرها و شهرک‌های مرزی بیش از 4 هزار زن بومی کشته و یا مفقود شدند.

جمعیت جوان بومی کمتر از 2 درصد کل جمعیت جوان ایالات متحده است. با این حال 15 تا 20درصد زندانیان جوان را بومیان تشکیل می‌دهند که 30 درصد از آنان به سخت‌ترین مجازاتها محکوم شده‌اند. در 15 آوریل 2008 افراد گروه قومی یانکتون سیو در داکوتای جنوبی تظاهرات صلح آمیزی را در مخالفت با ساخت یک مرکز خوک پروری، به خاطر آلوده بودنش برپا کردند.

بیش از هفتاد افسر پلیس ایالتی و عوامل ایالتی و ملی اجرای قانون به کمک پلیس یگان ویژه، سگ‌های پلیس، تک تیراندازهای به کمین نشسته و نیز هلیکوپترها، این تظاهرات صلح آمیز را سرکوب کردند. سی و هشت نفر از مردم از جمله کودکان بازداشت شدند. ایالات متحده سربازانش را در گوام مستقر کرد و با تصرف یک سوم زمین‌های آنجا پایگاه‌های نیروی زمینی و دریایی در آنجا احداث کرد.

مردمان محلی چامورو (کامرون) قربانی آزمایش‌های هسته‌ای و سلاح‌هایی شدند که ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم پرتاب می‌کرد. میزان شیوع سرطان حلق در بین مردم محلی چامورو 1.999 درصد بیشتر از میانگین آن در میان آمریکاییان است.

مرگ مهاجران در زندان‌های آمریکا
علاوه بر این با مهاجران، غیرانسانی و ظالمانه رفتار می‌شود. هریت اولسون، قائم مقام بخش زنان شورای عمومی کلیسای متدیست، گفت: «مهاجران غیرقانونی همواره مورد سوء رفتار قرار می‌گیرند، آنها در زندان اغلب با مجرمان نگهداری می‌شوند و از حقوق انسانی اساسی و خدمات بهداشتی و پزشکی اولیه محروم می‌شوند، و هر ساله عده‌ای از آنها در زندان جان می‌دهند.»

دیده بان حقوق بشر در ژوئن 2008 اعلام کرد که وزارت امنیت داخلی بیش از 30 هزار نفر را در بازداشت دارد، که بیش از هشتاد نفر از مهاجران در حالی که در بازداشت بودند و یا به محض آزادی از بازداشت، به خاطر روش‌های نامناسب در مراقبت و بی‌توجهی جان باختند.

بر اساس گزارشی از نیویورک تایمز، هیولویی‌ان‌گی، مهندس کامپیوتر که در سال 1992 از هنگ کنگ به نیویورک مهاجرت کرده بود در سال 2007 پس از اتمام مدت اعتبار ویزایش بازداشت و سپس در سه ایالت زندانی شد. او در سال 2008 در اثر شکستگی ستون فقراتش درگذشت و جسدش در اثر سرطانی که ماه‌ها بدون معاینه و معالجه مانده بود سوراخ سوراخ شد.

از اکتبر سال 2007 به بعد بیش از 2900 کارگر غیرمجاز بازداشت شدند در حالی که فقط 75 نفر مدیر و کارفرما محکوم شدند، این میزان فقط 2 درصد میزان کارگرانی بود که محکوم شده بودند.
 
 191 هزار جرم ناشی از خصومت‌نژادی در ایالات متحده
از سوی دیگر خصومت نژادی جدی‌ای نیز در ایالات متحده وجود دارد. بنا به گزارش صدای آمریکا وزارت دادگستری ایالات متحده در پایان سال 2005 در گزارش تحقیقی‌ای اعلام کرد که هر ساله در ایالات متحده حدود 191 هزار جرم ناشی از خصومت گزارش می‌شود. گزارش FBI در 27 اکتبر 2008 نشان می‌دهد که در سال 2007، 7.642 مورد حادثه، جرم ناشی از خصومت در ایالات متحده گزارش شده است.

50.8 درصد جرم‌ها در آمریکا با انگیزه تعصب‌نژادی صورت می‌گیرد
50.8 درصد این جرمها با انگیزه تعصب‌نژادی صورت گرفته و 62.9 درصد مجرمان شناخته شده سفیدپوستان بوده‌اند.

شیکاگوتریبون در 23 نوامبر 2008 گزارش داد که در سال 2000 در ایالات متحده 602 سازمان وجود داشت که بر پایه تعصب نژادی شکل گرفته بودند. این تعداد در سال 2008 به 888 سازمان رسید، همزمان بوستون گلوب نتایج پیمایشی را که یکی از اساتید دانشگاه نورث وسترن انجام داده بود منتشر کرد. این تحقیق نشان می‌داد که میزان سیاه پوستانی که از سال 2005 تا 2007 به قتل رسیده بودند 33 درصد افزایش یافته بود.